Een Facebook-groep oprichten voor professionals met een gedeelde passie rond een bepaald topic én deze ook dagelijks onderhouden lijkt makkelijk. Maar niets is minder waar. “Eigenlijk is zoiets bijna een fulltime job,” legt Artur ’T Kindt uit, een van de drijvende krachten achter de Digital Marketing Belgium Facebookgroep. De groep groeide snel uit als dé online ontmoetingsplaats voor landgenoten met eenzelfde passie voor digitale marketing. Nu de kaap van 3000 leden aan de horizon opdoemt, vroegen we aan beide initiatiefnemers om enkele tips over het uitbouwen van een Facebookgroep en hoe je zoiets in goede banen kan leiden. Dit is wat we te weten kwamen:

1. Alle begin is moeilijk. Ook bij een Facebookgroep.

“Iets wat veel mensen vergeten, is dat zo’n community uitbouwen vooral bij de opstart veel tijd en energie vraagt,” vertelt Artur ’T Kindt. “In het begin is het extreem moeilijk om mensen aan te sporen actief bij te dragen tot de groep. Daarom moet je als beheerder vaak het goede voorbeeld geven door zelf zeer actief te zijn, want bij veel groepsleden is er aanvankelijk toch wel wat drempelvrees,” glimlacht Artur. “Daar moet je dus als beheerder op inspelen door de rest aan te sporen tot actie. Dat kan door het lanceren van polls, delen van interessante artikels, een leuke cartoon of posts waar je een bepaald probleem in de groep gooit. Je zal zien, na een tijdje worden steeds meer mensen geëngageerd en zullen ze zelf ook tot posten overgaan. De sleutel tot succes - zoals bij vele dingen - is consistentie. Dat is bij Facebookgroepen niet anders.”

2. Zet je in de belangstelling

Nog volgens Artur ’T Kindt mag je als de beheerder niet vergeten je groep zoveel mogelijk onder de aandacht te brengen in de beoogde doelgroep. “Naar mijn ervaring is ‘word of mouth’ een van dé grootste redenen waarom mensen zich aanmelden bij de DMB-groep. Daarnaast moet je ook je groep promoten op andere digitale kanalen en mensen actief uitnodigen om bij te dragen en zich lid te maken,” klinkt het. “Ik nodigde mijn klasgenoten uit die ook marketing studeerden, stuurde mails naar marketing-alumni van andere scholen en vroeg ook mijn LinkedIn-connecties om zich in te schrijven. Zo zie je maar dat alle beetjes helpen.”

3. Zoek naar een ‘growth hack’

“Wat voor de DMB-groep zeer goed gewerkt heeft, was het ‘targetten’ van LinkedIn-connecties via een advertenties op Facebook,” vertelt ’T Kindt. “Ik exporteerde al mijn LinkedIn-connecties met een marketing achtergrond en liet hen op Facebook een advertentie zien met een persoonlijk berichtje waar ik ze uitnodigde om lid te worden van de DMB-groep. Simpel, maar enorm effectief. Het valt dus aan te raden om veel verschillende zaken uit te proberen en ook goed na te denken over hoe je jouw groep kan doen groeien op een organische en niet-pusherige manier. Het vinden van de juiste ‘growth hack’ kan echt wonderen doen.”

4. Hou het leuk

“Om ervoor te zorgen dat iedereen het naar zijn zin heeft in de Facebookgroep moet je ook regelmatig vragen wat mensen van de groep verwachten. Dat kan simpelweg door een poll te organiseren en te vragen welk type posts ze meer of minder zouden willen zien. Eens je weet wat het meest in de smaak valt, zoals het posten van interessante content, jobopportuniteiten of het organiseren van een meet-up. Je weet onmiddellijk waar je aan toe bent om de dynamiek in de groep hoog te houden. Daarboven weet je ook meteen wat minder in de smaak valt, waardoor je regels kunt opstellen die bijvoorbeeld sales-praatjes verbiedt. Bovendien kan je instellen dat elk lid automatisch een berichtje krijgt met de groep-regels waardoor het voor iedereen duidelijk is. Nog iets wat ik kan aanraden, is dat je moet optreden tegen mensen die de regels van jouw groep niet respecteren. Op die manier hou je het voor iedereen plezant,” aldus ’T Kindt.

5. Zoek een sidekick

“Het aantal leden doen groeien én verhogen van hun engagement is een niet te onderschatten uitdaging is . Daarom zoek je best iemand die jouw passie deelt en ook mee wil bouwen aan het succes van de groep,” weet Artur ’T Kindt. “Het uitbouwen van een Facebookgroep is bijna een fulltime bezigheid en kost dus enorm veel moeite en tijd. Voor je daarmee begint, pols je dus best een bij kennissen met dezelfde passie om mee aan de kar te trekken van je Facebookgroep. Eens je groep groeit, kan je de meest actieve mensen ‘promoveren’ tot administrator. Win-win.”

Meer weten over het uitbouwen van een Facebookgroep? Dan kan je terecht bij Artur ’T Kindt & Elyssa Van Landeghem van de DMB-Facebookgroep. De beheerders van de Facebookgroep organiseren tevens in 2018 een gratis DMB-event met sprekers om de community nog dichter bij elkaar te brengen. Meer info kan je op hun site vinden.