Omzet -of winstcijfers zijn vaak een maatstaf voor succes. Logisch, toch? Uiteraard, maar Mario Haneca, expert in human performance & success, zet er een kanttekening bij: “Als je gezondheid slecht is, je huwelijk in het slop zit en je je kinderen amper ziet, dan is die grote winst maar een belachelijk cijfer.” Daarom legt Haneca zijn focus niet enkel op wat ondernemers willen op werkvlak, maar ook op persoonlijk vlak. “Niet ondernemen ten koste van gezondheid en relaties, maar dankzij”, legt hij het uit. Een kleine nuance, maar met een groot verschil. Omdat niet iedereen zomaar uit z’n mouw kan schudden wat hij nu uit het leven wil halen, zet de expert binnenkort tijdens z’n tweede Lifebook-programma ondernemers op het pad richting hun toekomst.

Een ondernemer is het fundament van zijn bedrijf. Hoe groter het bedrijf wordt, hoe steviger dat fundament moet zijn. Maar een verkeerd voedingspatroon, onvoldoende nachtrust of moeilijke relaties van de ondernemer kunnen dat fundament doen barsten. Het is dus belangrijk dat de ondernemer stevig genoeg staat in alle aspecten van z’n leven. “De kunst is om ondernemers krachtig te laten groeien rekening houdend met al die aspecten”, zegt Haneca.

Je bent zelf de regisseur van je leven; daarin zit je kracht

De expert weet uit ervaring dat dat niet eenvoudig is. “Ik heb zelf een jarenlange carrière in het bedrijfsleven gehad, ik weet dat veel en hard werken een patroon is waar mensen makkelijk invallen. Je leeft op de duur heel oppervlakkig. Ik ben ook tegen die muur gelopen, maar ben op een bepaald moment in mijn carrière tot inzicht gekomen. Ik weet hoe veel interessanter het is om je persoonlijk leven mee in rekening te nemen wanneer je aan je zakelijke doelen werkt. Ik zal in mijn programma’s daarom altijd het volledige plaatje van de ondernemer bekijken; business én privé.”

Mario Haneca, expert in human performance & success

Zijn achtergrond in bedrijven, van start-ups en scale-ups tot corporates, zorgt ervoor dat Haneca goed kan meedenken over de business, de strategie of de expansieplannen, bijvoorbeeld. Maar zijn persoonlijke ervaringen en vele opleidingen maken dat hij dus ook bij het rationele en emotionele kan stilstaan. “Het gebeurt vaak dat een gesprek begint over waar de ondernemer op zakelijk vlak vastzit, maar tegen het einde ook heel wat persoonlijke zaken naar boven zijn gekomen. De rugzak van ondernemers zit vaak vol met verkeerde overtuigingen over zichzelf. Ze denken dat ze het niet kunnen, dat doelen te hoog zijn gegrepen, enzovoort. Die foute ideeën moeten we eruit halen voor ze de berg naar hun doelen opklimmen. Het kost anders te veel energie om dat allemaal mee die berg op te slepen.”

En wat nu?

Tijdens zijn programma ‘Thinking Into Results’ gaat Haneca hier met deelnemers dieper op in. Maar dan moeten ondernemers natuurlijk eerst weten wélke bergtop ze precies willen bereiken. En daar komt Lifebook van pas, een traject van acht weken dat diep ingaat op de wie-, wat-, en hoe-vragen van het leven. “Ik stel vaak vast dat mensen moeite hebben om uit te klaren wat ze willen in hun leven”, zegt Haneca. “Ze zijn 35 of 40 jaar, hebben al een stukje van hun carrière achter de rug, hebben een gezin, en dan zitten ze daar in hun groot huis, misschien zelfs aan hun zwembad, en denken ze ‘ik dacht dat ik mij anders zou voelen, wat nu?’.”

Mensen zeggen vaak ‘ja’ tegen dingen die ze eigenlijk niet willen doen

Het besef dat het leven méér is dan een succesvolle business en een groot huis met zwembad - bij wijze van spreken-, dringt bij veel ondernemers op een bepaald moment wel door, weet Haneca. Maar wàt dat ‘méér’ dan kan zijn, blijft dikwijls vaag voor hen. “Mensen zitten zondagnamiddag graag aan de koffietafel om hun volgende vakantie in Spanje tot in de details te plannen, maar niemand denkt zo diep na over waar ze de komende vijf, tien, of vijftien jaar willen staan in hun leven. De dingen komen maar op ons af, we laten het maar gebeuren, we zeggen ‘ja’ op alles om anderen te plezieren.

Lifebook is een systeem dat mensen een leidraad geeft voor hun leven zodat ze het op een bewustere en vooral op hun eigen manier kunnen leiden. “Het wordt overal ter wereld toegepast, ik heb het programma drie jaar geleden zelf ook doorlopen en het heeft mij zo hard geholpen dat ik me hebben laten opleiden tot certified Lifebook Leader”, zegt Haneca overtuigd.

De expert maakt het idee achter Lifebook concreet: “We laten mensen over 12 belangrijke domeinen van het leven nadenken — van gezondheid en financiën tot spiritualiteit en levensvisie. Bij elk van die domeinen willen we dezelfde vier vragen beantwoorden: wat geloof ik, wat wil ik, waarom wil ik het, en wat kan ik doen om het te bereiken? Het dwingt mensen om stil te staan bij de grote en kleine vragen over de toekomst en daar dieper op in te gaan. Op het einde van de rit hebben ondernemers letterlijk een boek in handen over waar ze naartoe willen met hun leven.”

De kracht van de groep

Het boek is uiteraard niet in steen gebeiteld, want je kan niet alles plannen in het leven. Onverwachte kansen, nieuwe uitdagingen, een… wereldwijde pandemie, bijvoorbeeld: elk leven neemt wendingen die niet te voorspellen vallen. Het Lifebook is dan ook geen vast plan, wel een leidraad die ondernemers hélpt bij het nemen van bepaalde beslissingen. “Mensen zeggen vaak ‘ja’ tegen dingen die ze eigenlijk niet willen doen. Een zoveelste zakelijke lunch met aangepaste wijnen, terwijl ze eigenlijk proberen letten op hun voeding en alcoholconsumptie, bijvoorbeeld. Of ’s avonds nog gaan sporten met collega’s of vrienden, terwijl ze liever hun kinderen in bed willen steken. Lifebook helpt mensen beseffen waar ze ‘ja’ of ‘nee’ op willen zeggen en werkt als een kompas bij elke vraag of opdracht die ze krijgen.”

Terwijl andere coaches enkel één-op-één werken met ondernemers, vindt Mario Haneca het net goed dat de meeste sessies van Lifebook in groep doorgaan. “Er zijn tussendoor ook drie individuele gesprekken met elke ondernemer, want niet iedereen wil zomaar alles in de groep gooien, maar de meeste sessies zijn in groep omdat mensen een positieve invloed hebben op elkaar. Enerzijds heb je een stukje herkenbaarheid, zo van ‘ah, dit is ook spannend voor jou’ of ‘ik heb daar ook mee geworsteld’”, vertelt Haneca.

Of je nu een starter bent of al een ervaren ondernemer, je levensvisie -en doelen duidelijk afstemmen, maakt sowieso een wereld van verschil

Anderzijds trekken mensen elkaar mee in het vastleggen van grotere doelen en het opbouwen van nieuwe gewoontes, merkt de expert. “Ze denken al snel ‘ik heb vorige week in de groep gezegd dat ik elke ochtend zou sporten, dan moet ik dat ook doen’. Er is een soort van verantwoordelijkheidsgevoel om gemaakte beloftes aan elkaar waar te maken. Ze houden elkaar scherp en steunen elkaar in het bereiken van doelen. Mooi, vind ik dat.”

Een goed script schrijven

Wat het ook interessant maakt, is dat die groep een mix is van verschillende soorten ondernemers. “We hebben mensen die al een succesvol bedrijf hebben uitgebouwd en mensen die er nog moeten aan beginnen. Ze zitten in een andere fase in hun leven of carrière, ze willen er elk iets anders uithalen, maar iedereen is zoekend naar antwoorden. Of je nu een starter bent of al een ervaren ondernemer, je levensvisie -en doelen duidelijk afstemmen, maakt sowieso een wereld van verschil.”

Ondernemers ontwikkelen door Lifebook trouwens niet alleen de visie om beslissingen te nemen en doelen te stellen zoals zij het willen, maar ook de mentale veerkracht die vaak nodig is om recht te blijven staan tijdens moeilijke momenten. “Je sterkte wordt niet alleen bepaald door de omstandigheden waarin je zit. Je bent zelf de regisseur van je leven; daarin zit je kracht. Jij bepaalt waar je naartoe wilt, wat je wilt doen of niet wilt doen. Maar wil je die film van je leven maken, dan moet je natuurlijk eerst nadenken over een scenario en nadien een goed script schrijven”, verwoordt Mario Haneca het lyrisch.