Ooit al gehoord van online professioneel speeddaten? Het is een prima manier om deelnemers aan een networking event of voor een teambuilding met elkaar in contact te brengen. Via onlinenetworking.events is dat heel eenvoudig, flexibel en goedkoop te organiseren. Zaakvoerder Frederic De Schryver vertelt waarom online speeddaten zo handig is, tijdens maar ook na de coronacrisis.

Een-op-een videocontacten

Online professioneel speeddaten: het bestaat. Via het online speeddateplatform van Online Networking praten de deelnemers om de paar minuten met iemand anders. Ze zien elkaar live tijdens een-op-een videogesprekken via hun webcam of smartphone. Ideaal dus voor snelle online contactmomenten, business speeddates en online teambuilding. Door de directe videocontacten breng je heel efficiënt medewerkers of deelnemers dichter bij elkaar.

Breek uit je kliekje

Tijdens bedrijfsevents of congressen gaan de meeste mensen steevast op zoek naar een vertrouwd gezicht of ‘kliekje’”, zegt Frederic De Schryver, zaakvoerder van Online Networking uit Lokeren. “Zo raak je natuurlijk niet verder dan de mensen die je al kent. Bij online speeddaten kom je vanzelf in contact met iedereen, en elke deelnemer komt even lang aan bod. Veel efficiënter dus.”

Door de directe videocontacten breng je heel efficiënt medewerkers of deelnemers dichter bij elkaar

Klimaatvriendelijk en coronaproof

“Steeds meer mensen zien de voordelen van online netwerken met andere professionals en collega’s in”, zegt Frederic De Schryver. “Niemand hoeft zich te verplaatsen, je hebt geen cateringkosten, parkeer- of fileproblemen en het is dus ook klimaatvriendelijk. Bovendien is het coronaproof, wat op dit moment zeker een extra voordeel is. Online netwerken is dan ook een perfect alternatief voor ‘echte’ ontmoetingen.”

Laagdrempelig selfserviceplatform

Niet dat online networking een doekje voor het bloeden is. Het professionele speeddateplatform werd ontwikkeld in 2019, dus nog lang voor er sprake was van corona. “Ook zonder corona is online netwerken zeer handig – de tijdwinst en efficiëntie zijn altijd mooi meegenomen”, verklaart Frederic De Schryver. “Bovendien is ons selfserviceplatform zeer laagdrempelig. Je hoeft niets te installeren, alles verloopt online. Er zijn dus ook geen licentie- of abonnementskosten aan verbonden. Je betaalt gewoon per evenement 3,5 euro per deelnemer. Kan het nog betaalbaarder…?”

Je eigen huisstijl en logo

De werkwijze is inderdaad erg eenvoudig, flexibel en voor iedereen toegankelijk. Wil je een online event organiseren, dan kan je dat helemaal zelf. Je kiest de datum, voegt deelnemers toe en al de rest wordt automatisch voor jou gedaan. Het platform bepaalt en regelt autonoom de gesprekrondes en gesprekspartners. Het is mogelijk om de deelnemers in twee groepen te verdelen zodat de ene groep uitsluitend mensen van de andere groep ziet. Dat kan bijvoorbeeld van pas komen om twee afdelingen met elkaar te laten kennismaken, voor werkgevers en sollicitanten of investeerders versus start-ups. Een leuke extra is de mogelijkheid om je eigen achtergrond, huisstijlkleur en logo te integreren. Zo krijgen de mails en de online omgeving meteen een vertrouwde ‘look & feel’.

Geautomatiseerde communicatie

“Tijdens het online event zelf is er geen host nodig zodat je als organisator zelf kan deelnemen”, legt Frederic De Schryver uit. “Iedereen krijgt via e-mail een deelnamelink en kan op die manier meteen inloggen, zonder een account aan te maken. Ook de communicatie met alle deelnemers gebeurt automatisch via het platform: uitnodigingen, herinneringen via e-mail en sms en de uitwisseling van contactgegevens als je kiest voor de matchmogelijkheid.

It’s a match!

Die matching is hetgeen we kennen van speeddating platforms in amoureuze sfeer. Na afloop van elk videogesprek kunnen de twee gesprekspartners elk afzonderlijk aangeven of het wat hen betreft een ‘match’ is. Is de interesse wederzijds, dan ontvangen de twee deelnemers na afloop van het online event elkaars contactgegevens.

Je stelt als organisator zelf in of je die optie activeert of liever uitschakelt, bijvoorbeeld voor contacten tussen collega’s die elkaar al kennen. Daarnaast kies je ook hoeveel minuten elk gesprek mag duren. Doorgaans is dat 5 tot 8 minuten.

Zaakvoerder Frederic De Schryver

Wereldprimeur met internationaal klantenbestand

Als gebruiker verloopt alles dus extra snel en simpel. Toch zit er achter de schermen van Online Networking heel wat slim bedachte code. “We maken geen gebruik van andere technologieën zoals Zoom, Skype, Hangouts of Teams maar we hebben ons eigen volautomatisch, meertalig online speeddateplatform ontwikkeld. Daarmee hadden we een wereldprimeur”, zegt Frederic De Schryver trots.

We zijn trots op ons eigen volautomatisch, meertalig online speeddateplatform

Het platform heeft intussen al een breed klantenbestand, onder meer in de VS, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Ierland en Nederland. Zo gebruikte de Universiteit van Amsterdam het recent voor een online congres.

Informele netwerkmomenten

“Nu congressen online verlopen, missen we de ontmoetingsmomenten tijdens en na het officiële programma. Nochtans zijn de netwerkmomenten ook een belangrijk onderdeel van een congres”, stelt Frederic De Schryver. “Bij fysieke congressen of andere evenementen gebeurt dat netwerken tijdens de koffie- en lunchpauze of na afloop van het event. Het is een gemiste kans wanneer dat helemaal wegvalt. Ons platform voor online speeddaten is ideaal om de verschillende deelnemers toch met elkaar te laten kennismaken.

Videogesprekken voor iedereen

Ook andere contactmomenten zijn prima te organiseren via het online speeddateplatform. Denk maar aan virtuele ontmoetingen tussen potentiële werkgevers en jobkandidaten, kennismaking tussen klanten of binnen gebruikersgroepen, beroepsorganisaties, bedrijven uit dezelfde industriezone of ontmoetingen tussen start-ups en coaches of investeerders. Een overheidsorganisatie kan het platform ook gebruiken om de bewoners van een buurt met elkaar kennis te laten maken.

Virtuele vrijdagborrels

Voor bedrijven met afdelingen op verschillende locaties is Online Networking een goede oplossing om alle collega’s wat vaker met elkaar in contact te brengen. “Je kan bijvoorbeeld elke vrijdag een virtuele borrel organiseren”, stelt De Schryver voor. “Dat is ook zonder corona veel moeilijker te organiseren in het echt, omdat je nooit iedereen zo vaak kan verzamelen. Mensen zitten bijvoorbeeld verspreid over meerdere vestigingen, of de medewerkers uit de productie kennen de verkopers niet.”

Online is het wel veel makkelijker om regelmatig een ontmoetingsmoment in ieders agenda in te passen

Online is het wel veel makkelijker om regelmatig een ontmoetingsmoment in ieders agenda in te passen. Medewerkers vinden het in ieder geval heel leuk om eens ongedwongen met elkaar te kunnen babbelen. Ze leren elkaar op die manier veel beter kennen en houden voeling met het team en met het bedrijf, zelfs al werken ze vaak van thuis uit.”

Balans tussen fysiek en digitaal

Het onderhouden van sociale contacten via online video is natuurlijk extra welkom tijdens corona. “Iedereen snakt nu naar sociaal contact en veel mensen missen hun collega’s”, merkt De Schryver op. “Na afloop van de pandemie gaan we wellicht in een eerste fase weer heel intensief op zoek naar menselijk contact. Daarna zullen we een balans zoeken tussen fysiek en digitaal.”

We hebben intussen duidelijk ervaren dat die online mogelijkheden ook erg positief kunnen zijn – niet als complete vervanging van echte ontmoetingen maar wel als een aanvullende mogelijkheid met eigen troeven.


Wil je het ook eens proberen? Vraag hier je gratis Online Networking demo aan en ontdek de mogelijkheden van het platform.