De verzekeringswereld digitaliseert razendsnel: klantenbehoeften veranderen en de online concurrentie wint terrein, dus makelaars en maatschappijen moeten (en willen) mee in die evolutie. De Gentse InsurTech scale-up WeGroup bouwt technologie waarmee verzekeringsmaatschappijen hun producten gemakkelijk online kunnen aanbieden en verkopen. Een paleisrevolutie binnen de conservatieve verzekeringssector. Onder de slagzin “Good ideas deserve to be found”, wil Meta, het bedrijf boven platformen Facebook en Instagram, net die geniale ideeën van lokale ondernemers de aandacht geven die ze verdienen. WeGroup, in 2017 opgestart ‘op de zolderkamer’ is een mooi groeiverhaal aan het schrijven en wist vorig jaar nog drie miljoen vers kapitaal op te halen.

WeGroup was aanvankelijk een B2C-bedrijf: een digitale verzekeringsmakelaar die zelf verzekeringsproducten in de markt zette. “Maar gaandeweg stelden we vast dat we veel meer impact konden creëren als we bestaande verzekeringsmaatschappijen en -makelaars hielpen met onze technologie”, vertelt Arvid De Coster, één van de drie founders en CEO van de Gentse InsurTech scale-up. “Daarom hebben we toen de switch gemaakt naar volledig B2B-gericht SaaS-platform dat vandaag door een groep van 50 medewerkers onderhouden wordt. Concreet laat ons gebruiksvriendelijke platform verzekeringsaanbieders toe om zich optimaal digitaal te organiseren, efficiënter te werken en klanten beter te helpen.”

WeGroup is actief in zes Europese landen, met de ambitie om ook daarbuiten voet aan grond te krijgen. “Het vorig jaar opgehaalde kapitaal werd in de eerste plaats gebruikt om die internationalisering mogelijk te maken. Was in 2020 België onze enige markt, dan hebben we vandaag ook klanten in Nederland, Frankrijk, Griekenland en Cyprus. Internationalisering zie ik als dé factor in een succesvol groeiverhaal. Om daar nog meer op in te zetten, zijn we momenteel bezig aan een nieuwe kapitaalronde die we hopelijk begin 2022 kunnen afsluiten.”

Positioneren als thought leader

“Die groei willen we ook bewerkstelligen via voorgepersonaliseerde ads: zowel heel commerciële campagnes die direct bedoeld zijn om ons platform te verkopen als boodschappen die onze targetgroep bewust maakt van onze podcasts, artikels, video’s, webinars … en die ons als thought leader positioneren waarmee mensen zaken willen doen. Het klinkt misschien overbodig om klanten en potentiële klanten via sociale media op onze content attent te maken, maar heel veel spelers binnen de verzekeringswereld weten bijvoorbeeld nog niet wat podcasts zijn, laat staan dat wij die maken.”

“De resultaten van die Facebook ads zijn in dat opzicht heel belangrijk: we willen met onze ads onze doelgroepen namelijk zoveel mogelijk retargetten. Ten eerste omdat de verzekeringswereld zo’n conservatieve sector is en de digitale boodschap soms meermaals moet aankomen. Ten tweede omdat het om dezelfde reden vaak heel moeilijk die doelgroepen af te lijnen: voor wie is ons product eigenlijk idealiter bedoeld? Door te retargetten komen we uiteindelijk op de juiste groep uit, en de data uit de Facebook ads zijn de basis om dat te doen slagen. Onze marketeers verzamelen en analyseren non-stop dan ook inzichten van doelgroepen, om die beter te leren kennen en gerichter te kunnen benaderen.”

“Interessant om weten is dat wij ook content maken waarmee we onze klanten zélf leren hoe ze hun sociale media efficiënter kunnen inzetten en dus meer business genereren. Dat doen we het overtuigendst door zelf het goede voorbeeld te geven. Lead by example, inderdaad.”

Zelf behoeften en risico’s analyseren

Als SaaS-platform dat de online verkoop van verzekeringsproducten wil faciliteren en optimaliseren gelooft WeGroup dus heel sterk in de kracht van sociale media, en bij uitbreiding in de digitalisering van de verzekeringssector. Niettemin blijft de scale-up heel sterk overtuigd van de noodzaak van een hybride aanpak.

Verzekeringsproducten zijn nu eenmaal heel complex”, zegt De Coster daarover, “dus zal er altijd wel nood zijn aan een fysieke tussenpersoon die de nodige toelichting geeft aan de eindklant. Bovendien is aan schadegevallen - bijvoorbeeld woningbrand - vaak een emotionele component gekoppeld, die menselijke communicatie en ondersteuning vereist. Anderzijds zijn steeds meer consumenten en bedrijven op zoek naar DIY-oplossingen binnen verzekeringen, zodat ze veel meer acties zelf kunnen uitvoeren: behoeftes en risico’s analyseren, offertes vergelijken, verzekeringen afsluiten, kleinere schades aangeven,…”

Ze willen ook veel meer dan vroeger digitaal communiceren - bijvoorbeeld via WhatsApp for Business, waar we momenteel ook zelf volop mee experimenteren - in plaats van een fysieke afspraak te moeten maken op kantoor. Via de technologie op ons platform Louise, dat bij verzekeringsmaatschappijen en -makelaars wordt geïmplementeerd, maken wij dat allemaal mogelijk.”

Arvid De Coster, één van de drie founders en CEO van WeGroup

Glashelder meerwaarde aantonen

Of er dan nog sprake is van een digitale drempel binnen de verzekeringswereld als de noodzaak ervan duidelijk is, willen we weten. “Absoluut”, beaamt de CEO van WeGroup. “Enerzijds is digitalisering een van de grote trends binnen verzekeringskantoren en -maatschappijen. Vooral omdat de concurrentie met online makelaars en verzekeraars heel erg groot is – genre spelers als Corona Direct. Als ze die strijd willen aangaan, moeten ze eveneens online aanwezig zijn en een digitaal aanbod hebben. In die online aanwezigheid leveren de tools van Meta een enorme meerwaarde.”

De verzekeringswereld is een heel conservatieve sector. Bijgevolg moeten wij als SaaS-platform heel sterk inzetten op het ‘waarom’ van ons product

“Anderzijds spreken we, los van die trend, van een heel conservatieve sector waarin makelaars en agenten vaak al tientallen jaren op dezelfde manier werken en dus geen reden zien om opeens anders of digitaal te gaan werken. Bijgevolg moeten wij vanuit WeGroup heel sterk inzetten op de ‘waarom’ van ons product. We moeten er glashelder de meerwaarde van kunnen aantonen, dus volstaat het niet om het zomaar als oplossing aan te bieden.”

“In dat opzicht komen sociale media ons heel goed van pas: we zetten die maximaal in om brand awareness te creëren en heel veel content heel snel bij onze doelgroep te krijgen. In dat opzicht vormt Facebook, maar ook LinkedIn, een essentieel onderdeel van onze marketingstrategie om de sector te overtuigen van het belang van digitalisering.”

Alle likes gecentraliseerd

“Ten slotte zijn wij, zoals zowat alle bedrijven, heel actief op onze eigen Facebook-bedrijfspagina, waar we toch drie à vier keer per week posts plaatsen. Om diezelfde reden zetten we ook Instagram in, want verrassend genoeg zijn ook daar – zij het dan vooral jonge en innovatieve – verzekeringsmakelaars op actief, die we even goed willen targetten met onze content en ons product.”

Negatieve feedback of reacties online gaan we niet uit de weg. Dat toont ook aan wat we als bedrijf willen zijn: een organisatie die de problemen en lastige vragen aanpakt

“Om in dat opzicht nog even terug te komen op onze focust op internationalisering: het grote voordeel van Facebook is dat elk bericht dat je post automatisch wordt vertaald in de taal van je doelgroepen, zonder dat je dus een aparte Franse of Engelse bedrijfspagina moet opstarten. Je blijft alles gewoon vanuit één pagina aansturen, terwijl alle likes uit alle landen worden onder dezelfde post gecentraliseerd. Heel handig als je internationaal communiceert. Negatieve feedback of reacties gaan we daarbij trouwens niet uit de weg. Dat toont ook aan wat we als bedrijf willen zijn: een organisatie die de problemen en lastige vragen aanpakt.”

“Om het maximum uit die interactie te halen, maken wij bijvoorbeeld ook gebruik van de Meta-datatool Business Manager, waarmee we kunnen zien welke profielen onze website bezoeken, hoelang ze gemiddeld blijven, welke artikels en video’s ze raadplegen, enzovoort. Blijven die profielen dezelfde, dan bevestigt dat onze aannames en kunnen we verder doen zoals we bezig zijn. Veranderen die, dan kunnen onze marketeers heel snel actie ondernemen en de contentstrategie aanpassen.”

Via de platformen van Meta zorgt WeGroup ervoor dat steeds meer verzekeraars hun weg vinden naar de digitale oplossingen voor hun klanten. Zo brengt WeGroup de digitale evolutie steeds sterker op gang binnen de verzekeringswereld. In de rubriek ‘Good Ideas Deserve To Be Found’ wil Bloovi in samenwerking met Meta ondernemers inspireren. De komende weken delen we daarom verhalen van ondernemers met unieke ideeën die hun weg vonden dankzij de platformen van Meta.