Als doorwinterd techblogger heeft Magali De Reu heel wat kaas gegeten van ondernemersverhalen brengen. Dat doet ze voor media als Bloovi, Datanews en The Next Web, maar nu is de tijd rijp om daarnaast haar eigen koers te varen. Onder de ‘Techmag’ vlag legt ze vanaf 30 augustus elke week een gesprek met een ondernemer vast op beeld.

Ondernemers inspireren zonder poespas

Het concept is simpel: elke week komt er iemand op de sofa praten over één specifiek onderwerp. Van accelerators tot marketing en go-to marketstrategieën, zolang het maar te maken heeft met start-ups. “Het gesprek mag zeker niet te breed gaan, want dan vertel je tegelijkertijd alles en niets”, aldus Magali De Reu. “Door in de diepte te gaan blijft het heel behapbaar. Uit elke aflevering haal je zo heel concrete learnings.”

"Het gesprek mag zeker niet te breed gaan, want dan vertel je tegelijkertijd alles en niets."

In haar schrijven koppelt De Reu die inzichten al aan ondernemersverhalen, maar nu trekt ze dus resoluut de videokaart. Vanwaar de overstap? “Start-ups kunnen zich het beste identificeren met andere start-ups. Een ondernemer iets laten vertellen in zijn eigen woorden maakt een verhaal heel tastbaar. Je kan op beeld ook een setting creëren: twee kleine fauteuils, een plantje erbij, het voelt allemaal heel authentiek aan zo. De ondernemers voelen zich op hun gemak en op die manier krijg je de beste verhalen eruit.”

De ondernemerswereld transformeren

Van tekst naar video: het is een evolutie die we overal zien voltrekken. In dat opzicht verbaast de YouTube show ‘Techmag’ niet. Hoe dan wel? “Er komen geen grote theorieën aan bod, ondernemers komen simpelweg hun praktijkervaring delen. Verwacht je dus niet aan een soort Coursera-les, wel aan concrete learnings vanuit andermans ervaring. Niet elke start-up kan of wil trouwens het budget uittrekken om dure consultants in te schakelen. Met deze YouTube show wil ik de ondernemerswereld in kaart brengen, en als het even kan, mee helpen transformeren.” Hoge ambities van De Reu dus.

"Op het internet voert iedereen de strijd o

 

m aandacht. De show is dus per definitie een work in progress en dat maakt het enorm uitdagend"

Dat brengt ons dan ineens bij de vraag hoe Techmag een rendabel project kan worden. Daar is De Reu duidelijk over: “Dit project heb ik volledig op eigen houtje opgezet, gelukkig wel met de hulp van mijn vriendin Britt en de videocreator en -strateeg Peter Van Keer. Er komt veel bij kijken, maar ik heb hard genoeg gewerkt om die eerste investering te doen. Naar de toekomst toe kijk ik vooral uit om samen te werken met sponsors zoals acceleratoren, of bijvoorbeeld events die sprekers willen promoten. De allereerste sponsor is Start it @KBC, wiens start-ups en partners vaak te gast zullen zijn. Ook blik ik video’s in voor bedrijven of ondernemers die graag een gesponsord interview willen. Zolang het maar nooit een promopraatje wordt, ik wil niet afwijken van relevantie.”

De eerste aflevering van Techmag

Ze is er zich ook van bewust dat een YouTube show nooit af is: experimenteren is de boodschap. “Het is een iteratief proces: de tiende video zal ongetwijfeld beter zijn dan de eerste. Op het internet voert iedereen de strijd om aandacht. Dat maakt het heel uitdagend, en om die reden sta ik ook open voor feedback. De opname gebeurt niet vanuit een ivoren toren”, beaamt De Reu.

Van Google CEO tot early stage start-ups én vrouwelijke ondernemers

De ondernemers die plaatsnemen op de sofa naast De Reu zijn zeker niet de minste. Onder andere Jurgen Ingels, Inge Geerdens, Rik Vera en Thierry Geerts, komen aan bod. Maar De Reu benadrukt dat het niet enkel om de kleppers in de ondernemerswereld gaat:Hun verhaal en visie is vaak al gekend. Ook early stage start-ups zullen aan bod komen, en niet onbelangrijk: vrouwelijke ondernemers. Zij blijven vaak onder de radar in de media, net zoals projecten of start-ups die inzetten op diversiteit. Denk bijvoorbeeld aan Molengeek, de tech-incubator met sociale inslag. Hoog tijd dus om ook met hen een babbel te slaan.”

En wie ooit al met De Reu heeft gebabbeld, weet dat ze niet liever doet. “Een schuchter persoon zal minder snel gedurfde vragen afvuren. Je moet er een zekere aanleg voor hebben om de meest boeiende verhalen uit een persoon te krijgen”, lacht De Reu. Om alles zo natuurlijk mogelijk te houden, kiest ze ervoor om de gesprekken in het Nederlands te houden.“Iedereen spreekt zogezegd Engels, maar in de realiteit ga je toch meer nadenken over je woorden. Dat wikken en wegen vertraagt de boel. Mensen voelen zich duidelijk meer op hun gemak als ze hun moedertaal spreken.”

"Ik trek resoluut de Nederlandse kaart. Mensen voelen zich duidelijk meer op hun gemak als ze hun moedertaal spreken"

Ook om die reden treedt ze niet in de voetsporen van bijvoorbeeld Gary Vaynerchuk en Tim Ferris. “Hun shows zijn heel Amerikaans. België is nu eenmaal een klein land, ook al denken we graag groots. Die Amerikaanse principes kan je hier niet een-op-een kopiëren,” verduidelijkt De Reu. Als ze toch even groots mag denken, zou ze graag nog Marc Coucke en Alexander De Croo over de vloer willen krijgen. Seth Godin hoopt De Reu bij zijn mouw te trekken op SuperNova – aan kansen duidelijk geen gebrek. Tot slot kijkt ze naar de toekomst met een open blik. “Techmag hangt niet vast aan één specifiek scenario. Wie weet is de show beter geschikt voor een podcast of voor de radio. De toekomst zal het uitwijzen”, glimlacht ze.

Benieuwd naar wat Magali De Reu lospeutert bij ondernemers? Abonneer je op het Techmag YouTube kanaal en mis geen enkele video!