In een vorig artikel over crowdfunding leerden we je al welke fouten je absoluut moet vermijden om tot een succesvolle campagne te komen. Vandaag gaan we dieper in op manieren die de slaagkansen van je crowdfundingcampagne aanzienlijk verhogen. Michiel Van Hove, business developer bij het crowdfundingplatform Hello crowd!, begeleidt dagelijks initiatiefnemers die op het punt staan een campagne op te starten. Hij licht een tipje van de sluier.

1. Wees transparant

Hoe transparanter je bent over wat je precies gaat doen met het opgehaalde geld, hoe sneller mensen geneigd zijn om in hun portemonnee te tasten,” weet Van Hove. Een goed voorbeeld is de campagne voor pure by luce, een ecologische sportieve kledinglijn. Onderneemster Loes Vandekerckhove wist met gemak de vooropgestelde 15.000 euro op te halen, onder andere net omdat ze zo open communiceerde over wat ze met de verzamelde centen zou gaan doen: zoveel naar de productie in Portugal, zoveel naar de stoffen, zoveel naar BTW, zoveel naar de commissie voor Hello crowd!,...

“Ook die eerlijkheid maakt deel uit van storytelling: mensen willen graag weten waar hun geld precies naartoe gaat.” Michiel Van Hove raadt ondernemers aan om op hun crowdfundingspagina uit te pakken met een schijfdiagram die perfect voorstelt hoeveel van de koek precies naar welk deel van het project gaat. “Hoe specifieker, hoe beter. Zo raden we vzw’s en andere goede doelen ook aan om niet ‘gewoon’ geld in te zamelen, maar een specifiek doel voorop te stellen: bijvoorbeeld x aantal waterputten. Zo krijgt het publiek het gevoel dat zijn of haar bijdrage effectief ergens heen leidt.”

2. Laat je omringen door de juiste mensen

“We zien dat het slaagpercentage van groepen mensen groter is dan mensen die op hun eentje een crowdfundingcampagne uit de grond stampen.” stelt Michiel Van Hove. “Maar ook wie het liever in zijn eentje doet, raden we aan om een sterk team rond zich te verzamelen. Dat hoeft geen co-founder te zijn, maar wel een betrouwbaar klankbord. Elke crowdfundingcampagne beleeft wel zijn dipje. Op dat moment komt het erop aan om het geloof in eigen kunnen te behouden. Een sterke partner kan je een spiegel voorhouden, voorzichtig aanstippen waar het fout loopt en je weer een flinke dosis zelfvertrouwen schenken. Bovendien kan hij of zij jouw netwerk ook weer meteen verdubbelen met zijn vrienden en kennissen.”

3. Stel je project voor op een intiem lanceringsfeest

Niet alleen communiceer je best niet te snel over je crowdfunding, ook tegen wie je op welk moment communiceert heeft invloed op het slaagpercentage van je campagne. “Tot het moment dat die kaap van de eerste 30 procent is gehaald, raden wij aan énkel tegen vrienden en familie te communiceren. Bij voorkeur niet in het openbaar op sociale media, maar via een persoonlijk mailtje, sms of (telefoon)gesprek en op een gezellig lanceringsevenement waar iedereen zijn bankkaart al een eerste keer kan bovenhalen (lacht).” Op die manier kan je die magische 30%-grens hopelijk al na de eerste dagen bereiken. “Op dat moment schakel je over op een combinatie van sociale media, persoonlijk contact, visitekaartjes en flyers. Onderschat ook de kracht niet van jouw vrienden, die op hun beurt hun vrienden kunnen overtuigen. Tot slot: pas wanneer je 70 procent van je target hebt bereikt, wordt het tijd om een persbericht uit te sturen. Dan bereik je de laatste kring: de media, die op hun beurt onbekenden inlichten over jouw grote droom.”

4. Werk met stretchgoals

Nog zo’n gouden tip van Michiel Van Hove: werk met stretchgoals. “We zien dat de slaagkansen van een crowdfundingcampagne toenemen als je met doelstellingen werkt. Eerst iedereen aanmoedigen om die eerste 5.000 euro te halen, vervolgens 7.500 euro, etc. Dat kan je ook visueel aanduiden op je crowdfundingpagina. Het is weer een extra manier om potentiële funders te overtuigen. Bovendien houden de stretchgoals het ook overzichtelijk voor de projecteigenaar zelf.” Niet meteen te hoog naar de sterren grijpen, zo raadt Van Hove aan: “met die eerste stretchgoal moet je jouw project al kunnen financieren, zij het zonder toeters en bellen. Zo was er een school in het Turnhoutse die een campagne lanceerde voor een nieuwe speeltuin. Met de eerste stretchgoal konden ze 1 speeltuig kopen, met de derde al meteen een hele speeltuin. Mensen gaan dan ook sneller een extra centje doneren, om de projecteigenaar niet te laten stranden bij die eerste -  bescheiden -  doelstelling.”

5. Kies een niet té hoog bedrag

Als ondernemer wil je sympathie wekken met je crowdfundingcampagne: zoveel sympathie dat mensen overgaan tot financiële steun. “Wij raden de initiatiefnemers aan om een niet te hoog bedrag te willen ophalen,” zegt Michiel Van Hove. “Dan gaat het maximum om 50.000 euro, maar meestal gaat het om nog kleinere, behapbare bedragen. De bedoeling van crowdfunding is niet dat anderen je hele project financieren, wel jou een duwtje in de rug geven.”

Kies dus als eerste doelstelling een realistische, niet al té hoge som. “Hou het bovendien ook qua looptijd spannend; voor bedragen onder de 2.000 euro laten we de campagne bijvoorbeeld maar 14 dagen lopen, anders is de spanningsboog wel erg ver te zoeken.” Voor grotere bedragen wordt dat al snel 45 tot 65 dagen. “In theorie kan je een crowdfundingcampagne op Hello crowd! maximum 90 dagen laten lopen, maar dat raden we af: het publiek verliest zijn interesse op die manier.”

6. Wees extravert als ondernemer

“Als ondernemer moet je je crowdfundingcampagne ademen. Elke persoon die jij in de loop van je campagne tegen het lijf loopt, moet je inlichten over je project,” aldus Van Hove. “Met visitekaartjes, flyers, of gewoon je eigen enthousiaste zelve. Het moet de tweede zin zijn die je uitspreekt, na ‘hoe gaat het’. We merken dat niet elke ondernemer even extravert uit de hoek kan komen. Maar dat enthousiasme is nochtans een belangrijke succesfactor voor je campagne.” Het is erg belangrijk dat het publiek een gezicht kan plakken op de actie, onderstreept Michiel Van Hove. “We raden initiatiefnemers aan om een filmpje op te nemen waarin ze zichzelf en hun project enthousiast voorstellen. Dat moet natuurlijk geen Hollywood-geproduceerde video zijn: als je video er té duur uitziet, gaan de mensen ook niet mee investeren natuurlijk (lacht).”

7. Neem de voorbereiding serieus

Tot slot: ga niet over één nacht ijs als je droomt van een crowdfundingcampagne. “Voorbereiding is alles. We raden aan om toch 1 tot 3 maanden voor de start van je campagne aan de voorbereiding te beginnen,” zegt Michiel Van Hove. “Hoe beter voorbereid, hoe meer kans op slagen.”

Klaar om jouw crowdfunding campagne op te starten? Neem dan snel een kijkje op de website van Hello crowd!