Wie geeft, zal krijgen: Kadonation ontstond ooit uit de frustratie dat samenleggen voor een groot geschenk altijd in de soep draaide. Vandaag is het bedrijf een van de snelste groeiers van België. Maar hun doel is nooit veranderd: geschenken geven makkelijker en waardevoller maken.

“We zijn eind 2016 gestart met geschenken in de privésfeer, onder vrienden of collega’s”, blikt co-founder Fabrice Guillermin terug. “We hadden immers zelf gemerkt dat samenleggen voor een groot geschenk altijd een hele hoop gedoe opleverde. Daardoor gingen mensen grote groepscadeaus zelfs vermijden. Dat vonden wij jammer, dus zijn we op zoek gegaan naar een oplossing waarmee voornamelijk collega’s op een makkelijke manier geld konden inzamelen voor een cadeau. Een gedroomde vervanger van de omslachtige enveloppe die vaak rondgaat. Zo is Kadonation op 30 november 2016 ontstaan.”

Jelle Van Roosbroeck en Fabrice Guillermin - Founders Kadonation

Keuze is het mooiste cadeau

Kadonation bood werknemers oorspronkelijk enkel de mogelijkheid om samen te leggen voor een bedrag naar keuze. De gelukkige kon dit vervolgens uitgeven in meer dan 1000 deelnemende winkels. “Die groepscadeaus sloegen erg aan. In die mate zelfs dat we steeds vaker gecontacteerd werden door HR-departementen”, vult co-founder Jelle Van Roosbroeck aan.

“Zij wilden onze cadeaus aanbieden als personeelsgeschenk, omdat het telkens een enorme zoektocht was om een geschenk te vinden dat iedereen leuk zou vinden. Als je meer dan duizend werknemers hebt, is dat ook gewoon onbegonnen werk. Bovendien zijn mensen tegenwoordig niet op hun mond gevallen. Als een cadeau niet bevalt, wordt dat uitgesproken of via de tamtam verspreid. Dan bereik je net het tegenovergestelde van wat je wou bewerkstelligen. Met ons concept schenken we iedereen de keuzemogelijkheid.”

Lean gift machine

Zo verlegde het bedrijf al snel zijn zwaartepunt van groepsgeschenken naar personeelsgeschenken. Maar ook daarna bleef het bedrijf zichzelf heruitvinden, vertelt Jelle Van Roosbroeck: “We zijn een heel lean bedrijf dat voortdurend luistert naar de markt om het product te laten groeien. Zo hebben we ons basisconcept – waarbij een medewerker zelf zijn cadeau kan kiezen – stelselmatig uitgebouwd.”

Het is de boodschap die telt

“We hebben bijvoorbeeld steeds meer personalisatiemogelijkheden toegevoegd. We merkten immers dat onze concurrenten allemaal op het functionele niveau zaten. Iedereen beconcurreert elkaar op het vlak van aanbod en prijs. Terwijl er boven het functionele niveau nog tal van andere niveaus bestaan – usability, reliability, fun, en helemaal bovenaan meaningful – waar niemand iets mee deed. Wij hebben beslist om dat wel te doen, en volop de kaart te spelen van meaningful gifts. Zo kan een bedrijf zijn geschenk niet alleen volledig personaliseren in zijn huisstijl, maar kan het er ook een persoonlijke boodschap aan toevoegen.”

“In eerste instantie was dat een geschreven boodschap, maar al snel ook een video met een opgenomen boodschap van de CEO. Toen we onze klanten vroegen naar wat ze van die video’s vonden, bleken ze die leuk te vinden, maar iets te ver weg. Een boodschap van hun eigen team, van een teamleader of collega’s, vonden ze betekenisvoller. Die konden hen immers persoonlijk bedanken of complimenteren. Dat zijn voorbeelden van wat we vandaag allemaal integreren in ons product. En dat doen we telkens door te gaan luisteren naar onze klanten. Wat willen zij bereiken? En hoe kunnen wij dat aanbieden door ons geschenk te verrijken?”

Jelle Van Roosbroeck

Kadonation Select: ontzorgplatform

“Het is de boodschap die telt”, bevestigt Fabrice Guillermin. “Dat klinkt misschien eenvoudig, maar voor grotere bedrijven is dat administratief echt superingewikkeld. Daarom ontzorgen wij hen met de software op ons platform Kadonation Select. Twee weken voor een verjaardag van een werknemer zal het platform bijvoorbeeld geheel automatisch alle naaste collega’s uitnodigen om een persoonlijke boodschap na te laten.”

“Wist je trouwens dat uit ons onderzoek is gebleken dat heel weinig werknemers vandaag een verjaardagscadeau krijgen? Slechts 13% krijgt een verjaardagscadeau, terwijl 41% dit wel zou wensen. Eindejaarsgeschenken zijn wel heel populair. Maar volgens ons onderzoek zouden meer mensen een verjaardagscadeau waarderen. Als we bedrijven dan vragen waarom ze geen verjaardagscadeau geven, blijkt dat ze bang zijn om iemand te vergeten!

We zijn een heel lean bedrijf dat voortdurend luistert naar de markt om het product te laten groeien

Dus ze willen er duidelijk het budget wel voor vrijmaken, maar ze vinden het te ingewikkeld. Dat is toch jammer? Want het is net waardering op privé momenten die de medewerkers het hardst waarderen. Met het Kadonation Select-portaal zorgen wij ervoor dat een collega op zijn verjaardag een leuk gepersonaliseerd cadeau ontvangt in de stijl van zijn bedrijf. In zijn e-mail staat dan weer een link naar een webpagina in de bedrijfsstijl, met persoonlijke gelukwensen van zijn collega's. Zo’n geschenk is zoveel meer waard.” Indien er slechts een beperkt budget beschikbaar is, kan je binnenkort volautomatisch via het platform verjaardagskaartjes opsturen.

Fabrice Guillermin

Digitaal geschenkbeleid

Met Kadonation Select bieden we bedrijven de mogelijkheid om hun volledige geschenkbeleid te centraliseren en te digitaliseren”, gaat Jelle Van Roosbroeck verder. “We automatiseren en vereenvoudigen echt alles wat betreft de administratieve workflow voor personeelsgeschenken. Maar daarnaast bieden we hen ook de mogelijkheid om een echte policy op te leggen binnen het bedrijf, die intern eenvoudig nageleefd kan worden.

Want als de ene manager honderd euro schenkt en de andere honderdvijftig, dan kan dat voor wrevel zorgen. Als je het personeelsbestand aan ons platform koppelt, beschik je op één centrale plek over de verjaardagen van je medewerkers, over de startdata, de anciënniteit en ga zo maar verder. Met één muisklik kan je dan bijvoorbeeld instellen welk cadeau je voor een vijfjarig jubileum wil schenken, wat je graag na tien jaar wil geven … Alles verloopt volledig automatisch.”

Onestopshop

Het bedrijf wil zijn aanbod op korte termijn nog verder laten evolueren, legt Fabrice Guillermin uit. “We willen bedrijven de mogelijkheid bieden om ook andere attenties aan te bieden via ons platform. Een cadeaubon is immers niet geschikt voor elke gelegenheid. Een overlijden of aanslepende ziekte vraagt bijvoorbeeld om een ander type attentie, zoals een fruitmand, bloemen, of gewoon een kaartje. Zo willen we evolueren naar een onestopshop.”

Een cadeaubon is immers niet geschikt voor elke gelegenheid

Het mooiste geschenk kreeg Kadonation echter zelf. Hun platform is zo’n succes, dat ze hun omzet pijlsnel zagen stijgen. Vandaag behoren ze daardoor zelfs tot de snelste groeiers van België, bevestigt Jelle Van Roosbroeck: “In 2018 waren we nog maar met vier, vandaag zijn we met 27 medewerkers. Grote namen als AGFA Gevaert, Orange, Ikea, Bofrost en anderen rekenen op ons voor hun geschenkbeleid. Daar zijn we inderdaad erg trots op.”