FinCare oprichter Jan Mechels

Schaalvergroting door fusies en overnames, kantoren die sluiten of nog maar zeer beperkt open staan, callcenters en chatbots die klanten te woord staan,…: de financiële wereld onderging de laatste jaren een drastische transformatie. Met de Limburgse speler FinCare wil Jan Mechels tegengas geven aan die evolutie. “Ik beschouw mezelf als een financiële gids. Ik wil een private bank zijn voor de kleine ondernemers die nu te vaak uit de boot vallen. Je moet geen honderdduizenden euro’s hebben om op financieel maatwerk te kunnen rekenen.”

Mechels had al tien jaar ervaring in de bankwereld toen hij in 2017 FinCare oprichtte. “Op een bepaald moment kreeg ik een nieuwe baas waar het totaal niet mee klikte. ‘Ik kan het beter’, dacht ik en ik heb door een portefeuille over te nemen mijn eigen zaak uit de grond gestampt. FinCare staat voor Financial Care. Dat gaat breder dan puur bancaire zaken. Ik wil een private bank zijn voor de kleine ondernemer. Ik wil de drempel laag houden. Je hebt geen honderdduizenden euro’s nodig om goed financieel advies te kunnen krijgen. Ik beschouw mezelf als een financiële gids.”

Je hebt geen honderdduizenden euro’s nodig om goed financieel advies te kunnen krijgen

“Je ziet zeker in de financiële wereld de laatste jaren een enorme schaalvergroting. Alles moet groter en groter, maar klanten missen het persoonlijk contact en het persoonlijk advies dat ze vroeger kregen. Vandaag is dat alleen nog weggelegd voor wie voldoende geld op de bank heeft staan. Ik wil tegengas geven aan die evolutie. Ik merk dat daar nood aan is, zeker bij kleinere kmo’s met 5 tot 10 werknemers.”

“Ik merk elke dag dat onze financiële geletterdheid nog altijd veel beter kan. Ook bij ondernemers. Mensen laten zich bijvoorbeeld verleiden door het prijskaartje van een verzekering, maar ze vallen uit de lucht wanneer ik hen vertel dat ze maar beperkt verzekerd zijn en dat tegenover die lage prijs ook een lage dekking staat. Ik zie vaak ondernemers die impulsief een auto leasen, zonder zich af te vragen of na te rekenen of een financiële renting of een klassiek krediet niet voordeliger is. Als je al die impulsieve financiële beslissingen bij elkaar optelt, kom je al aan een stevig bedrag dat je maandelijks kan besparen of extra kan verdienen. Door naar het totaalplaatje te kijken, kan ik integraal financieel advies op maat geven.”

Volledig onafhankelijk

Mechels werkt met FinCare rond vijf pijlers. “De eerste pijler, en dat is meteen de essentie van wat ik doe en ook een beetje de paraplu boven de andere pijlers, is integraal financieel advies. Dat gaat van vastgoed tot successieplanning. Ik vertrek altijd van een persoonlijk gesprek waarin ik de volledige historiek van een klant in kaart breng. De levensloop totnogtoe, maar ook de plannen en dromen voor de toekomst. Vanuit de huidige situatie kijken we dan naar mogelijke verbeteringen om die toekomst dichterbij te brengen.

“De andere pijlers zijn de meer klassieke diensten: kredieten en leningen, verzekeringen, beleggingen en tenslotte pensioenopbouw. Het verschil met grote spelers is dat ik altijd vertrek vanuit de klant die voor mij zit. Als je bij een grote bank aanklopt, dan krijg je de producten van die ene bank aangeboden. Bij een verzekeringsagent krijg je het gamma van één maatschappij aangeboden. That’s it. Ze krijgen targets opgelegd, ze moeten voor x-aantal euro product X of Y verkopen. Elke keer ze een fonds aan de man brengen, wordt er een streepje getrokken. Terwijl er misschien voor jouw specifieke situatie veel interessantere producten op de markt zijn, die een hoger rendement of een betere dekking geven.”

Ik ben een vrije vogel, ik ben niet gebonden aan de producten van één bank of een verzekeraar

“Ik ben volledig onafhankelijk. Ik ben een vrije vogel, ik ben niet gebonden aan de producten van één bank of een verzekeraar. Ik kijk eerst naar het profiel van de klant en dan ga ik kijken welke producten passen bij die klant. Niet andersom.”

Tweede opinie

“Nieuwe klanten komen vaak naar mij voor een tweede opinie”, legt Mechels uit. “Ze hebben een voorstel gekregen van hun bank of hun makelaar en ze willen dat aftoetsen. Klopt het verhaal wel? Is dit echt het beste voorstel? Zijn er geen alternatieven? Belgen zijn nog altijd enorm loyaal aan hun bank of hun makelaar. Je ziet dat evengoed bij energieleveranciers of bij telecomoperatoren. Het wordt steeds eenvoudiger om te veranderen, maar we blijven toch vaak zitten.”

Als kleinere uitdager op de markt moet je een duidelijke profilering hebben. Dat betekent dat je keuzes moet durven maken. Je moet weten waar je goed in bent en waar je minder goed in bent. Dat doen bedrijven nog veel te weinig. Als een verzekeringsvraag te complex is, dan heb ik er geen problemen mee om mijn klanten door te verwijzen naar een nichespeler. De meeste makelaars of agenten zullen in zo’n geval zeggen: ‘Natuurlijk kunnen wij dat.’ Ik ben ervan overtuigd dat de klantenrelatie op langere termijn baat heeft bij de kwetsbaarheid om te durven toegeven dat je niet in alles dé expert kan zijn.”

Ik ben ervan overtuigd dat de klantenrelatie op langere termijn baat heeft bij de kwetsbaarheid om te durven toegeven dat je niet in alles dé expert kan zijn

Huisbezoeken

Transparantie is belangrijk voor FinCare, benadrukt Mechels. “Daarom zeg ik eerlijk dat ik zeker niet de goedkoopste speler op de markt zal zijn. Wat ik doe, is geen bandwerk. Ik ga grondig te werk. Het vraagt tijd om iemands leven in kaart te brengen en iemands toekomstplannen uit te stippelen. Dat kan je niet snel-snel afhaspelen, terwijl de volgende klant zenuwachtig in de gang staat te wachten. Als je je klanten goed kent, kan je bijvoorbeeld ook veel beter inschatten welk risicoprofiel ze hebben. Banken hebben daar vragenlijsten voor, maar uit een persoonlijk gesprek kan je toch veel meer afleiden.”

“Veel bankkantoren sluiten hun deuren of zijn nog maar beperkt open. Ik ga tegen die trend in. Meestal probeer ik zelfs aan huis te komen bij klanten. Zo’n huisbezoek heeft voor mij een heel grote meerwaarde. Stel dat ik bij jou thuis kom en zie dat je een uitgebreide wijncollectie hebt, met unieke flessen van duizenden euro’s. Daar bestaan speciale verzekeringen voor, maar daar had jij misschien nog nooit bij stilgestaan? Bij mensen thuis vallen me altijd dingen op die in gesprekken op mijn kantoor niet ter sprake komen.”

Op termijn heeft Mechels de ambitie om FinCare ook buiten Limburg uit te bouwen. “Mijn onderneming loopt goed, maar ik droom op termijn van een FinCare-kantoor in elke provincie. Met in elk kantoor iemand die mijn filosofie deelt. Ik geloof dat er nood is aan onafhankelijke spelers. Maar ik wil ook niet te snel groeien of te groot worden. Het maatwerk mag niet in het gedrang komen. De persoonlijke aanpak is en blijft de grote troef van FinCare. We hebben de voorbije jaren gezien dat die in het gedrang komt als je te groot wordt.”

Copyright foto’s: Studiopsg.be