Een e-commerce platform selecteren voor je business klinkt eenvoudiger dan het is – het moet namelijk het juiste platform zijn, dat efficiënt aangepast en geschaald kan worden. Maar hoe kies je concreet? Virto Commerce, wereldwijd koploper in open source-oplossingen voor digitale B2B-bedrijven, geeft richtlijnen en tips.

Sinds de lancering van de eerste e-commerce platformen begin jaren negentig heeft digital commerce een enorme vlucht genomen. Ter illustratie: Amazon begon in 1995 als eenvoudige online boekshop en draaide dat jaar een omzet van 511.000 dollar. In 2018 bedroeg de omzet 232,9 miljard dollar.

Vandaag kan geen enkel B2B-bedrijf dat commercieel wil groeien, klantenloyaliteit wil versterken of selfservice wil faciliteren zonder een eigen e-commerce platform. Maar hoe dat platform te kiezen? Ilse Lauwens, Director Marketing EMEA bij Virto Commerce, stipt enkele valkuilen aan én reikt oplossingen aan, aan de hand van enkele real life klantencases.

Go-to-market strategie

“De keuze voor het geschikte e-commerce platform moet doordacht gebeuren”, begint Ilse Lauwens. “Het is bijgevolg heel belangrijk een gedetailleerd en robuust selectieproces te doorlopen. Dit begint met het definiëren van een duidelijke go-to-market strategie – een concreet plan voor de digitale business van het bedrijf. Vervolgens moet de juiste partner voor de uitwerking van het e-commerce project worden gekozen. Hierbij is het van belang om, in de mate van het mogelijke, het interne team dat hier verantwoordelijk voor is te beoordelen, en te bepalen welke diensten en expertise die potentiële partner zoal in huis heeft.”

“Wat de selectie van het eigenlijke platform betreft, is noodzakelijk dat bedrijven kiezen voor een flexibele oplossing die op termijn nieuwe en meer agile oplossingen en uitbreidingen toelaat”, gaat Ilse Lauwens verder. “Zodat stabiele groei via schaalbaarheid en integratie verzekerd blijven en er tegemoet kan worden gekomen aan de veranderende eisen en zakelijke behoeften van de klant.”

Online en offline boekenaanbod

De marketing director EMEA bij Virto Commerce illustreert dit aan de hand van enkele cases. “Zo wilde een Belgische boekhandel een platform dat uitgebreider, flexibeler en duurzamer mogelijkheden bood dan hun vorige e-commerce tool – dat moest ook, aangezien de online boekenmarkt vandaag enorm concurrentieel is. Dat platform hebben wij voor hen ontwikkeld. Met de nieuwe functies zijn ze vandaag in staat hun 15 miljoen producten tellende aanbod nog uit te breiden, efficiënt te integreren met verschillende kanalen – waaronder 150 fysieke winkels én 200 andere offline verkooppunten – en de zoekfunctionaliteit voor hun twee hoofdmerken te verbeteren.”

Met de nieuwe functies zijn ze in staat hun 15 miljoen producten aanbod uit te breiden, efficiënt te integreren met verschillende kanalen – waaronder 150 fysieke winkels én 200 offline verkooppunten

“Bijkomende uitdaging was dat de boekhandel zowel online als offline bestellingen op elkaar moet kunnen afstemmen, waarbij elk product aan een unieke voorraadlocatie wordt gekoppeld en de verschillende systemen worden geïntegreerd in een naadloze omnichannel-ervaring. Ook aan die vereiste zijn wij tegemoetgekomen.”

Dorstlessende e-commerce

Lauwens geeft een bijkomend voorbeeld van een toonaangevende Nederlandse drankendistributeur, die een nieuw e-commerce platform zocht omdat het vorige niet langer voldeed aan de steeds ingewikkelder wordende technische vereisten. De uitdaging: los van de gevraagde nieuwe look & feel moesten de bestaande mogelijkheden van het platform behouden blijven, en externe klanten zoals drankenhandelaars en horeca moesten bestellingen kunnen plaatsen via een persoonlijke login, waarbij ze keuze hebben uit een gepersonaliseerd aanbod.

“Concreet wenste de distributeur een toekomstbestendig, flexibel, gebruiksvriendelijk en schaalbaar platform met robuuste mogelijkheden, dat geen beperkingen zou tonen en zich dus kon meten met de groeiambities, langetermijnvisie en -strategie van het bedrijf”, vertelt ze. “Evident was het niet, gezien de catalogus van 4.000 producten én het feit dat het nieuwe platform moest worden gelinkt aan en geïntegreerd met de vijf digitale platformen van het zusterbedrijf. Maar, gelet op de hogere klantentevredenheidscijfers, zijn we in dat alles geslaagd.”

Snel en strategisch reageren

Vervolgens was er de case van de Nederlandse distributeur, die een nieuw platform nodig had om tegemoet te komen aan de vereisten van zowel de B2C- als B2B-klanten – met het vorige, verouderde en niet toekomstbestendige systeem lukte dat niet meer. “Het bedrijf moest hun B2B- en B2C-klanten een betere online winkelervaring, gepersonaliseerde transacties, up-to-date klantinzichten en productinformatie kunnen bieden”, licht Ilse Lauwens toe.

“Bovendien moest het nieuwe systeem kunnen schalen over talen en landen heen. Maar vooral de implementatie zou een uitdaging blijken, omdat het nieuwe platform moest linken en integreren met andere systemen binnen het landelijke ecosysteem van de klant. Ook moest de workflow in de backend van het nieuwe systeem zodanig gestroomlijnd worden dat dubbele handelingen vermeden werden.”

Het nieuwe platform moest linken en integreren met andere systemen binnen het landelijke ecosysteem van de klant

De resultaten zijn ernaar: de producten van de klant kunnen in het nieuwe systeem perfect geconfigureerd worden met B2B- en B2C-processen, en klanten kunnen nu bestellen, hun ordergeschiedenis checken, hun bestellijsten beheren én facturen raadplegen via één interface. Bovendien hebben de accountmanagers van onze klant nu vlot toegang tot klantentrends en data-analyse en kunnen ze op basis daarvan snel en strategisch reageren.

Complexe prijzen verwerken

Ten slotte vermeldt Ilse Lauwens nog enkele loyaliteitsprogramma’s in Nederland die hun bereik wilden uitbreiden naar meer partnerbedrijven, en meer producten wilden leveren aan klanten. Om dit te kunnen doen, hadden ze een meer flexibele manier nodig om verschillende systemen te integreren en functionaliteiten toe te voegen.

De loyaliteitsprogramma’s kunnen met het nieuwe platform headless gaan en dus de frontend van de e-commerce-ervaring loskoppelen van de backend

“Ze hadden met andere woorden behoefte aan een e-commerce platform dat API-integratie, multi-store, multi-catalogus en complexe prijzen kon verwerken”, licht Lauwens toe. “Dat nieuwe systeem moest snel verbindingen kunnen maken met verschillende API's, zodat klanten hun de balans van hun punten zouden kunnen zien en deze sneller kunnen inwisselen.” “Bovendien moest het platform een modulaire architectuur hebben, die het mogelijk zou maken in de toekomst een module te vervangen of toe te voegen zonder de rest van het systeem te beïnvloeden.

Ilse Lauwens

“Aan al die verwachtingen zijn we tegemoetgekomen. Meer nog, de loyaliteitsprogramma’s kunnen met het nieuwe platform headless gaan en dus de frontend van de e-commerce-ervaring loskoppelen van de backend. Dat betekent meer architecturale flexibiliteit, waardoor ze, met hun strategie in het achterhoofd, hun platform continu verder kunnen ontwikkelen en uitbreiden om zo hun commerciële visie te realiseren. Dankzij nieuwe functionaliteiten kunnen ze de klanten vandaag al uitstekend bedienen en in de toekomst nog beter.”

De zoektocht naar het juiste e-commerce platform kan wel degelijk ontmoedigend zijn. Om B2B-bedrijven te helpen heeft Virto Commerce vijf valkuilen geïdentificeerd en in een whitepaper gegoten, aangevuld met enkele hands-on tips om die te vermijden. Die whitepaper kan gratis worden gedownload op de Virto Commerce website.