Werkgeluk verbeteren is hét doel van Hallelujah. Daarom bestudeerde het Gentse bedrijf samen met onderzoeksbureau iVOX begin dit jaar hoe medewerkers en leidinggevenden zich tegenwoordig voelen op het werk. Wat blijkt? 33% van de bevraagden voelt zich regelmatig of meestal niet goed op het werk. Of nog: de helft van de medewerkers geeft aan geen vertrouwen te hebben in het management van hun organisatie. “Ik ben best geschrokken van die cijfers”, geeft Hallelujah founder Dieter De Vos toe. “Het toont aan dat er nog werk aan de winkel is.”

De Vos houdt het graag positief en maakt meteen een kanttekening: “50% van de medewerkers heeft dus wél nog vertrouwen in zijn leidinggevenden. We mogen het gerust ook op die manier stellen natuurlijk. Maar dat wil niet zeggen dat we die overige 50% zomaar aan de kant moeten schuiven. Integendeel. Als de helft van je medewerkers geen vertrouwen in je heeft, dan heb je een probleem. Want vertrouwen is de basis van alles.”

Dat vertrouwen zorgt ervoor dat mensen zich psychologisch veilig voelen op het werk: ze weten dat ze feedback mogen geven, dat er naar hen geluisterd wordt, dat ze begrepen worden. Die elementen zijn nodig om mensen goed te laten voelen op de werkvloer. Maar voor 33% van de 1.000 bevraagde beroepsactieve Belgen is dat dus niet het geval. “Als je weet dat de meesten onder ons acht à negen uur doorbrengen op het werk, maar 1 op de 3 in die tijdsspanne zich niet zo goed voelt, dan is dit toch een pijnlijk cijfer.

Als de helft van je medewerkers geen vertrouwen in je heeft, dan heb je een probleem. Want vertrouwen is de basis van alles

Onze job is zo’n ontzettend belangrijk stuk van ons leven, we besteden er zoveel tijd aan. Dan moeten we ons toch op z’n minst op ons gemak kunnen voelen? Die psychologische veiligheid is trouwens niet alleen belangrijk voor de werknemers, maar ook interessant voor werkgevers”, aldus De Vos. “Werknemers die zich goed voelen, presteren immers beter, wat de bedrijfsresultaten alleen maar ten goede komt. Dat is eerder al gebleken uit het ‘Project Aristotle’ -onderzoek van Google.”

Dit willen medewerkers écht

De Vos wil niet met stenen gooien naar het management. “We merken dat er bij werkgevers stijgende aandacht is voor wellbeing. Leidinggevenden nemen zeker initiatieven om het werkgeluk te verbeteren.” Maar veel van die initiatieven missen nog te vaak hun doel, vindt De Vos. “Management onderneemt vaak actie op basis van buikgevoel. En hoewel dat buikgevoel zeker nuttig kan zijn, toch mogen ze er niet zomaar vanuit gaan dat het altijd klopt.”

Karolien Hendrikx, Leader of Science bij Hallelujah

Door een verkeerd buikgevoel hebben goedbedoelde initiatieven vaak niet het verhoopte resultaat — of soms zelf het averechtse effect. “Meten is weten, daarom is het voor het management interessanter om op wetenschappelijke manier te meten wat er leeft. Zo kunnen leidinggevenden voorkomen dat ze acties ondernemen waar werknemers niet zitten op te wachten”, zegt De Vos.

Wat werknemers dan wél willen? “De kleine dingen des levens”, klinkt het. “Oprechte waardering voor geleverde inspanningen. Een schouderklopje. Niet één keer per jaar als kerstcadeautje, maar regelmatig. Die nood aan erkenning kwam heel duidelijk naar boven in ons iVOX-onderzoek.”

Wat werknemers wél willen? Oprechte waardering voor geleverde inspanningen

Een tweede prioriteit voor medewerkers: gepaste hulpmiddelen voorzien om thuis te kunnen werken. “Niet iedereen heeft een ruime home office met alle toeters en bellen ter beschikking. Thuiswerk is door corona actueler dan ooit, maar blijkbaar schiet de werkgever daar nog tekort.” Medewerkers hebben ook behoefte aan communicatie en team spirit, blijkt nog uit het onderzoek van Hallelujah en iVOX. Hendrikx haalt er een laatste cijfer bij: “4 op de 10 medewerkers voelt zich niet meer verbonden van hun collega’s”, zegt zij. “De bevraagden geven duidelijk aan dat ze behoefte hebben aan betere communicatie met het leiderschap en onderlinge verbondenheid.”

Enquêtes, maar dan tof

Om te kunnen inzetten op de juiste zaken kunnen leidinggevende zich maar beter baseren op data. Omdat een zoveelste bevraging bij velen vrijwel meteen in de prullenbak verdwijnt, heeft Hallelujah het Happiness Lab ontwikkeld. “Dat is een belevingsgerichte tool om enquêtes af te nemen”, vertelt De Vos. “Mensen beantwoorden in ons Happiness Lab vragen door met bokshandschoenen op knoppen te slaan en ondertussen naar ‘Eye of the Tiger’ te luisteren. Koppel een beleving aan een bevraging, en plots staan ze in de rij om deel te nemen aan de enquête”, lacht de man achter Hallelujah.

Het Hapiness Lab van Hallelujah

De Vos merkt op dat er op deze manier niet alleen meer mensen deelnemen, maar dat ze ook eerlijker antwoorden. “Bij een enquête via mail of op papier vrezen ze nog te vaak dat de manager hun antwoorden zal zien en duiden ze aan wat volgens hen sociaal wenselijk is. In ons Happiness Lab gaan ze zo op in de beleving dat ze niet meer stilstaan bij wat de baas zou denken.”

Op basis van de data die verzameld wordt in het Happiness Lab van Hallelujah gaan ze samen met hun klant aan de slag om een traject uit te stippelen en hun intussen welbekende “Shots of Happiness” uit te delen. “Een Shot of Happiness dat we al vaak hebben ingezet wanneer we werken rond vertrouwen en erkenning, is onze ‘Simply The Greatest’.

Gedurende 30 dagen prikkelen we mensen om elkaar (letterlijk en figuurlijk) door een roze bril te zien en welverdiende erkenning te geven. En dat aan de hand van ‘the power of small wins’: in dit geval geheime boodschappen, games en uitdagingen die alleen te zien zijn als je de roze bril op zet! Dankzij deze dagelijkse, kleine succeservaringen wordt de roze bril na 30 dagen een leuk hebbeding maar zit het geven en ontvangen van erkenning wel helemaal ingebakken in de organisatie.”

Simply the Greatest, een voorbeeld van een ‘Shot of Happiness’ van Hallelujah

Grote plannen

Het zit ’m in de kleine dingen, vinden ze bij Hallelujah. Alsmaar meer bedrijven zien dat ook in. “Uit ons onderzoek is gebleken dat bedrijven hun budgetten voor wellbeing initiatieven zoals die van Hallelujah willen verhogen. Dat is natuurlijk goed nieuws voor ons, want wij kunnen nu vol vertrouwen inzetten op de verdere uitbreiding van ons bedrijf”, klinkt het bij De Vos.

We willen tegen 2025 niet minder dan 5 miljoen Shots of Happiness ingezet hebben in bedrijven

Meer mensen aannemen zal een belangrijk onderdeel worden van die uitbreidingsplannen. Maar De Vos en zijn team zetten ook in op automatisering. “We hebben nu een goed georganiseerd proces, maar we willen tegen 2025 niet minder dan 5 miljoen Shots of Happiness ingezet hebben in bedrijven. Om dat doel te behalen, moeten we automatiseren. Als we onze data kunnen linken aan de verschillende shots in onze database, kunnen we bedrijven sneller voorzien van nieuwe shots en ze gerichter uitdelen. Een introvert persoon heeft niet dezelfde noden als een extravert iemand, bijvoorbeeld.”

De Vos zit voor die uitbreidingsideeën al aan tafel met VLAIO en PMV, maar heeft ook een WinWinner-campagne opgezet om de plannen kracht bij te zetten. “We hebben al 85.000 euro opgehaald maar mikken op minstens 100.000 euro en maximum 200.000 euro. Met deze investeringen kunnen we nog gerichter werken en meer werkgeluk verspreiden in bedrijven.”


Ga voor wellbeing initiatieven die écht effect hebben op het werkgeluk van jouw medewerkers met Hallelujah. Bekijk hier het aanbod.