In het hoofd, maar vooral ook in het hart van de klanten zitten. Dat is wat het branding- en communicatiebureau De Barbaren vooral wil bereiken. Een breed gamma aan creatieve services maakt het team van zes van vele markten thuis. Maar het is vooral de toewijding aan hun klanten die bij het Gentse bureau centraal staat. “We gaan ver in onze ondersteuning”, zegt eigenaar en creatief directeur Balder Martens. “Maar we hebben dan ook steeds een grote affiniteit met onze klanten en geloven oprecht in de kracht van hun verhaal.”

Gepassioneerd door branding, gefascineerd door online media en verliefd op print, daar komt het op neer bij De Barbaren. Is dat laatste niet wat passé in deze digitale wereld? Helemaal niet, volgens Martens. “Print leeft nog altijd, maar het is een en-en-verhaal geworden. Het digitale overheerst en dat kan je niet negeren, maar er valt nog veel te zeggen voor print.

“Een magazine in je handen lees je niet op dezelfde manier als op je tablet. Een strak businesskaartje wordt minder snel vergeten dan een e-mail”, vindt hij. “En trouwens, niets kan toch op tegen het gevoel en de geur van papier?”

Ze zijn bij De Barbaren allemaal een beetje drukwerkfreaks, geeft ook Saar Bossuyt toe. Zij runt de marketing en de communicatie in het Gentse bureau. Die passie laat zich overigens mooi voelen in het Bloovi Magazine, dat door De Barbaren is ontworpen. “Dat is op ongestreken papier gedrukt”, zegt Martens. “Dat voelt een beetje crafty aan, een gevoel dat je nooit met een digitale versie kan opwekken. Wij kunnen daar zelf enorm van genieten. De meeste lezers ook, merken we aan de vele positieve reacties. Drukken is een mooie ambacht die we in ere moeten houden.”

Sterke verhalen vertellen

Hoe groot hun liefde voor drukwerk ook is, bij De Barbaren weten ze dat het printverhaal niet bij elk bedrijf past. “Bij ons staat alles in functie van de noden van de klant en zijn doelgroep. Voor de ene is een magazine een goed idee, voor de andere werkt een videocampagne beter”, legt Bossuyt uit. “Ons brand statement is niet voor niets: ‘Je merk is je beste verhaal ooit, vertel het daarom meteen goed’.

De Barbaren helpt klanten om hun merkverhaal helder en doelgroepgericht te brengen. Dat gaat hand in hand met een sterke branding, zowel verbaal als visueel. “Zonder die beide kan je geen impactvolle communicatie voeren”, zegt Martens. “Daarom werken we graag aan totaalprojecten, van A tot Z.”

In het hoofd en in het hart

In hun samenwerkingen trekken De Barbaren resoluut de kaart van service. Martens: “We gaan erg ver in de ondersteuning van onze klanten. Ik denk dat we er op die manier uitspringen tegenover andere bureaus. We zoeken tot we het juiste medium of de passende techniek vinden.” Of zoals Bossuyt het mooi samenvat: “We willen in het hoofd, maar vooral ook in het hart van onze klanten zitten.”

We willen in het hoofd, maar vooral ook in het hart van onze klanten zitten

De hoge mate van betrokkenheid staat voor De Barbaren centraal. “Klanten komen bij ons toe omdat ze geen idee hebben hoe ze aan hun branding- of communicatieverhaal moeten beginnen. Ze zijn wel enthousiast en er zitten soms al een paar ideeën in hun hoofd, maar ze hebben nog geen concrete stappen gezet. Wij treden dan op als een betrouwbare partner.”

“We werken met hen samen, maar first and foremost ontzorgen we hen met onze expertise. Laten we zeggen dat we hierin niet het typische uurtje-factuurtje-bureau zijn. We denken mee over hoe de klant zijn budget optimaal kan inzetten en zorgen dat hij goed bediend is.”

Het buikgevoel bepaalt de richting

De verklaring voor die inzet moet niet ver gezocht worden. “We doen het gewoon graag”, zegt Bossuyt. “We hebben een grote affiniteit met onze klanten en geloven oprecht in hun verhaal, dat is een heel belangrijk punt. Er moet sowieso een klik zijn. We kunnen niet doen alsof we achter hun product of dienst staan als dat niet zo is. Het zou niet juist zijn om met dure marketingtermen te gooien en iets te verkopen waar we zelf niet achterstaan.”

Een totaalproject zien de De Barbaren als een investering in de toekomst waarbij wederzijdse sympathie en vertrouwen cruciaal is. “Je moet goesting hebben om er ’s morgens aan te beginnen”, zegt Martens. “Als ons buikgevoel na een intakegesprek zegt ‘dit is het niet’, dan volgen we dat.”

Saar Bossuyt en Balder Martens van De Barbaren

Niet groeien om te groeien

De combinatie van ontzorgen, betrokken zijn en samenwerken past helemaal binnen de langetermijnvisie die Balder Martens heeft voor De Barbaren. “Wij groeien niet in de breedte, maar in de diepte”, klinkt het. “We zijn kritisch voor onszelf en evalueren regelmatig. Groeien doen we door te verbeteren wat we te bieden hebben, niet door het team nodeloos uit te breiden of diensten aan te bieden waar we geen expertise in hebben.”

“Groeien om te groeien, daar geloof ik niet in. Als je snel piekt, dan kan je ook snel diep vallen. Laat dat maar, ik doe het liever op onze manier: organisch groeien en enkel wanneer het past bij de filosofie van De Barbaren.”

Groeien doen we door te verbeteren wat we te bieden hebben, niet door het team nodeloos uit te breiden of diensten aan te bieden waar we geen expertise in hebben. Groeien om te groeien, daar geloof ik niet in

Zichzelf regelmatig in vraag stellen, hoort daar volgens Bossuyt ook bij. “Klopt wat we doen wel nog met onze filosofie? Menen we nog wat we zeggen naar onze klanten toe? Die vragen moet je durven stellen en beantwoorden om verder te geraken.” Oprichter Balder Martens biedt die vragen ook graag wat tegengewicht: “Ons werk nemen we heel serieus, maar onszelf? Niet echt (lacht).”

“Elk jaar doen we met het ganse team een ludieke fotoshoot. Dit jaar was dat in jaren ’70 stijl. Heel onnozel, maar we hebben ons kostelijk geamuseerd. We werken hard, maar steeds in een losse en open sfeer. Ook dat hoort erbij, en ook dat straalt af op onze klanten.


Wil je een sterke identiteit bouwen rond jouw bedrijf of merk? Ontdek hier op welke manier branding- en communicatiebureau De Barbaren jou daarbij kan helpen.