Digitale tools creëren meer dan ooit enorme kansen voor bedrijven. Met de juiste technologieën krijgt een bedrijf meer interactie met klanten, worden producten intuïtiever en het productieproces efficiënter. Niet elk bedrijf heeft de capaciteiten in huis om op die kar te springen, maar dat betekent niet dat ze de digitale sneltrein moeten missen. Bij Pegus Digital weten ze daar wel raad mee. “Als innovatiepartner in digitale productontwikkeling zijn wij een End to End Service Provider voor onze klanten, dat maakt het zowel voor hen als voor ons aangenaam werken.”

De uitdaging van heel wat bedrijven vandaag is om zo snel mogelijk te voldoen aan de vraag van de markt. Doen ze dat niet, dan razen concurrenten hen voorbij. Die vraag van de markt is tegenwoordig vaker wel dan niet op te lossen met digitale technologie. Maar wie zal die bouwen als het talent niet in huis zit? “Een bedrijf denkt dan meestal aan twee pistes”, zegt Laurent Schauvliege, business manager bij Pegus Digital. “Optie A: extra mensen aannemen. Maar dan valt al snel de vraag: welke profielen? Want liefst van al haal je mensen binnen die in de toekomst ook van pas komen, en niet tijdelijk. Maar niemand kan natuurlijk de toekomst voorspellen.”

Business Manager Laurent Schauvliege en Operations Manager Pieter Zuliani

En optie B? Een organisatie kan een ander bedrijf overnemen waar al het talent zit dat nodig is”, antwoordt Schauvliege. “Maar tegen dat die overname is afgerond en alles op punt staat, staan we twee, drie jaar verder en hebben concurrenten die marktvraag al lang beantwoord.” Geen enkel bedrijf wil achterlopen op de feiten natuurlijk, en net dat helpt Pegus Digital voorkomen.

Vertrouwen opbouwen

Het West-Vlaamse bedrijf helpt organisaties om cloud-applicatiesoftware te bedenken, uit te werken en te implementeren. Maar zeg niet zomaar ‘softwarebedrijf’ tegen Pegus Digital. “Eigenlijk zijn we een digitale productontwikkelaar”, verduidelijkt operations manager Pieter Zuliani. “We zien onszelf als een complementair verlengstuk van het bedrijf van onze klant. We werken nauw samen met hun Research & Development team of met de productmanagementdienst om te kijken waar en hoe we mee het product of proces van een bedrijf richting digitalisering of innovatie kunnen duwen. Onze technische projectmanagers spelen hier een belangrijke rol in, want zij staan tussen onze technische teams en de klant. Zij zorgen voor de vertaling, zodat iedereen begrijpt wat we samen gaan verwezenlijken.”

Voor ons is het belangrijk dat wij het bedrijf leren kennen en zij ons. We gaan voor langdurige klantenrelaties, maar om daar te geraken heb je vertrouwen nodig en dat vraagt tijd

Sommige klanten komen met een duidelijk idee naar Pegus Digital, anderen hebben nog geen idee waar ze moeten beginnen met hun digitale vernieuwing. “Hoe dan ook laten we onze expertise op hen los. Indien nodig, maken we de oefening van A tot Z: wat heeft het bedrijf nodig, waar kunnen we vernieuwing brengen op korte termijn, waar op lange termijn”, legt Schauvliege uit.

“Voor ons is het belangrijk dat wij het bedrijf leren kennen en zij ons. Dat doe je niet op 1-2-3. We gaan voor langdurige klantenrelaties, maar om daar te geraken heb je vertrouwen nodig. En vertrouwen vraagt tijd. Enkel zo kunnen wij een uitbreiding worden van het team van onze klant, en enkel dan kunnen we samen state of the art technologie creëren.”

Grote innovatie

Meedenken met klanten staat dus centraal. Even belangrijk is om hen tijdens het ontwikkelingsproces op de hoogte te houden. “Wekelijkse meetings, statusmails, een gedeeld platform waar ze het project kunnen volgen,… Ja, we houden nauw contact met de klant. Het gaat tenslotte om een grote innovatie voor hen, natuurlijk moeten ze dan weten hoe het zit.”

Om een voorbeeld te geven van zo’n grote innovatie waarbij Pegus Digital heeft geholpen: ThyssenKrupp, het bedrijf dat onder andere liften verkoopt en van hun onderhoud voorziet in meer dan 100 landen en meer dan 50.0000 medewerkers telt. Met de opmars van mobiele toepassingen zag Thyssenkrupp de mogelijkheid om hun techniekers efficiënter aan te sturen. Hoewel het bedrijf straffe technische profielen in huis heeft, miste ThyssenKrupp de juiste kennis om snel mobiel aan de slag te kunnen.

De field service app van Pegus Digital voor ThyssenKrupp

“Samen met hen hebben we onder andere de field service app ontwikkeld”, zegt Schauvliege. “De app maakt verbinding met het ERP systeem zodat alle informatie telkens gesynchroniseerd wordt met de thuisbasis. Door onze expertise samen te leggen met die van Thyssenkrupp hebben we ervoor gezorgd dat techniekers efficiënter aangestuurd worden en dat er kosten bespaard worden op alle vlakken.”

Senior profielen

Waar die expertise van Pegus Digital vandaan komt? “We hebben een sterk team van senior profielen”, zegt Zuliani. “Onze software is heel kwalitatief, de code die erachter zit is van hoog niveau. De technologie die wij bouwen, vereist veel werkervaring en diepgaande kennis. Die heb je nog niet als je net van de schoolbanken komt, maar pas wanneer je al jaren in het wereldje werkt. Daarom trekken wij vooral seniors aan. Van hen weten we dat ze snel en goed werk leveren.”

De technologie die wij bouwen, vereist veel werkervaring en diepgaande kennis. Die heb je nog niet als je net van de schoolbanken komt, maar pas wanneer je al jaren in het wereldje werkt. Daarom trekken wij vooral seniors aan

Niet alleen de werkervaring van de developers is belangrijk, ook hun mentaliteit. “Sinds de oprichting van Pegus in 2012 werkt ons team van thuis uit. Wij waren de coronacrisis al lang voor, de lockdown was voor ons geen probleem. Maar zoals velen afgelopen maanden gemerkt hebben, vraagt thuiswerk de nodige discipline. Je moet zelfstandig werken, je hebt niet de sociale controle die je zou hebben wanneer je op kantoor zit, maar tegelijk moet je wel solidariteit kunnen tonen tegenover je collega’s die ergens anders zitten. Het vraagt heel wat ervaring om op deze manier te kunnen werken.

End to End Service Provider

De meeste developers bij Pegus Digital hebben dan ook tien jaar of meer ervaring in de ontwikkeling van digitale producten. Naast de uitgebreide kennis van all things digital, heeft elk van hen ook een zijn specialiteit. “We hebben iOS developers, Android developers, JAVA developers, Hybrid app developers, C++ developers, Web Developers,...Kortom, een breed gamma aan kennis”, zegt Zuliani.

Hoewel het team van twintig mensen ruim voldoende expertise heeft, kan Pegus Digital ook rekenen op extra talent vanuit de Verhaert Groep. “In 2018 is Pegus overgenomen door Verhaert. Daardoor maken we nu deel uit van het digital team, dat in totaal vijftig medewerkers van over de hele groep samenbrengt. Er is bijvoorbeeld een apart AI-lab in Verhaert Groep, waardoor we niet alleen kunnen leunen op onze AI-specialist, maar ook op de expertise van anderen binnen de groep. Handig, want zo kunnen we altijd een antwoord bieden op de noden van onze klanten.”

Bedrijven helpen innoveren, daar gaat het om bij Pegus Digital. “We zijn een End to End Service Provider voor onze klanten, dat maakt het zowel voor hen als voor ons aangenaam werken. Doordat ons technisch aanbod en onze kennis zo breed zijn hebben we geen externe partijen nodig om projecten tot een goed einde te brengen. Met ons eigen team én het team van de klant geraken we er altijd.”


Meer innovatie brengen in jouw bedrijf? Ontdek hier hoe Pegus Digital en hun team van experts jou daarbij kunnen helpen.