Het Belgische Foodbag grijpt de terugkeer naar het werk aan om een nieuw concept te lanceren: Canteen, de bedrijfskantine van de toekomst. “Het kantoor is een hybride werkplek geworden”, legt Business Unit manager Sarah Billiet uit. “Daar hoort ook een nieuwe manier van eten bij.”

Foodbag timmert al sinds 2014 aan de weg in het steeds drukker wordende segment van de maaltijdboxen. Tijdens de eerste lockdown zag de Belgische start-up de vraag naar maaltijdboxen plots exploderen. In één week tijd nam het bedrijf vijf jaar voorsprong op zijn businessplan. En tot hun eigen verrassing bleek de vraag ook na de lockdowns aanhouden. Zo heeft de start-up inmiddels een benijdenswaardige marktaandeel van 30% weten te veroveren, vooral ten nadele van grote spelers als HelloFresh.

“Foodbag zet in op kwaliteit & service. We zetten hard in op het Belgische DNA en karakter en dit zowel op het niveau van de gerechten als de ingrediënten.”, verklaart Business Unit manager Sarah Billiet. “Foodbag inspireert gezinnen om lekkerder en gezonder te koken met verse, lokale producten van lokale leveranciers. En dat willen we nu ook doortrekken naar bedrijven met ons nieuwe concept, Canteen.”

Lunchen als teambuilding

Canteen wil meesurfen op de huidige terugkeer naar kantoor, legt Sarah Billiet uit: “In volle coronatijd deed onderzoeksgroep TOR van de Vrije Universiteit Brussel een tijdsbestedingsstudie waarin ze wilden nagaan hoe de coronacrisis het dagelijks leven beïnvloedt. Daaruit bleek onder andere dat velen het thuiswerken beu waren. Iedereen miste het sociale contact met collega’s. Nu we eindelijk terug mogen keren naar kantoor, zien we een hybride werkplek ontstaan.

Samen eten, samen koffiedrinken, samen pauzeren, dat is wat mensen bindt, zowel met collega’s onderling als met het bedrijf

“Kantoren worden vaker gebruikt voor momenten waarop moet worden samengewerkt en vergaderd, werk dat alleen kan verzet worden gebeurt voortaan vaker thuis. In die samenwerkingen en dat onderhouden van het contact met collega’s speelt voeding een niet te onderschatten rol. Samen eten, samen koffiedrinken, samen pauzeren, dat is wat mensen bindt, zowel met collega’s onderling als met het bedrijf. Uit de studie van onderzoeksgroep TOR blijkt zelfs dat gezamenlijke lunchpauzes belangrijker zijn voor de sfeer op het werk dan teambuildings.”

Een gelukkige ongelukkige timing

Sarah Billiet merkte echter uit eigen ervaring dat die gezamenlijke lunches vaak niet makkelijk te organiseren waren: “In mijn vorige jobs heb ik ondervonden dat voeding op het werk vaak heel wat gedoe inhoudt. Je hebt enerzijds een fruitleverancier en anderzijds een brouwer die de frisdranken levert. En daarnaast heb je dan nog een slager die allerlei spreads komt leveren. Of collega’s die vlug onder de middag boodschappen gaan doen. Iemand moet de bestelling plaatsen en die gaan afhalen, er moet uitgerekend worden wie wat aan wie verschuldigd is,…”

“Ik vond dat echt een gat in de markt: één bedrijf die al die zaken gewoon kan combineren, en liefst dan ook nog op een gezonde manier. Dat idee ben ik dus bij Foodbag gaan pitchen. Zij bleken zelf ook al met het idee te spelen, maar moesten zich nog volop op de B2C-markt concentreren. Dus hebben we het samen gelanceerd.”

“In maart 2020 stonden we helemaal klaar om onze pilootmaanden te lanceren … (lacht) Dat was dus een ongelukkige timing. Door COVID-19 hebben we die moeten uitstellen naar juni en meteen ook maar beslist om van die pilootmaanden een pilootjaar te maken. Op zich was dat eigenlijk een geluk bij een ongeluk, want dat heeft ons toegelaten om heel veel producten en diensten uitgebreid uit te proberen en af te toetsen, en heel veel feedback te verzamelen.”

De gezonde one-stop-shop

Eén jaar later staat Canteen helemaal op punt met een uitgebreid aanbod, vertelt Sarah Billiet opgetogen: “We zijn een echte one-stop-shop geworden voor bedrijven. We bieden eerst en vooral gezonde lunches aan met seizoensgebonden, lokale ingrediënten en zonder toegevoegde additieven. Dat zijn zowel op te warmen gerechten als salades en soepen, zowel veggie als non-veggie. Al onze gerechten zijn individueel verpakt in een recycleerbare verpakking, waardoor je als bedrijf eigenlijk enkel nog een microgolfoven en plaats in de koelkast nodig hebt.”

Daarnaast bieden we ook fruitpakketten aan, waarbij we maximaal seizoensgebonden en lokaal werken. Al zal je er toch ook exotischer fruit zoals bananen tussen blijven vinden om voldoende variatie te creëren. Mango’s of ananassen dan weer niet, want die zijn niet zo eenvoudig te consumeren in een kantooromgeving. Vervolgens bieden we ook snackpakketten aan, die vooral eiwitrijk zijn. Dus zonder toegevoegde suikers en dergelijke. Ook hier proberen we zoveel mogelijk met lokale merken te werken. En ook fijn om te weten: al onze snacks zijn superlekker, want ik heb ze zelf geproefd!”

We zijn een echte one-stop-shop geworden voor bedrijven

“Tot slot hebben we ook nog onze dranken. Daarbij kiezen we voor dranken met natuurlijke ingrediënten, zonder kleurstoffen en dergelijke. De grote frisdrankmerken vind je bij ons dus bewust niet. We zijn er dus echt in geslaagd om ons te positioneren als de eerste Belgische one-stop-shop voor gezonde voeding op het werk.”

Slimme samenwerkingen

Om de gezondheidsfactor van Canteen tot het uiterste te drijven, ging Sarah Billiet op zoek naar partners: “Sandra Bekkari stelt net als bij Foodbag lunchgerechten voor Canteen samen volgens haar Sana-methode. Maar we bieden ook haar keynotes aan waarin ze de Sana-methode uitlegt. En daarnaast hebben we bijvoorbeeld ook een partnership afgesloten met Springbok Coaching. Zij hebben voor ons een volledig aanbod uitgewerkt rond welzijn op het werk, gaande van stressbestendigheid over voldoende bewegen tot juist slapen. En gezonde voeding natuurlijk.”

Eenvoudiger lunchen

Canteen heeft bestellingen zo eenvoudig mogelijk gemaakt om alle vormen van gedoe te vermijden, benadrukt Billiet: “Bedrijven kunnen kiezen voor een flexibel abonnement of een éénmalige bestelling via onze webshop. Momenteel ontvang je jouw bestelling op dinsdagvoormiddagen. Vanaf midden november kan je kiezen voor een levering op maandagvoormiddag of donderdagvoormiddag. Zo dekken we de volledige werkweek.

En bedrijven die wekelijks al een fruit-, snack- of drankenpakket bestellen, worden automatisch een Canteen-punt. In een Canteen-punt kan niet alleen het bedrijf, maar kunnen ook de medewerkers zélf iets bestellen in een webshop en betalen met hun bank- of kredietkaart of maaltijdcheques. Ze hoeven dan geen leveringskosten te betalen, want we komen sowieso al langs voor het bedrijfspakket.”

Ik droom ervan om eigen producten te lanceren in samenwerking met lokale spelers, dat zou pas écht heel fijn zijn

Canteen is nog maar net uit de startblokken geschoten, of Sarah Billiet droomt al verder: “We willen sowieso onze diensten en producten verder uitbreiden. Een sinterklaaspakket of een Apero Friday ligt momenteel bijvoorbeeld op tafel. Ook de samenwerkingen wil ik verder uitbreiden om bedrijven te inspireren rond gezonde werkplekken. En verder droom ik ervan om eigen producten te lanceren in samenwerking met lokale spelers, dat zou pas écht heel fijn zijn!”