Meer en meer mogen we terug op kantoor gaan werken, waardoor ook deze vraag steeds luider weerklinkt: wat gaan we daar eten in de pauze? Als het van JustBite afhangt, zullen dat gezonde snacks zijn. Deze Gentse start-up moest zich door de lockdowns razendsnel – en met succes! – heroriënteren met gepersonaliseerde boxen aan huis, maar is nu ook de werkvloer aan het veroveren. “Wat je eet, bepaalt je productiviteit.”

We voorzien vandaag gezonde snacks voor mensen op kantoor en voor remote workers”, aldus co-founder Aitor Somers. “Je zou het inderdaad een hybride oplossing kunnen noemen (lacht). Het vloeit allemaal wat voort uit de rebranding die we afgelopen september hebben gedaan om ons verhaal helderder en scherper te krijgen en een structureel merk uit te bouwen dat er staat voor de lange termijn. Laten we zeggen dat de we de prille start-upfase waren ontgroeid en klaar bleken voor de volgende stap.”

Wij leveren convenience: veel mensen weten niet hoe ze voedingslabels moeten interpreteren, hebben weinig tijd omdat te doen of weten niet waar ze gezondere alternatieven kunnen vinden

“Dat hield onder meer in dat we weg wilden van het zuivere B2B-verhaal en ook particulieren wilden betrekken. Wij leveren namelijk convenience: veel mensen weten niet hoe ze voedingslabels moeten interpreteren, hebben weinig tijd omdat te doen of weten niet waar ze gezondere alternatieven kunnen vinden. Dat doen wij graag in hun plaats, door producten aan te bieden die beantwoorden aan drie criteria: ze moeten natuurlijk, smaakvol en voedzaam zijn. Dat laatste reviewen we overigens heel streng, volgens een model dat we hebben ontwikkeld in samenwerking met een diëtiste.”

Op drie manieren impact maken

Dat die rebranding werkt, mag blijken uit het feit dat JustBite onlangs 550.000 euro kapitaal wist op te halen. Vandaag heeft het bedrijf meer dan 250 gezonde snacks van ruim 60 merken in portfolio.
“Als purpose-driven bedrijf wil JustBite impact maken op planeet, maatschappij en individu”, vult founder Kevin Ringoot aan. “Slim en gezond snacken draagt namelijk bij tot een gezonder lichaam, meer energie en een betere weerstand, minder druk op ons gezondheidssysteem én een kleinere ecologische voetafdruk. Zo dragen we samen bij tot een betere wereld.”

Als purpose-driven bedrijf wil JustBite impact maken op planeet, maatschappij en individu


“Maatschappelijke impact willen we dan weer genereren door af te stappen van het idee van ‘mensen genezen als ze ziek zijn’, want dan is het te laat – gezondheidszorg vormt niet voor niets de op één na grootste kostenpost van de Belgische overheid. We moeten van curatief naar preventief, waarbij een gezonde levensstijl – en dus gezond snacken – de beste garantie vormt. Binnen maatschappelijke impact kunnen we ook onze structurele steun aan het goede doel vermelden: wij schenken één procent van onze jaaromzet aan het project SuperKrachtig Lekker van het Kinderkankerfonds.”

Mikken op het rimpeleffect

“Ten slotte is er het niveau van de werknemer en particulier dat we willen impacteren. Een suiker- en vetrijke snack kan misschien voor een tijdelijke energieboost en sugar high zorgen, maar daarna zal altijd de vermoeidheid volgen. Wat je nodig hebt om je doorheen de dag energierijk te voelen, zijn traag renderende vezels. Wat je eet, zal met andere woorden je productiviteit bepalen.

In een ideale wereld zijn de alomtegenwoordige, vaak vreselijk ongezonde snacks vol vet en suiker niet meer aanwezig. Maar daar zijn we als samenleving nog niet klaar voor, denk ik


“Dat is ook de reden waarom we op termijn met scholen willen samenwerken, zeker omdat we zelf jonge vaders zijn. Wist je dat er producenten zijn die hun suikerrijke producten gratis aan crèches aanbieden en zo peuters al suikerverslaafd maken? Voor mij was dat een echte eyeopener.”

Die drie impactlagen waar wij op werken zullen apart de wereld niet veranderen, daarom gaat het ons om de som van de delen en het rimpeleffect”, vult Aitor Somers aan. “Hoe meer mensen we meekrijgen in ons veranderingsverhaal, hoe groter de gevolgen. Vandaar ons motto van ‘small bites, big difference. Elke verandering begint met een kleine stap, of in ons geval: een hap. Dat zal wel nog een tijd duren: in een ideale wereld zijn de alomtegenwoordige, vaak vreselijk ongezonde snacks vol vet en suiker niet meer aanwezig. Maar daar zijn we als samenleving nog niet klaar voor, denk ik. We moeten vooral de bal aan het rollen krijgen zodat alternatieve producten mainstream worden.”

Gezonde snacks en de war for talent

Tijdens de lockdowns hebben we met z’n allen veel tijd gehad om onze bucketlist bij te werken, nieuwe businessmodellen te ontwikkelen en onze huidige levensstijl in vraag te stellen. Zullen we bij onze massale terugkeer naar de werkvloer ook meer stilstaan bij en aandacht hebben voor gezonde snacks?


Je ziet in elk geval een grotere focus op wellbeing en heel wat nieuwe gezondheidsinitiatieven bij bedrijven”, aldus Kevin Ringoot. “Anderzijds hadden we ook allemaal voorspeld dat er veel minder files zouden zijn na corona, en de snelwegen staan alweer potdicht. Dus ergens blijft het wat koffiedik kijken, maar voorlopig krijgen we veel positieve signalen van bedrijven die de extra mile willen gaan en met gezonde benefits op het werk willen starten.

Gezonde, originele snacks kunnen ervoor zorgen dat mensen écht weer goesting krijgen om twee of drie dagen per week naar kantoor te komen

Je mag daarin trouwens de invloed van de war for talent niet onderschatten: werknemers zijn lang niet meer zo trouw aan hun werkgever als vroeger. Bovendien kan je als bedrijf vandaag niet meer concurreren op verloning. Dus moet je het verschil maken in employer branding en employee experience. Dat is ook de reden waarom bedrijven als Showpad het zo goed doen. In ons geval kunnen gezonde, originele snacks ervoor zorgen dat mensen écht weer goesting krijgen om twee of drie dagen per week naar kantoor te komen. Bovendien draag je als werkgever op die manier rechtstreeks bij aan het wellbeing van je medewerkers. Winst op elk gebied dus!”

Een prachtige introductiemogelijkheid

De coronacrisis had zoals gezegd ook grote impact op JustBite: gezonde snacks op kantoor waren opeens geen optie meer, aangezien die kantoren leegstonden. Bijgevolg schakelde de start-up razendsnel over op gepersonaliseerde geschenkboxen aan huis, en dat voor voor alle momenten in de employee journey: verjaardag, onboarding, Sinterklaas, eindejaar.... Was de crisis dan achteraf bekeken een vloek, in die zin dat het oorspronkelijke businessmodel de vuilnisbak in kon? Of eerder een zegen, omdat JustBite met nieuwe oplossingen kon komen?


“Nadat we van de eerste schrik bekomen waren, hebben we van de nood een opportuniteit gemaakt”, vertelt Kevin Ringoot. “Door een antwoord te zoeken op de vraag: hoe kunnen we deze onverwacht ontstane afstand tussen werkgever en medewerker weer zo klein mogelijk maken? Het antwoord was wat ons betreft gepersonaliseerde geschenkboxen. Ook al omdat dit ons de fantastische kans gaf om mee te werken aan gedragsverandering. Mensen zijn gewoontedieren die niet snel een snack zullen laten vallen die ze lekker vinden, zelfs al is die ongezond. Maar als je nieuwe snacks in een gifting-concept kan aanbieden, creëer je een prachtige introductiemogelijkheid die bovendien de nieuwsgierigheid van de ontvanger prikkelt.

“Dat trekken we door op de werkvloer door op het verrassingseffect te spelen: we hebben zoals gezegd meer dan 250 snacks die we kunnen aanbieden. We zorgen bij elke levering dan ook voor nieuwe snacks die de klant nooit eerder ontving en houden daarbij rekening met de smaak- en dieetvoorkeuren van de medewerkers. Zo bouwen we voor elke klant een specifiek smaakprofiel.