Schreeuwerige publi’s overtuigen mensen al lang niet meer van de kwaliteit van een bedrijf. Wie brand awareness wil creëren, doet dat vandaag met hoogstaande content. Om bedrijven meer leads te garanderen en te helpen groeien, bundelt StoryChief voortaan elke dag de vijf beste artikels, die hun gebruikers maken, op de gloednieuwe website Thought Leader. “Thought leadership wordt soms iets te gemakkelijk als term gebruikt, maar de artikels die onze gebruikers maken zijn écht relevant”, aldus Valeri Potchekailov, co-founder & CEO van StoryChief.

Enige tijd geleden creëerde StoryChief een platform waarop bedrijven al hun content kunnen aanmaken, centraliseren en op de gewenste fora en kanalen verdelen, om zo heel efficiënt en tijdbesparend aan hun brand awareness te werken. Daardoor beschikt StoryChief vandaag over een enorme hoeveelheid data: er zijn namelijk wereldwijd al zo’n 15.000 gebruikers van het platform.

Valeri Potchekailov, Co-founder StoryChief

We hebben die data bestudeerd en kwamen tot de vaststelling dat 70 procent ervan kwalitatief hoogstaande B2B-content is waar andere bedrijven iets van kunnen opsteken”, aldus Valeri Potchekailov van StoryChief. “Vandaar het idee van het Thought Leader-magazine: waarom uit die stroom artikels niet elke dag de beste vijf vissen en gratis aan een B2B-publiek aanbieden? Vandaag willen bedrijven sowieso hun expertise niet langer exclusief voor zichzelf houden. Integendeel, alles draait om sharing, caring and giving, en elkaar op die manier beter maken en sneller laten groeien. Door te delen, win je als bedrijf ook vertrouwen. Last but not least is het dé manier om je als organisatie als autoriteit in een bepaald domein te profileren en thought leader te worden. Kortom, alleen maar voordelen.”

Handpicked en exclusief

“De artikels worden elke morgen eigenhandig door ons geselecteerd”, licht hij de werking toe. “Het is dus niet zo dat we met een algoritme of robot werken. De eerste selectie gebeurt louter op basis van de titel: als die relevant is in het domein van ondernemerschap, gaat het artikel na aan quick scan in een zogenaamde icebox. Vervolgens gaan we door de artikels en maken we een definitieve keuze van vijf, op basis van relevantie in domeinen als sales, marketing, design, psychologie, leiderschap, entrepreneurship ... Thought leadership wordt soms iets te gemakkelijk als term gebruikt, maar onze artikels zijn écht relevant omdat ze eigenhandig door de redactie worden uitgepikt: we willen kwaliteit bieden door handpicked te werken en exclusief zijn door het aanbod te beperken tot vijf artikels per dag.”

Een artikel moet Engelstalig zijn, mag niet racistisch of seksistisch zijn, mag geen eigen producten of diensten rechtstreeks promoten en er mag geen sprake zijn van affiliate content.

“Wil je opvallen, voor ons magazine maar ook daarbuiten, zorg dan in de allereerste plaats voor een aantrekkelijke, wervende titel, zodat mensen erop klikken. En zorg er vervolgens voor dat artikel zelf valuable en visueel aantrekkelijk is. Een grote lap doorlopende tekst die bovendien moeilijk leest, zullen we niet publiceren - hoe boeiend het in potentie ook mag zijn. Een sterke recente titel vond ik bijvoorbeeld How to split startup equity the right way. Daarin staat alles al kernachtig en hands-on verwoord: het gaat om ondernemerschap, het is relevant voor startups en het stelt een relevante vraag. Ook Seven ways I almost killed my business vond ik een hele goeie. Of Five crazy myths about employer branding. Of What podcasters learn from broadcasters. Omdat een titel in één oogopslag het thema duidelijk maakt.”

Het grote voordeel voor de auteur

“We tweeten vervolgens doorheen de dag over de vijf geselecteerde artikels, en het voor ons beste artikel delen we op onze Facebook- en LinkedIn-kanalen. Het krijgt bovendien een soort virtuele medaille en de vermelding number 1 story of the day. De vijf artikels worden ten slotte in onze nieuwe dagelijkse nieuwsbrief vernoemd. Het grote voordeel voor de auteur: op Thought Leader platform worden alleen de titel, het coverbeeld en de slug van het artikel getoond. Dat betekent dat lezers op de link moeten klikken en vervolgens via een backlink doorverwezen worden naar de website waarop het artikel oorspronkelijk door de maker werd gepubliceerd. Bij heel wat andere platformen die artikels publiceren, moet het artikel op dat platform blijven en kan je de content dus niet zelf beheren. Niet alleen werkt een artikel dankzij Thought Leader op die manier mee aan je brand awareness, het is ook een manier om de ranking van je website te verhogen.”

“We bieden in dat opzicht trouwens de mogelijkheid onze SEO module te gebruiken om een artikel op StoryChief te optimaliseren voor zoekmachines. Een beeldbank met ruim één miljoen kwaliteitsafbeeldingen die auteurs gratis mogen gebruiken en een tal van integraties waar je content kan van insluiten: denk aan instagram- of youtube video’s, tweets, slides, crm formulieren, … Op die manier willen we auteurs aanmoedigen om hun content zo aantrekkelijk en vindbaar mogelijk te maken. We denken ook aan features waarbij een AI je als auteur vertelt waar je doelgroep specifiek naar op zoek is, waar je moet over schrijven en hoe dat content er mag uit zien. Maar dat laatste is nog in ontwikkeling.”

Vrouwen in leidersfuncties

De eerste voorwaarde is dus relevantie voor entrepreneurs en business professionals, maar er zijn er nog: het artikel moet Engelstalig zijn – omwille van het internationale publiek – en mag geen eigen diensten of producten rechtstreeks promoten. Racisme en seksisme zijn uiteraard uit den boze, en er mag geen sprake zijn van affiliate content, waarbij je onrechtstreeks geld aan iets verdient. “Voor de rest moet het dus gewoon een goed artikel zijn. Welke thema’s vandaag goed scoren? Binnen customer succes is er heel veel interesse voor customer retention: hoe zorg je ervoor dat je klanten, eenmaal binnengehaald, ook bij jou houdt? De verschillende tools die start-ups daar vandaag rond ontwikkelen wekken veel interesse, en die start-ups zelf gaan daar ook over schrijven. Nog een populair thema is content marketing, net als leadership en de psychologie daarrond: hoe bind je je personeel aan het bedrijf, hoe geef je op de juiste manier feedback ... En wat we de laatste tijd heel veel zien, zijn artikels over vrouwen in leidersfuncties en vooral de weg die ze hebben afgelegd om daar te geraken. Een thema dat vandaag natuurlijk meer dan ooit actueel is.”

Wil je zelf iets opsteken van experts binnen sales en marketing? Of wil je een groter bereik voor je eigen relevante artikels? Dan kan je hier op de dagelijkse nieuwsbrief intekenen of meer informatie vinden rond het concept van het Thought Leader-magazine.