Een functietitel die je wellicht nog niet vaak hebt gehoord: creatieve juriste. Maar dat is exact wat Zaïna De Beer is. Binnen haar kantoor Alpha Legal Creatives combineert ze juridische knowhow met branding skills, om op die manier ondernemers niet alleen de juiste grafische producten te bieden (merknamen, logo’s …), maar die meteen ook te beschermen tegen plagiaat en oneigenlijk gebruik.

Zaïna De Beer studeerde rechten aan de VUB en de KUL, waarbij ze zich specialiseerde in intellectueel eigendomsrecht – een domein dat haar al fascineerde van haar vijftiende, omdat haar vader beeldhouwer was en dus unieke dingen maakte én omdat ze ging babysitten bij een koppel advocaten dat gespecialiseerd was in de bescherming van creativiteit.

Ik ben zelf ook nog eens beeldend kunstenaar”, vult ze aan. “Een extra reden om voor een studie te kiezen waarbij ik aan de kant kon staan van de artiesten en creativiteit. Zelfs al was die richting niet echt populair – takken als strafrecht of echtscheidingsrecht boden veel meer werkzekerheid. Maar ik had een missie, en koppig als ik ben deed ik mijn eigen wil (lacht). Ik moest en zou creativiteit beschermen.”

Zaïna De Beer - Founder Alpha Legal Creatives

Een combinatie van legal en branding

Na haar afstuderen kon Zaïna meteen aan de slag bij een advocatenkantoor gespecialiseerd in muziekrecht. “Dat heb ik heel graag gedaan, maar ik besefte dat ik me meer wilde richten op de kleinere artiesten en ondernemers, door hen te wijzen op het belang van de bescherming van concepten, schetsen, ideeën, kunstwerken, scenario’s, logo’s,…”

“Heel wat creatievelingen en ondernemers worden op de markt gegooid zonder dat ze daar ook maar enige notie van hebben. Toen ik gerekruteerd werd door het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (kortweg BOIP; nvdr), heb ik dan ook toegezegd. Ik kreeg er namelijk de kans om me als juridisch onderzoeker helemaal te verdiepen in auteursrecht, merkenrecht en modellenrecht.”

Ik had een missie, ik moest en zou creativiteit beschermen

Zaïna De Beer merkte dat ze bij BOIP geprikkeld en blij werd van alle ondernemers die langskwamen, wat bij haar het idee deed rijpen om met alle bagage die ze intussen had opgedaan een eigen advocatenkantoor rond merkbescherming te starten.
“Dat is nu twee jaar geleden”, zegt ze daarover. “Maar ik stelde al snel vast dat er veel ondernemers die bij mij langskwamen van nul moesten starten en dus zelfs nog geen merknaam of logo hadden. Aanvankelijk verwees ik die naar een branding agency. Dat deed mij beseffen dat ik moest vervellen van klassiek merkbeschermingsbureau naar een combinatie van legal en branding.”

“Nu kan ik dus het hele traject aanbieden en ondernemers zoveel mogelijk uit handen nemen: mijn team van creatives maakt op basis van een pitch de grafische producten, waarna ik eerst oordeel of het merk onderscheidend genoeg is – een belangrijke voorwaarde om beschermd te kunnen worden op Benelux- of Europees niveau – en vervolgens werk maak van die bescherming.”

Kortom, een volledig nieuw concept waarin kunst met legal wordt gecombineerd. Wat perfect vertaalt wie ik zelf ben: juriste en artieste. Een soort 2.0-concept dus (lacht). Verder heb ik freelance marketeers, SEO-specialisten, fiscalisten, business developers en social media coaches in dienst – kortom, ‘van a tot z’ is echt niet overdreven. Die freelancers hebben trouwens ook allemaal een artistieke insteek.”

Ondernemers die de wereld mooier maken

“Het is nu mijn missie om zoveel mogelijk ondernemers het nut te laten inzien waarom het zo belangrijk is om hun werken te laten beschermen. Want je wil niet weten hoeveel nieuwe ondernemers er in België zijn die zelfs niet weten dat zoiets als merkbescherming bestaat. Creativiteit wordt hier veel te vanzelfsprekend gevonden: kijk maar naar hoe achteloos mensen liedjes gebruiken voor hun Facebook- of TikTok-filmpjes. In Nederland staan ze op dat vlak al veel verder: vanaf het moment dat ze daar nog maar een idee of concept hebben, stappen ze al naar een jurist voor bescherming.”

“Hier is het eerder ‘beter te laat dan nooit’. Dat wil ik veranderen, ook al omdat ondernemers dankzij hun unieke mindset de wereld zoveel mooier en beter maken. Denk maar aan Coco Chanel, Elon Musk of Steve Jobs. Met Alpha Legal Creatives wil ik op mijn manier de wereld beter maken. Ik ben nu twee jaar ondernemer, en het is nog altijd de beste keuze van mijn leven geweest.”

Creativiteit wordt in België veel te vanzelfsprekend gevonden

Om ondernemers over de streep te trekken, hanteert Zaïna met haar start-up betaalbare tarieven. “Ten eerste wil ik af van het idee dat een advocaat inschakelen per se duur moet zijn. En ten tweede richt ik me vooral op start-ups, die met al hun investeringen misschien geen zin hebben om ook nog eens geld te steken in merkbescherming. Maar zo worden ze natuurlijk blootgesteld aan plagiaat en onrechtmatig gebruik – zeker in deze tijden van digitalisering is dat een reëel risico.”

“Hoewel ik me vooral richt op start-ups, is het ook belangrijk dat bestaande ondernemingen die nog niet beschermd zijn en toch te maken hebben met nieuwe concepten ook bij Alpha terecht kunnen. Vergeet ook niet dat je maar eenmaal betaalt en dan meteen voor tien jaar beschermd bent. Eigenlijk is dat een heel goede investering.”


Bij Alpha Legal Creatives kan je als beginnende ondernemer terecht voor een snel en gratis merkonderzoek. Bestaat jouw bedrijfsnaam al? Is hij beschermd? In welke regio wil je actief zijn? Alpha Legal Creatives helpt je om op basis van die antwoorden meteen te schakelen. Neem hier contact op voor een kennismaking.