“Ik heb tijd genomen om mijn purpose als ondernemer zo scherp mogelijk te krijgen. Ik kan die in twee woorden samenvatten: sharing knowledge. Kennis delen zodat anderen betere beslissingen kunnen nemen, is mijn volledige purpose in 1 zin. Aan het woord is Robin Geers, auteur van het boek Start-up Survival en de ondernemer achter de Start-up en Scale-up Masterclasses. Nu lanceert hij een newsletter waarmee hij praktische kennis op een behapbare manier wil delen met andere founders. Eerste thema op de agenda: hoe trek je het juiste talent aan? “Ondernemers hebben één ding met elkaar gemeen: ze hebben allemaal te weinig tijd. Ze komen niet altijd toe aan boeken, podcasts, webinars of opleidingen. Een newsletter met snackable advies gebaseerd op ervaringen van mede-founders, dat onmiddellijk toepasbaar is in je eigen start-up, lost dat probleem op.”

‘The best hiring advice for startups from interviews with founders.’ Zo omschrijft Robin Geers de eerste reeks in zijn nieuwste project. “Ik heb de laatste jaren honderden ondernemers, founders en CEO’s ontmoet, over heel Europa. Ik ga op pad door heel Europa om startups en scale-ups te interviewen. Onlangs was ik nog bij Speakap in Amsterdam. Al die mensen hebben altijd tijd te kort. Ze moeten een onderneming runnen, ze hebben een to do-lijst van hier tot in Tokio, ze hollen van meeting naar meeting, er komen voortdurend nieuwe uitdagingen en problemen op hen af die ze moeten oplossen. Ze moeten zichzelf constant heruitvinden, maar ze hebben amper tijd om boeken te lezen of naar podcasts te luisteren. Laat staan om opleidingen te volgen.”

Ondernemers zijn niet op zoek naar inspiratie, ze zijn vooral op zoek naar heel concreet, hands-on advies

“Zo kwam ik op het idee voor een newsletter. Snackable advies, over hoe andere ondernemers jouw problemen aanpakken, rechtstreeks in je mailbox. Op een paar minuten tijd krijg je nieuwe inzichten en kan je vergelijken hoe andere ondernemers het aanpakken. Ondernemers zijn niet op zoek naar inspiratie, ze zijn vooral op zoek naar heel concreet, hands-on advies. Dat is het doel van de newsletter. Ik schuif oplossingen naar voor, die je nog dezelfde dag op je eigen start-up kunt uittesten.”

Niet altijd in dezelfde vijver vissen

“In de praktijk zie ik dat veel start-ups gelijkaardige problemen tegenkomen en daarvoor allemaal trial-and-errorgewijs op zoek naar oplossingen gaan. Waardoor al die start-ups eigenlijk hetzelfde leergeld betalen. Ik wil founders helpen om betere beslissingen te nemen. Geen betere manier om dat te doen dan andere founders te laten vertellen over de problemen die zij tegenkomen én vooral over de oplossingen die ze vonden voor die problemen. Ze behoeden andere ondernemers voor de fouten die zij onderweg gemaakt hebben.”

“Ik praat vooral met ondernemers die het allemaal zelf hebben meegemaakt, maar die vandaag al één stap verder staan. De fouten én de oplossingen voor die fouten moeten nog vers in het geheugen liggen. De afstand mag niet te groot zijn. Een ondernemer die ondertussen duizend medewerkers heeft, zal zich zijn eerste gelukte of mislukte aanwervingen amper nog herinneren. De ondernemers die hun lessen delen, zijn founders van succesvolle start-ups en scale-ups als Nodalview, dat recent nog meer dan 4 miljoen euro ophaalde. Maar ik probeer om niet altijd in dezelfde vijver te vissen. Vanaf dag één was de newsletter al internationaal door zowel geïnterviewde founders als de lezers vanuit verschillende Europese landen. Ondernemen stopt niet bij de grens. De marktverschillen zorgen net voor nieuwe ideeën over de grenzen heen.”

De fluffy theorieën en de clichés overstijgen

Geers focust zich in zijn eerste newsletter op het aantrekken van talent. “Hiring blijkt met voorsprong bottleneck nummer één bij start-ups. Want een goede aanwerving kan een groeisprong betekenen. Maar waar vind ik mensen met de juiste kwaliteiten? Hoe selecteer ik de juiste kandidaat? In het begin moet élke aanwerving er boenk op zijn, hoe vermijd ik missers? Met dat soort vragen worstelen heel veel founders.”

Ik wil de fluffy theorieën en de clichés overstijgen

“Ik wil de fluffy theorieën en de clichés overstijgen. Daar heb je als founder niets aan. ‘Hire for attitude, train for skills.’ Ok, maar hoe achterhaal je of iemand de juiste attitude heeft voor het snelle, onvoorspelbare start-up leven? Welke vragen stel je tijdens een gesprek? ‘Hire slow, fire fast.’ Ok, maar hoe doe je dat dan concreet? Dan vertrek ik van ondernemers die zelf te lang hebben gewacht om in te grijpen na een slechte aanwerving, en nu processen en tools en routines hebben gevonden om die fout te voorkomen. Nog zo één: founders horen vaak dat je beter snel senior mensen aanwerft om je start-up vooruit te helpen, ook al zijn die duurder. Maar via welke kanalen vind je die senior mensen? En hoe overtuig je hen om voor een jonge founder te komen werken die nog niets bewezen heeft?”

Lessons learned en fouten delen

De newsletter is voor Geers een logisch gevolg op het boek dat hij schreef met Jeroen De Wit (CEO van Teamleader) en de masterclasses die hij organiseerde samen met Vlerick Business School. “Ik heb een paar maanden geleden de tijd genomen om mijn eigen purpose zo scherp mogelijk te krijgen. Waarom doe ik wat ik doe? Wat is de rode draad? Ik kwam al snel uit bij sharing knowledge. Twee woorden, veel simpeler en helderder wordt een purpose niet vooral als anderen betere beslissingen kunnen maken door het delen van die kennis. Dat deed ik al met het boek en de masterclasses, maar ik merkte dat ik nog een grote groep mensen niet bereikte. Met de newsletter wil ik ook voor hen een oplossing bieden.”

Ik heb een paar maanden geleden de tijd genomen om mijn eigen purpose zo scherp mogelijk te krijgen

“Ooit was dat misschien anders, ik kan niet vergelijken, maar ik merk een hele grote openheid bij ondernemers om hun kennis en ervaringen te delen. Toen ik aan mijn boek ‘Start-up Survival’ werkte, had ik nog geen auto. Ik kwam als 20-jarig jonge kerel met de trein en bus bij die ondernemers aan. Maar ze wilden allemaal met mij praten, omdat ze hun mindset in mij herkenden. Ze willen elkaar vooruithelpen, that’s it. Geen dubbele agenda’s. Ze schrikken er ook niet voor terug om open en bloot te vertellen over de keren dat ze tegen de muur knalden. Vroeger was dat misschien anders, dan moest je de schijn ophouden en alleen je succesverhalen in de verf zetten. Vandaag delen ondernemers hun lessons learned en fouten. Er is ook een grote bereidheid om van elkaar te leren. Niemand heeft alle wijsheid in pacht.”

Ik ben zelf een facilitator. Ik bouw bruggen tussen ondernemers. De founders zitten zelf in de driver’s seat. Ik ga op zoek naar hun vragen, hun noden, hun struggles en ik trek daarmee naar founders die al een stap verder staan in hun ondernemerstraject. Uit hun inzichten probeer ik patronen te halen en die laat ik, voorgekauwd in snackable advies, terugvloeien naar andere start-ups en scale-ups. Op deze manier hoop ik start-ups mee te ondersteunen en zo mijn steentje bij te dragen aan hun succesverhaal.”