Stap in het verhaal van deze Gentse innovator die meeslepende ervaringen creëert op het web, in virtual reality en augmented reality

Stap in het verhaal van deze Gentse innovator die meeslepende ervaringen creëert op het web, in virtual reality en augmented reality

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Poppr

Virtuele werelden bouwen: dat kunnen ze bij Poppr als de beste. Ze maakten onder meer de virtuele Van Eyck-tentoonstelling en een gigantische zuurdesembibliotheek in 3D voor Puratos, ze bouwen opleidingen in virtual reality voor Engie, ze creëerden een 360° video van de nieuwe Ford in VR. Voor Center Parcs maakten ze alle parken in Europa virtueel te bezoeken, waardoor de boekingen de hoogte in schoten. Poppr komt dan ook stilaan handen te kort. “Met een flinke dosis creativiteit, technische skills en zin om in het verhaal van de klanten te stappen, ben je altijd welkom”, zegt Steven Stumpf, oprichter en online strateeg bij Poppr.

Combinatie van technologieën

Een bedrijf, vakantiepark, tentoonstelling of zelfs een hele stad bezoeken, dat kan je tegenwoordig ook virtueel. Maar voor het zover is, moet er heel wat gebeuren: denkwerk, storytelling, fotografie, video, programmatie, copywriting, … Alles moet uiteindelijk samenkomen in het eindresultaat. “Niet eenvoudig, maar wel telkens extreem boeiend”, vertelt Steven Stumpf.

Poppr mag zich met recht en reden een innovator noemen. Het Gentse bedrijf creëert al jaren digitale ervaringen met behulp van de meest geavanceerde technologie. “Het begon allemaal met 360° fotografie”, zegt Managing Director Frederik Van Hecke. “Intussen is dat uitgegroeid tot de creatie van immersieve webprojecten en van virtual reality- en augmented reality-applicaties. We gebruiken daarvoor zowel 360° fotografie als 360° video en 3D. Meestal combineren we verschillende technologieën in één project.”

Virtueel stadsbezoek

Een mooi voorbeeld is dat van virtueel Brugge. De Poppr-medewerkers namen in Brugge foto’s met drones, een helikopter en hoogtestatieven tot wel 20 meter hoog. Daardoor kan je nu op de grote luchtfoto verschillende toeristische bezienswaardigheden waaronder musea, kerken en gebouwen aanklikken, waarna je ze dichterbij of zelfs binnenin kan bekijken. Telkens staat er ook een tekst met toeristische info bij. Extra bijzonder: Poppr integreerde in de tour ook het digitale 3D-ontwerp van het toekomstige Beurs-, Meeting- en Congrescentrum (BMCC), dat pas in 2022 de deuren opent. Bovendien is de hele virtuele tour ook beschikbaar voor VR: in de browser van een VR-bril kan je www.virtualbruges.com intikken om virtueel in Brugge te gaan rondwandelen. De virtuele tour van Brugge wordt nog voortdurend aangepast en uitgebreid met meer locaties, content en functionaliteiten.

Uitdagende opdrachten

“Onze opdrachten zijn altijd zeer uitdagend”, legt Technology Director Bart De Bock uit. “Heel belangrijk is het eerste verkennende gesprek. We moeten in die fase vooral goed luisteren. Wil de klant vooral meetbare commerciële resultaten of zijn ze in de eerste plaats op zoek naar een wauw-effect? Welke conversie hebben ze op het oog? We brengen alle wensen in kaart, bakenen het project af en geven de klant advies over de beste aanpak.

Vaak weten onze klanten zelf nog niet wat er allemaal mogelijk is, dus het is aan ons om met ideeën te komen, technologieën voor te stellen en alles creatief uit te werken. Voor onze projecten schakelen we fotografen en cameramensen in, en ook regisseurs en monteurs. Daarnaast werken we met 3D modellers, web developers, VR/AR developers, art directors, copywriters, project managers… de kennis en vaardigheden die we inzetten zijn enorm divers. Natuurlijk is de job veeleisend maar we houden er ook van om telkens tot het uiterste te gaan voor een prachtresultaat.”

Meten en analyseren

‘Never a dull moment’ bij Poppr. De klanten en projecten zijn net zo divers als de gebruikte technologieën. Je duikt dus telkens ook zelf in een nieuw verhaal. “We werken voor toeristische diensten, bedrijven en organisaties zoals VOKA voor wie we een virtuele Open Bedrijvendag uitwerkten met een heel strakke deadline. De projecten zijn soms heel groot en soms beperkt”, zegt Steven Stumpf.

We verzamelen altijd zo veel mogelijk data zodat onze klanten kunnen zien wat hun investering oplevert

“Vaak zit er een commercieel luik aan vast met conversie. We verzamelen altijd zo veel mogelijk data zodat onze klanten kunnen zien wat hun investering oplevert. Zo maakten we voor Center Parcs virtuele tours van al hun vakantieparken. Die online tours koppelden we aan hun analytische tools en CRM. Op die manier zien ze heel precies hoeveel mensen een vakantie boeken na zo’n virtuele tour. Dankzij die koppeling met gegevensanalyse kunnen we alles ook nog beter opvolgen en verder verbeteren.”

Dankzij die metingen blijkt ook zwart op wit dat het werkt. Steven Stumpf: “Het aantal boekingen via de virtual tours van Center Parcs is veel hoger dan via ‘klassieke’ foto en video, en de online bezoekers blijven vier keer langer op de website.

Opleidingen zonder grenzen

Een virtuele wereld waarin je bent ondergedompeld houdt nu eenmaal beter je aandacht vast dan vlakke tekst met foto’s. Dezelfde aanpak werkt daarom ook perfect voor opleidingen. “Een virtuele omgeving is heel geschikt om opleidingen te geven”, bevestigt Bart De Bock. “We hebben VR al ingezet voor opleidingen bij onder meer Colruyt, Syntra en Engie.”

De VR-aanpak maakt opleidingen gemakkelijker, meer flexibel en efficiënter te organiseren. “De deelnemers onthouden veel beter wat ze leren”, zegt Frederik Van Hecke. “Bovendien kan je onveilige situaties simuleren en mensen virtueel toegang geven tot gevaarlijke omgevingen of omgevingen met heel strikte eisen rond hygiëne. In het echt kan dat natuurlijk niet zomaar. Voor Engie hebben we bijvoorbeeld een opleiding uitgewerkt in VR die bijna aandoet als een videogame. De cursisten kunnen rondlopen in de installatie en moeten rekening houden met allerlei scenario’s.”

Efficiënter aanwerven met VR

Ook voor employer branding en aanwervingstrajecten gebruiken steeds meer bedrijven virtuele omgevingen. Voor Volvo maakte Poppr een inkijk in de hele werkomgeving, tot aan de salad bar van de kantine toe. Frederik Van Hecke: “Sollicitanten krijgen precies te zien waar ze terechtkomen, wat niet kan met een droge vacaturetekst. Zo kan je makkelijker nieuwe medewerkers aantrekken.”

Met VR kan je onveilige situaties simuleren en mensen virtueel toegang geven tot gevaarlijke omgevingen of omgevingen met heel strikte eisen rond hygiëne

Het hoeft dus niet te verwonderen dat meer en meer organisaties de weg vinden naar de virtuele wereld. “Het evolueert nu heel snel”, aldus Steven Stumpf. “In 2015 moesten we nog het verschil tussen AR en VR uitleggen. Dat stadium zijn we nu duidelijk voorbij. De toepassingen voor AR blijven voorlopig nog iets beperkter maar ook daar staan we ongetwijfeld voor een versnelling.”

Op zoek naar communicatiepartners en medewerkers

Versnellen is ook wat Poppr zelf doet. “We zijn op zoek naar structurele partners zoals communicatiebureaus”, zegt Bart De Bock. “Wij bieden hen een extra klantenservice terwijl we ons eigen werk nog sterker kunnen kaderen in een bredere communicatiestrategie. Minstens even belangrijk is de uitbreiding van ons team. We hebben nu een achttal vaste medewerkers en werken samen met een groot aantal freelancers. Gezien onze snelle groei willen we het interne team uitbreiden met digitale project managers, art directors, designers, AR/VR developers, … Wat ze hier kunnen verwachten? Een heel creatieve werkomgeving waar ze alles kunnen leren over de nieuwste technologieë.”

Frederik Van Hecke: “We groeien en evolueren snel dus bij ons kan je echt een verschil maken. We willen graag mensen aanwerven die mee hun schouders zetten onder onze organisatie en onze projecten. De ambitie om bij te leren is belangrijk, want je vindt onze oplossingen niet in schoolboeken. We kijken er in ieder geval naar uit om nieuwe talenten te leren kennen.”


Wil jij ook unieke verhalen vertellen op het web, in AR en in VR? Bekijk snel de vacatures bij Poppr.

Stap in het verhaal van deze Gentse innovator die meeslepende ervaringen creëert op het web, in virtual reality en augmented reality

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Poppr

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 92.379 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief