België is een land van ondernemers, het zit ons in het bloed. Zelfs in tijden van crisis stampen we nieuwe zaken uit de grond. Die durf mag ook geprezen worden in tijden waarin de traditionele geldschieters hun neus almaar vaker ophalen voor risico’s. “Als zaakvoerder is het belangrijk je pijlen te richten op andere kanalen om geld op te halen, vandaag meer dan ooit”, benadrukt Aelbrecht Van Damme, oprichter van funding agency The Harbour.

Vijf jaar geleden kon het niet op: start-ups, scale-ups en kmo’s hadden maar te vragen bij de bank - met flexibele kredietverlening en zeer lage rentevoeten op kop. Dat enthousiasme is intussen danig getemperd, weet Van Damme. “De laatste twee, drie jaar zijn de traditionele financieringskanalen zoals banken of overheden voorzichtiger geworden. Start-ups en scale-ups hebben dat als eerste gevoeld, want bij hen liggen de risico’s vaak hoger dan bij een kmo.”

De afgelopen maanden haalt die werkelijkheid ook de grotere spelers en gevestigde waarden in. “Voor die zaakvoerders is de huidige financieringsmarkt een nieuwe wereld. Waar een start-up bijna synoniem staat voor ‘geld ophalen’, hebben kmo’s meestal een normalere start van hun bedrijfsactiviteit gekend. Ze hebben vlot financiering bij de bank gekregen, inclusief hulp van hun bankier om het dossier rond te krijgen”, weet Van Damme. “Maar plots zegt diezelfde bank nu dat de financiering niet wordt verlengd, dat er meer waarborgen nodig zijn, of dat de onderneming zelf een deel van de financiering ergens anders moet zoeken.” Maar waar dan?

Aelbrecht Van Damme - oprichter van funding agency The Harbour

De kapitaalmarkt op

Elders financiering zoeken is wat Van Damme en zijn team bij The Harbour elke dag doen voor hun klanten. Hij merkt bij veel zaakvoerders een gebrek aan kennis over de financieringsmogelijkheden en over hoe ze een goed dossier moeten samenstellen. “Als funding agency helpen we ondernemers met hun dossier. Van financieel plan over groeiambities tot duidelijke fundingvoorstellen: met ons team van experts zorgen we ervoor dat dat op vlak van financiële onderbouwing goed in elkaar zit. Daarmee trekken we dan naar verschillende kanalen om het bedrag bij elkaar te krijgen.”

“We zoeken in de klassieke markt, maar vooral in de kapitaal- of alternatieve markt”, klinkt het. “Het gaat dan vooral om de business angels, de fondsen en de corporate ventures. Dat zijn vaak klinkende namen, maar vooral goede opties voor wie cash wil pompen in zijn bedrijf, want in die kapitaalmarkt zit nog altijd veel geld.”

Die fondsen en grote corporates hebben dan wel een slag van de coronamolen gekregen, volgens Van Damme is er nog altijd interesse om te investeren. “Ze investeren graag in jonge bedrijven om bijvoorbeeld innovatie binnen te halen, of ze willen inzetten op kmo’s omdat die nog steeds de ruggengraat van onze economie zijn.”

De perfecte funding mix

Er is ook een alternatieve route: crowdfunding, crowdlending of zelfs leasing en factoring. Welke mix van financieringsopties wordt uitgespit, hangt af van het type bedrijf en de groeiambities. “Ik heb de voorbije twee jaar geprobeerd om vast te pinnen wat de perfecte mix is voor een standaard bedrijf, maar ondertussen heb ik geleerd dat die niet bestaat”, lacht Van Damme. “Elke organisatie is anders en heeft andere ambities. Daar houden we dan ook rekening mee als we een dossier opmaken.”

Elke organisatie is anders en heeft andere ambities. Daar houden we dan ook rekening mee als we een dossier opmaken

De evolutie van die financieringsmarkt, waarbij steeds vaker meerdere kanalen worden aangesproken, wordt versneld door de coronacrisis. “Veel kmo-zaakvoerders denken dat als ze geen financiering krijgen van de bank, dat het einde van hun business betekent. Dat is dus niet zo, maar het is wel hoogdringend tijd dat ze het begrip ‘financieringsmix’ leren kennen. Want ze gaan het nog heel hard nodig hebben.”

Erop of eronder

De beginperiode van het coronavirus hebben veel ondernemers nog goed overleefd, meent Van Damme. “Ze hebben gebruik gemaakt van overheidssteun, misschien een aantal werknemers op tijdelijke werkloosheid gezet. Dat plus hun wilskracht en innovativiteit heeft ervoor gezorgd dat veel bedrijven de waters tot hiertoe hebben doorzwommen. Maar uit enquêtes die in maart zijn afgenomen bij leiders van jonge bedrijven blijkt dat de komende maanden cruciaal worden. Ze gaven toen aan dat ze drie tot zes maanden konden overleven. Die zes maanden lopen bijna af. Volgens een recente studie van Graydon zit een kwart van de bedrijven intussen ook effectief in financiële nood.”

Matthias Browaeys - oprichter van funding agency The Harbour

Het wordt erop of eronder, voorspelt Van Damme. “Als je geen deel wilt uitmaken van de faillissementsgolf die eind dit jaar wordt verwacht, dan moet je als zaakvoerder nu dringend beginnen kijken naar hoe je bedrijf ervoor staat”, zegt hij. “Bekijk de financiële gezondheid van je bedrijf, vergelijk die met de beoogde groeiplannen en dan weet je of je geld nodig hebt of niet. Als je effectief financiering nodig hebt, weet je bij deze dat er meerdere opties zijn om die te vinden.

Financieringsmarkt ondersteunen

Volgens Van Damme zal de financieringsmarkt in de toekomst alleen maar groeien. Dat zal ook nodig zijn, zegt hij. Om zijn voorspellingen te staven, kijkt hij graag over de haag. “In Nederland voorspellen de cijfers dat minstens 50% van de financieringen onder 1 miljoen euro voor kmo’s over enkele jaren via niet-bancaire organen zullen komen. We moeten er dus voor zorgen dat we een markt creëren die dat ook effectief kan dragen.”

Nederland biedt nu al tientallen crowdfundingplatformen, business angels-organisaties en initiatieven om particulieren aan te moedigen te investeren in ondernemingen van eigen bodem. Van Damme: “Onze overheid moet dat ook stimuleren, door het uitbreiden van fiscale voordelen aan particulieren die in bedrijven investeren.”

Met andere woorden: de mix aan financieringsopties moet uitgebreid en versterkt worden naar Nederlands model. “Bij The Harbour weten we als geen ander dat die mix dé manier is geworden om bedrijven te helpen groeien, dus het is de moeite waard om daar meer op in te zetten.”


Op zoek naar financiering voor je kmo? The Harbour biedt je tal van mogelijkheden