Alexis Lebedoff, country manager van Meta Belgium

Digitale aanwezigheid was nog nooit zo belangrijk voor kleine ondernemingen. Meta, de nieuwe naam voor de Facebook Company, wil onze lokale ondernemers met zijn platformen dan ook alle mogelijke ondersteuning bieden. Om dat in de verf te zetten lanceren ze Good Ideas Deserve To Be Found, een initiatief dat benadrukt hoe Belgische ondernemingen kunnen groeien en het juiste publiek kunnen bereiken. Meta country manager voor België Alexis Lebedoff licht toe.

Meer dan 200 miljoen bedrijven wereldwijd gebruiken de Facebook app maandelijks om producten, initiatieven, ideeën of interesses onder de aandacht brengen. Het grootste sociale en mobiele netwerkplatform speelt naadloos in op de digitale behoefte van kmo’s. Ondernemers krijgen zo alle nodige tools om hun online zichtbaarheid te vergroten, in contact te blijven met hun klanten, nieuwe klanten kunnen vinden in België en daarbuiten en dat alles op een hele laagdrempelige manier om zo hun bedrijf te helpen groeien.

Een sociaal netwerk met een volwaardig businessmodel

“Meta is in enkele jaren tijd uitgegroeid van sociaal netwerk tot koepel van platformen die wordt ondersteund door een volwaardig businessmodel”, begint country manager voor België Alexis Lebedoff. “Zodoende kan Meta ondernemers dagelijks adequaat ondersteunen in hun marketing- en sales inspanningen.”

“Wij zijn rotsvast overtuigd van het belang van kmo’s voor de lokale markt. Zeker in België vormen kleine en middelgrote ondernemingen de ruggengraat van de economie. Wij proberen die daarom zo goed mogelijk te ondersteunen met de gratis tools die we vandaag ter beschikking stellen. Zo zijn er sinds een goed jaar nu Facebook en Instagram Shops, die het gemakkelijker maken om producten online in de etalage te zetten. Maar we bieden ondernemers ook de mogelijkheid om inkomsten te genereren via online events die ze organiseren, zoals bijvoorbeeld online yogasessies. Tot slot helpen we ondernemers ook met gratis trainingen en certificeringen.”

Wij zijn rotsvast overtuigd van het belang van kmo’s voor de lokale markt

Voor iedereen met een goed idee

“De toegankelijkheid van onze tools moet zo hoog mogelijk zijn en de drempel om ermee aan de slag te gaan zo laag mogelijk. Eigenlijk willen we met de Good Ideas Deserve To Be Found campagne zeggen: werkelijk iedereen met een goed idee kan dat idee dankzij onze tools tot leven brengen, een business opstarten én daarmee de juiste - of potentiële klanten bereiken.”

“Ook als een ondernemer maar over een bescheiden budget beschikt, kan hij of zij met behulp van een paar euro al een gerichte en persoonlijke advertentiecampagne opzetten. Bijvoorbeeld in de stad, je eigen wijk of buurt, maar ook op afstand, in een hele andere regio, of internationaal. En dat kan allemaal vanuit het comfort van de eigen zetel. Bovendien bieden wij rapportage-en measurement testing-tools aan om heel concreet te meten hoe impactvol die advertenties zijn, zodat die in de toekomst met nog groter effect kunnen ingezet worden. Stel je op basis van je gerichte campagne bijvoorbeeld vast dat vooral vrouwen reageren en je product aankopen? Dan kan je met dat inzicht heel gericht aan de slag en een hogere return bewerkstelligen door bijvoorbeeld nog meer op vrouwen te focussen.”

Zelf niet op zoek naar duurzame peuterkleding

Er zijn zoals gezegd miljoenen bedrijven die op Facebook adverteren. Kan je dan echt met gerichte campagnes als kmo je doelgroep bereiken en overtuigen? Gaat de boodschap met andere woorden niet verloren?

“Dan komen we op het terrein van het product zelf”, antwoordt Alexis Lebedoff. “Met Good Ideas Deserve To Be Found hebben we het bijvoorbeeld, maar niet exclusief, over kmo’s die met hun producten tot de verbeelding spreken of een ambachtelijke sfeer uitademen. Daarmee spelen we namelijk rechtstreeks in op het verlangen van de Meta-eindgebruiker naar discovery: hij wil er dingen ontdekken.

We zien een trend waarin de markt evolueert van e-commerce naar discovery commerce, waarbij mensen niet op voorhand gaan zoeken naar producten waarvan ze al weten dat ze deze willen, maar waar ze verrast en gestimuleerd worden om nieuwe producten te ontdekken die echt bij hen passen. Hiermee creëer je vraag en zorg je ervoor dat nieuwe doelgroepen je kunnen vinden.

We zien een trend waarin de markt evolueert van e-commerce naar discovery commerce

Zo ben ik vader van een jonge tweeling: als er een mooi sustainable bedrijf is dat duurzame peuterkleding produceert, dan zou ik dat graag in mijn newsfeed zien verschijnen zonder dat ik er zelf naar op zoek was. Meta beschikt uiteraard over alle nodige inzichten om die specifieke behoeftes bij de gebruiker te detecteren, zodat onze kmo’s op basis daarvan gepersonaliseerde boodschappen én visuals kunnen maken.”

Elk type product komt in aanmerking voor discovery commerce, zolang het maar op een impactvolle manier bij de ontvanger binnenkomt. Dat kan dus inderdaad gaan om een ondernemer die op ambachtelijke wijze zijn eigen granola maakt, maar ook om een aanbieder van verzekeringen die producten aanbiedt die inspelen op een concrete nood van een specifieke doelgroep.

Belgische ondernemers zitten vol fantastische, creatieve en unieke ideeën. De uitdaging ligt dan ook vooral in het feit dat de ondernemer en doelgroep elkaar moeten vinden

Belgische ondernemers zitten vol fantastische, creatieve en unieke ideeën. Voor elk idee is er altijd een bepaalde doelgroep die er nood aan of interesse in heeft. De uitdaging ligt dan ook vooral in het feit dat de ondernemer en doelgroep elkaar moeten vinden. Dat willen we met onze tools bewerkstelligen. Bij Meta geloven we dan ook echt: “Good ideas deserve to be found”.

In de rubriek ‘Good Ideas Deserve To Be Found’ wil Bloovi in samenwerking met Meta ondernemers inspireren. De komende weken delen we daarom verhalen van ondernemers met unieke ideeën die hun weg vonden dankzij de platformen van Meta.