Joachim Van Hove & Maarten Van Hoecke van AMPLR

Hoeveel toestellen zijn er bij u thuis verbonden met het internet? Terwijl u even een optelsommetje maakt in uw hoofd, gooien Maarten Van Hoecke en Joachim Van Hove van AMPLR alvast dit cijfer in de groep: tegen 2025 zal een huishouden gemiddeld zo’n 50 apparaten verbinden met het internet. “Mensen gaan er maar van uit dat de modem van hun internetprovider dat wel zal aankunnen, maar niets is minder waar. We leven in 2021 en nog steeds doet onze internetverbinding moeilijk als de ene bijvoorbeeld aan het thuiswerken is en de andere aan het streamen”, klinkt het bij de mannen. “Wat zal dat over vier jaar geven?”

Vijftig toestellen per gezin die verbonden zijn met het internet? Dat lijkt veel. Maar als je bedenkt dat zowat elk gezinslid tegenwoordig wel een smartphone, laptop en tablet heeft en ook slimme speakers, keukentoestellen en wasmachines aan hun opmars bezig zijn, weet je: dit cijfer is toch niet zo van de pot gerukt. “Waanzin”, zegt Maarten Van Hoecke. “Maar het is wel degelijk waar onze wereld naartoe evolueert. We zijn er zelfs grotendeels al. Met een modem en enkele wifi-boosters kom er je nu soms al niet. Met zoveel toestellen die verbonden zijn, gaat het helemaal in de soep draaien.”

Vloeken en frustraties

Van Hoecke en zijn co-founder Joachim Van Hove vinden het bizar dat er in deze ver gedigitaliseerde tijd nog niet genoeg wordt stilgestaan bij het belang van een goede connectiviteit in woningen. “Als we in een nieuwe woning intrekken, is zowat het eerste wat we doen: de internetverbinding opzetten. Het is dan ook iets heel belangrijks geworden in ons leven”, vertelt Van Hoecke. “Maar mensen staan er amper bij stil dat het in 2021 niet normaal is dat we nog steeds niet 100% kunnen vertrouwen op die verbinding.”

Mensen staan er amper bij stil dat het in 2021 niet normaal is dat we nog steeds niet 100% kunnen vertrouwen op die verbinding

De meesten onder ons vloeken dan ook wel eens als die verbinding niet goed loopt. Van Hove heeft er zelfs een cijfer over: “We hebben een onderzoek gelezen waarin staat dat 75% van de mensen zich regelmatig frustreert over een slechte internetconnectie. 75! Dat zijn wel heel veel mensen die vaak ambetant worden van hun internet. En wat doen we dan? De internetprovider bellen en hopen dat die het kan oplossen.”

Nochtans ligt het niet altijd aan die provider. “Vaak zit het probleem in je eigen woning”, zegt Van Hove. “En daar kan die provider weinig aan doen.” Volgens de jonge ondernemers moeten we de oplossing in het bedrijfsleven gaan zoeken. “Waarom kunnen bedrijven wel zoveel toestellen verbinden? Omdat ze een sterke oplossing hebben. Die oplossing brengen wij nu naar de consument met AMPLR. Wij zorgen ervoor dat iedereen in hun woning de connectiviteit krijgt die grote kantoorgebouwen hebben. We maken een B2B-oplossing dus B2C, omdat het ook nodig is.”

Een doos vol netwerk

Niet zomaar een nice-to-have dus, maar een must. “Komaan, het is 2021. Dit moet we écht beter beginnen aanpakken”, klinkt het bij Van Hoecke en Van Hove. En dat doen ze dus nu met hun eigen start-up. AMPLR brengt “een doos vol netwerk” bij de mensen, zoals de mannen het zelf verwoorden. “In die doos zitten aparte componenten en een switch, die de verschillende draadloze toegangspunten aanstuurt. Die componenten worden op strategische plekken in de woning geplaatst om ervoor te zorgen dat het bereik zo optimaal mogelijk is”, leggen ze uit.

Klinkt op het eerste gehoor niet zo verschillend als de klassieke netwerkboosters die je bij een elektronicazaak kunt halen, maar dat is het dus wel. “Het verschil is enorm”, benadrukt Van Hoecke. “Niet alleen zijn de componenten sterker, we denken ook mee na over waar die best worden gezet in de woning. Waar moeten we een antenne zetten? Waar moet de netwerkkabel naartoe? Het zijn belangrijke zaken om te bepalen om de connectiviteit te bevorderen, iets waar mensen zelf niet altijd rekening mee houden.”

Even belangrijk als lichtinval en akoestiek

Maarten Van Hoecke en Joachim Van Hove kunnen de connectiviteit in bestaande woningen hiermee enorm verbeteren, maar liefst van al worden ze er al bij betrokken wanneer een woning nog moet gebouwd of verbouwd worden. “Een architect of bouwbedrijf denkt al bij het ontwerp en de materiaalkeuze heel goed na over bijvoorbeeld het energieverbruik, de lichtinval of de akoestiek van een woning. Maar over de connectiviteit van die woning wordt nog niet nagedacht”, klinkt het. “Dat is toch gek als je weet dat mensen 24/7 verbonden willen zijn?”

Een architect denkt al bij het ontwerp heel goed na over bijvoorbeeld het energieverbruik, de lichtinval of de akoestiek van een woning. Maar over de connectiviteit van de woning wordt nog niet nagedacht

Het is een basisbehoefte geworden. En dat belletje willen de mannen van AMPLR nu goed laten rinkelen bij bouwbedrijven en architectenbureaus. “We vertrouwen op zelfstandige installateurs om ons te helpen onze apparatuur te installeren bij de mensen, maar we rekenen op architecten en bouwbedrijven om hier in hun ontwerpen al over na te denken”, zegt Van Hoecke. “We hebben een platform ontwikkeld waar zij hun plannen kunnen uploaden zodat wij op basis daarvan een voorstel kunnen uitwerken voor de perfecte connectiviteit. We bekijken welke producten nodig zijn, waar die best geplaatst worden en dan sturen wij alles op. De installateur kan via datzelfde platform ook aan de plannen en ons voorstel, zodat die alles correct kan installeren.”

Processed with VSCO with s2 preset

Geen idiote droom

De jonge ondernemers beseffen dat ze geen makkelijk pad aan het bewandelen zijn. “Laten we eerlijk zijn”, begint Van Hoecke. “De bouwwereld is een logge sector die niet snel overgaat tot vernieuwing”, lacht hij, maar hij voegt er snel aan toe: “We voelen dat het begint door te sijpelen, want er is interesse in wat AMPLR te bieden heeft. Er begint iets te kriebelen, dat merken we.”

Co-founder Joachim Van Hove pikt in: “We zijn alleszins geen idiote droom aan het najagen. We zijn al een tijdje bezig met de ontwikkeling van AMPLR, maar officieel zijn we pas in juni gelanceerd en we hebben nu al veel aanvragen. Het loopt dus wel. Zo zijn we geselecteerd door Start it @KBC. We willen binnenkort beginnen zoeken naar investeerders om funding op te halen waarmee we het platform verder kunnen opschalen, meer volumes kunnen verwerken én mensen toevoegen aan ons team.”

De ondernemers kijken er dus naar uit om te groeien en een beweging van connectivity-minded mensen op gang te trekken. Verandering brengen in onze woningen, daar gaan ze voor. Wat ze echter niet willen veranderen, is de core van hun bedrijf. Maarten Van Hoecke legt uit: “Service with a smile, dat klinkt als een torenhoog cliché, maar dan is dat maar zo. Voor ons is dat de essentie van wat we doen. Ik ga niet slapen voor er een probleem bij een klant is opgelost. No way, ik kàn dan gewoon niet slapen. Het zit zo in ons verankerd om dé oplossing te bieden voor mensen, dat we daar hemel en aarde willen voor verschuiven.”