‘The art of happiness’ is de baseline van Alma. Illustrator Silke Daneels dropt met haar nieuwe project elke maand een kleine portie geluk recht in je brievenbus. Het is een keer iets anders dan facturen en reclamefolders. De alma’s die Daneels bedacht, zijn een combinatie van een kunstwerkje en een aantal boodschappen die je aan het denken zetten. “Eigenlijk zijn het blijmakers”, zegt Daneels. “In deze onderneming komt alles samen: mijn liefde voor kunst en schoonheid, en mijn zoektocht naar persoonlijke ontwikkeling.”

Alma werd geboren tijdens de coronalockdown. “Ik werk al 15 jaar als zelfstandig grafisch vormgever en illustrator”, legt Silke Daneels uit. “Ik ontwerp onder andere veel uitnodigingen voor trouwfeesten. Maar die vielen allemaal in het water. Ik ken koppels die hun trouwfeest al drie keer hebben uitgesteld. Ik had tijd over en het begon te kriebelen om iets nieuws op te starten. Ik had geen groot masterplan. Alma is intuïtief gegroeid toen de puzzelstukjes plots in elkaar vielen.”

“Tijdens de lockdown ben ik me nog verder gaan verdiepen in persoonlijke ontwikkeling. ’s Morgens om 6u opstaan om te mediteren in alle rust, gaan wandelen in het bos en boeken lezen om mezelf te verrijken. Er was in die periode veel nood aan een beetje positiviteit, dus ik begon me af te vragen wat mij nu eigenlijk écht gelukkig maakt en waar ik energie van krijg. Voor veel mensen was het een drama dat ze geen grootse feesten meer konden organiseren of geen verre exotische reizen meer konden maken. Ik heb de kleine gelukjes, die vaak gewoon recht voor onze neus liggen, altijd kunnen appreciëren. Ik zie overal schoonheid. (lacht) Dan ga ik met mijn dochter naar de oogarts en dan begin ik in de wachtkamer foto’s te maken omdat de kleurencombinatie in de bladeren van de plant die er staat zo speciaal is.”

“Met Alma wil ik dat gevoel overbrengen. Zo kwam ik op het idee om een portie geluk en positiviteit met de post naar andere mensen op te sturen. Niemand doet dat nog. Tegenwoordig vinden we alleen nog reclame en facturen in de bus. Dan is het toch geweldig als daar plots leuke post in steekt?”

Silke Daneels, oprichtster van Alma

Abonnementsformule

De ‘Alma’ die Silke Daneels bedacht is volgens haar een kunstwerk en inspirator in één. “Op de voorkant staat een kunstwerk, waarin de kunstenaar zijn/haar visie op geluk en positiviteit in beeld brengt. Dat kan een schilderij zijn, maar evengoed een foto, een collage of een 3D-tekening. Alles mag, niets moet, de kunstenaar heeft totale artistieke vrijheid. Hierdoor komen er telkens verschillende stijlen aan bod die telkens weer verrassen.

De alma’s zijn een synthese van wat ik de afgelopen 15 jaar heb gedaan, ze verzoenen mijn liefde voor kunst en mijn zoektocht naar persoonlijke ontwikkeling

Op de achterkant staan telkens drie boodschappen die je even stil doen staan bij jezelf en bij de manier waarop je in het leven staat. Heel laagdrempelig, het zijn zeker geen zweverige teksten. Beschouw ze eerder als een herinnering om positief, zelfzeker en zelfbewust te durven zijn. Of om dankbaarheid te tonen voor dingen die je soms te vanzelfsprekend vindt. Het zijn boodschappen waarmee Alma mensen wil inspireren. De alma’s zijn een synthese van wat ik de afgelopen 15 jaar heb gedaan, ze verzoenen mijn liefde voor kunst en mijn zoektocht naar persoonlijke ontwikkeling.”

Silke Daneels dokterde een abonnementsformule uit voor Alma. Wat Bloomon met bloemen doet en Hello Fresh met eten, doet Alma met kunstwerkjes. “Elke maand ontwerpt een andere artiest een werk. Ik wil mensen iets geven om elke maand naar uit te kijken, terwijl ze toch elke keer opnieuw verrast te worden. Dat geldt ook voor mij. Ik baseer de boodschappen van de alma op het kunstwerk dat gecreëerd werd. Mijn interpretatie van dat werk kan totaal anders zijn dan die van jou. Maar dat is net het mooie aan kunst. Ze is subjectief, iedereen geeft er een eigen appreciatie en een eigen betekenis aan. In de toekomst wil ik dat proces trouwens ook nog omkeren: dan maakt Alma het beeld bij inhoud die door andere partijen waarmee we dan samenwerken zal worden aangeleverd.”

Van werkgevers voor werknemers

Alma richt zich niet alleen op mensen die familie of vrienden een origineel cadeau willen geven, maar ook op bedrijven. “In mijn hoofd zetten bedrijven de Alma op de werkvloer: aan hun receptie, in de cafetaria of op de bureaus van medewerkers. Maar telewerk bleef de norm en ik besefte dat mijn idee eigenlijk perfect ‘coronaproof’ was”, zegt Daneels.

Ik wil mensen iets geven om elke maand naar uit te kijken, terwijl ze toch elke keer opnieuw verrast te worden

“Werkgevers kunnen een zieke werknemer een hart onder de riem steken. Of ze kunnen gewoon tonen dat ze aan het welzijn van hun werknemers denken. Dat ze, ondanks de fysieke afstand, nog altijd even betrokken zijn. De Alma kan ook een origineel relatiegeschenk zijn voor klanten of leveranciers. Die geraken de pralines of de obligate flessen wijn op de duur ook beu. Ook jezelf af en toe verwennen is geen zonde. Voor de prijs van één nieuwe broek ontvang je maandenlang positiviteit in je brievenbus.”

“De eerste keer krijg je samen met je Alma ook een mooie bewaardoos met houten staander en eerste blijmakers. Ik hecht veel belang aan het tactiele. Ik ontwerp vaak drukwerk. Het blijft heerlijk om zelfs na al die jaren het resultaat vast te pakken, eraan te voelen, eraan te ruiken. Dat gevoel wil ik ook oproepen bij degene die de Alma mag ontvangen.”

Wie niet waagt, niet wint

Silke Daneels pakte de lancering van Alma op een voor haar atypische manier aan. “Als ik vroeger aan nieuwe projecten werkte, hield ik dat altijd zo lang mogelijk stil. ‘Want er zou wel eens iemand met mijn idee aan de haal kunnen gaan.’ Bij Alma ben ik heel vroeg op zoek gegaan naar klankborden. Ik heb mijn idee voorgelegd en afgetoetst.

Ik ben het voorbije jaar sterk beginnen geloven in ‘move before you are ready’. 100 procent perfectie bestaat niet

De feedback gebruikt om dat idee verder te verfijnen, om het nog beter af te stemmen op de noden en wensen en verwachtingen van mijn doelgroep. Die klankborden hebben twee grote voordelen. Eén: je kan beter inschatten of er een markt is voor jouw idee. Twee: je omgeving weet dat je op iets broedt, dus er komt wat druk op de ketel om met een resultaat naar buiten te komen.”

“Ik ben het voorbije jaar sterk beginnen geloven in ‘move before you are ready’. 100 procent perfectie bestaat niet. Als je een momentum hebt, moet je het grijpen en moet je durven springen. Wie niet waagt, niet wint. Loopt het toch niet zoals je had gehoopt, dan ben je toch weer een ervaring rijker waar je weer nieuwe dingen uit leert.”