Yvan Dechievre schudt de zaken graag door elkaar. Creëerde hij met C-Mercado de eerste volledig digitale supermarkt van ons land, dan wil hij nu met zijn Hologram Boxen de marketingwereld op zijn kop zetten. Mensen die op straat persoonlijk aangesproken worden door een virtuele 3D-assistent? Reclameboxen die het product in kwestie aanprijzen terwijl een daaraan gerelateerde geur zich verspreidt? Het kan allemaal. “Wat wij doen, is uniek in Europa.”

Als voor iemand de term ‘geboren ondernemer’ opgaat, dan wel voor Yvan Dechievre. “Toen ik acht jaar oud was, deed ik in de kelder van het ouderlijke huis al zaken”, lacht hij. “Mijn ouders hadden boven een kranten- en drankenwinkel, dus ging ik daar producten halen om beneden te verkopen. Het zat er dus al heel vroeg in bij mij. Ook vandaag ben ik met van alles en nog wat bezig. Ik kan gewoon niet stilzitten.”

Na een carrière binnen sportverslaggeving bij Eurosport en voetbalmarketing focuste de seriële ondernemer zich meer en meer op digitale innovaties. Zo startte hij in mei van dit jaar met C-Mercado, de eerste online supermarkt van België die het hele land bedient. En nu komt hij met Holo Media, waarin levensechte figuren als hologrammen – die werkelijk niet te onderscheiden zijn van personen van vlees en bloed – in een zogenaamde Hologram Box liedjes kunnen zingen, producten kunnen aanprijzen, enzovoort. Ook een hologram-Sinterklaas in verschillende speelgoedwinkels tegelijkertijd behoort tot de opties. Kortom, de mogelijkheden zijn legio.

a hologram woman is dancing (3d mixed media)

Net als Minority Report

“Maar het gaat nog een stap verder”, aldus Yvan Dechievre, “want wat ik met de Hologram Boxen wil brengen is een échte totaalbelevenis. Stel dat een producent zijn sauzen wil aanprijzen: dan kunnen wij in de Hologram Box iemand laten barbecueën, terwijl zich rond de box effectief de geur van geroosterd vlees verspreidt. Hetzelfde met parfum, want hoe frustrerend is het niet voor marketeers om visuele reclame te moeten maken voor een geurproduct dat klanten niet kunnen ruiken? Die frustratie kunnen wij met onze oplossing verhelpen.”

“Wat we ook kunnen is, door een laag deepfake op het hologram te leggen, mensen op straat rechtstreeks aanspreken – ik werk hiervoor trouwens samen met de Vlaamse deepfake-specialist Chris Umé. Zo zijn we momenteel in het gesprek met NMBS om in de stations Hologram Boxen te plaatsen, als een soort virtueel loket waar mensen vragen kunnen stellen aan het hologram en vervolgens hun ticket kunnen bestellen. Dat hologram wordt bestuurd door iemand in een centrale, die via een scherm de passage in de gaten kan houden en op het juiste moment met de mensen in interactie kan gaan.”

Wat ik met de Hologram Boxen wil brengen is een échte totaalbelevenis

“We zullen ook aanwezig zijn in de grootste Albert Heijn van België, die in het najaar de deuren opent in Mechelen. Daar zal hun beroemde hamster als hologram de mensen aanspreken: ‘mevrouw, ik zie dat u een mooi, rood kleedje aan hebt. Wist u dat onze aardbeien in de derde gang links deze week in promotie staan?’ Dat soort boodschappen dus. In het begin zal dat schrikwekkend zijn voor de klanten – omdat ze zich in een film als Minority Report zullen wanen – maar eenmaal ze eraan gewend zijn, zal het bijzonder effectief zijn. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat sprekende, persoonlijke reclame de toekomst is. Ik verwacht dan ook dat we de reclamewereld op zijn kop gaan zetten.”

Liedjes van Willy Sommers

“De Hologram Box komt trouwens in drie formaten: een kistje, een box van 60 op 60 centimeter en één van 1,30 op 2,10 meter. Die eerste zullen we beschikbaar stellen voor horecazaken, zodat mensen aan tafel tegen betaling bijvoorbeeld Willy Sommers als hologram enkele nummers kunnen zien brengen. Onze oplossing moet met andere woorden zoveel mogelijk mensen bereiken – het mag niet exclusief zijn. Daarom zijn we ook in gesprek met Tomorrowland om hun concerten voor een nog groter publiek toegankelijk te maken, en met voetbalploegen – ik heb een groot netwerk door mijn verleden in die kringen – om supporters via de Hologram Box op de foto te laten gaan met hun spelers, zodat het net echt lijkt. Te beginnen op 15 september in het stadion van Brugge, bij de Champions League-match tegen PSG. Vanaf dat moment zullen de boxen op strategische punten in het straatbeeld en de winkels te zien zijn.

Paris, France - August 20, 2017: Doors of PSG Store with Poster of Neymar and little boy in his football player t-shirt in Paris, France on August 20, 2017

“Kort en goed, wat wij doen, is echt uniek in Europa. Mensen noemen mij daarom ook wel de nieuwe Einstein. Niet alleen omwille van die disruptieve concepten, maar ook omdat ik er dankzij mijn netwerk in slaag niet-evidente samenwerkingen op te zetten waar toch enorm veel potentieel in zit. Kijk, zet twintig slagers bij elkaar en die zullen alleen maar over worst praten, en over hoe hun worst de beste is, en na een half uur zijn ze uitgepraat. Daar schiet je met andere woorden niet veel mee op. Daarom wil ik werken met mensen uit de horeca, de eventsector, het voetbal, de retail, deepfake, enzovoort. Ik hou enorm van dat out-of-the-box denken én van de Amerikaanse manier van werken: mensen genieten bij mij alle vrijheid en mogen met alle mogelijke ideeën komen, maar ik wil wél resultaten zien.”

Mensen met een beperking

De boxen met hologrammen die mensen aanspreken, zullen zoals gezegd bediend worden door mensen in een centrale, die alles via schermen kunnen volgen. Hiervoor zal Yvan Dechievre heel specifieke profielen inzetten. “Ik mik met name op mensen met een beperking”, vertelt hij, “en daar heb ik een heel goede en persoonlijke reden voor. Ik heb namelijk zelf acht maanden in het ziekenhuis gelegen voor een zware ingreep en loop sindsdien met een beenprothese rond. Daarom voel ik me enorm verbonden met mensen die zelf een beperking hebben, al was het maar omdat die sowieso moeilijker aan de bak komen op de arbeidsmarkt. Die kandidaten zullen dus bij mij een streepje voor hebben. Zolang ze met een computer kunnen werken en wat sociale skills hebben om met de mensen in interactie te treden natuurlijk (lacht).”

Onze oplossing moet zoveel mogelijk mensen bereiken – het mag niet exclusief zijn

De acht maanden in het ziekenhuis hadden nog een onverwacht voordeel voor Yvan Dechievre. Zo kwam hij op het idee van een volledig nieuw concept voor een televisieprogramma. “Je zou het misschien kunnen vergelijken met De Mol, maar dan veel ambitieuzer. De deelnemers kunnen 1 miljoen euro winnen, en ik wil ook werken met drones en uiteraard onze Hologram Boxen.”
Dan hebben wij met ‘De Mologram’ alvast een mogelijke titel in gedachten …