Selo Aksapli

Waar DigiFist in pre-coronatijden vooral custom webshops bouwde voor bedrijven is de shift intussen zonneklaar: ook meer en meer kleine ondernemers en start-ups duiken op in e-commerceland. Met Mojave ontwikkelde het Antwerpse online marketing bureau als eerste in de Benelux een toegankelijke en eenvoudige theme voor de Shopify Theme Store: deze moet beginnende entrepreneurs in staat stellen een eigen webshop te bouwen, te onderhouden en te optimaliseren.

“Er is een duidelijke transitie te bespeuren van grotere bedrijven die e-commerce stores laten bouwen, naar kleinere spelers die dat autonoom willen doen”, vertelt Selo Aksapli, zaakvoerder bij DigiFist. “Dat is hoe het e-commerce verhaal zich vandaag ontwikkelt: meer en meer kleine entiteiten die zelfredzaam en flexibel zijn, maar de nood voelen aan tools die hun groei kunnen ondersteunen en faciliteren. ‘Iedereen is klant, iedereen is bedrijf’, vat de huidige en de toekomstige stand van zaken in de e-commerce mooi samen.”

“Om die reden hebben we Mojave gebouwd: een all-in-one solution voor startende bedrijven die een webshop wensen, maar niet voldoende resources hebben om dat uit te besteden, noch de codetaal-kennis bezitten om zelf aan het programmeren te slaan.”

Markt in volle beweging

DigiFist is een e-commerce agency met vestiging in Antwerpen. E-commerce bouwen, ze optimaliseren en verder opschalen door middel van Google Ads, Social Ads en SEO, is hun core business voor middelgrote en grote bedrijven. “Veel bedrijfseigenaars hebben geen idee waar ze moeten beginnen bij het uitstippelen van een succesvolle marketingstrategie. Met onze all-in-one service bieden we hen een volledig pakket aan, ontzorgd van a tot z. Zo blijft alles geconcentreerd bij één agency en heeft de klant slechts één aanspreekpunt”, vertelt Aksapli.

Veel bedrijfseigenaars hebben geen idee waar ze moeten beginnen bij het uitstippelen van een succesvolle marketingstrategie

“De laatste tijd werd duidelijk dat we steeds vaker requests kregen van kleinere bedrijven en start-ups. Alleen, wat zij konden investeren en wat wij op basis daarvan konden leveren, bleek niet altijd in lijn. Veel kleine ondernemers beginnen vandaag met een zaak en omdat de verkoop zich tegenwoordig vooral online situeert, hebben zij een webshop nodig die gemakkelijk, snel en betaalbaar te bouwen is.”

In eerste instantie zijn de financiële resources van startende ondernemers beperkt. “Dat bracht ons gaandeweg op het idee om een Shopify theme te ontwikkelen: een handige en veelzijdige template om zelf een e-commercesite te bouwen, aan te passen en te verbeteren. Mojave, ons eerste thema, brengt de expertise en alle services van DigiFist samen in één overzichtelijk product: een tool die flink goedkoper uitvalt dan het laten bouwen van een e-commerce store, die binnen afzienbare tijd online kan staan en op de koop toe heel intuïtief en makkelijk te hanteren is, met een duidelijke data-analyse bovenop.”

De kwaliteitslat ligt hoog

De drempel om toegelaten te worden tot de officiële Shopify Theme Marketplace ligt vrij hoog. Een Shopify theme bouwen is onderworpen aan een strikte set van criteria: elke lijn code en elk visueel aspect worden nauwkeurig door hen onderzocht. Zo zorgt Shopify ervoor dat het kwaliteitsniveau van elk thema gegarandeerd blijft.

Het determineren van de doelgroep was een tweede vereiste bij het ontwerp van een actueel thema. “Wij mikken op merchants die aan Generation Z willen verkopen: jonge twintigers en dertigers”, verduidelijkt Aksapli. “Mojave werd gebouwd met Mobile First in het achterhoofd, dat door het merendeel van de bezoekers vooral bezocht wordt vanaf de gsm en steeds minder vanaf de desktop. Mojave streeft naar die user experience voor mobile: hoofdzakelijk visuele prikkels in plaats van blokken tekst, zodat er snel en handig door de pagina’s kan worden gescrold. De moderne look van Mojave haalde daar zijn inspiratie: de nadrukkelijke focus op foto’s en beeldmateriaal. De manier waarop twintigers en dertigers tegenwoordig het internet gebruiken gaf m.a.w. richting aan de optimale gebruikerservaring van onze theme.”

Met Mojave en Inner – twee varianten op hetzelfde thema – richt DigiFist zich doelbewust op retail en cosmetica. “Het valt op dat in die branche vrijwel dagelijks nieuwe brands opduiken, de nood aan webshops ligt bij deze populaire sectoren het hoogst. Binnen het framework van Shopify zien we er op toe dat ons thema overzichtelijk en straight forward blijft: een flexibele tool die beginnende entrepreneurs de kans geeft om te creëren, zonder dat ze overweldigd worden door de keuze tussen honderden opties.”



Een one-stop-shop

“De klant die bij ons een thema aankoopt, krijgt een all-in-one solution in return. Binnen een vastomlijnde lay-out die een uniform geheel garandeert, kan hij snel en eenvoudig tekst en foto’s uploaden in de stijl, het lettertype, de kleuren van zijn brand.”
Het tweede aspect dat Shopify zo aantrekkelijk maakt, is de toegang tot overzichtelijke data-analyse. “Als merchant wil je een klare kijk op de traffic die je webshop genereert en op de verkoopcijfers die het voortbrengt. Net zo goed wil je weten via welke sociale mediakanalen de klant naar je webshop werd geleid en of die klant nog terugkeert voor een volgend bezoek of een tweede aankoop.

Die data worden in heldere cijfers en tabellen gegoten, analytics die de klant op elk moment inzicht geven in de performance van zijn e-commercesite zodat hij heel gericht verbeteringen kan aanbrengen. Wanneer een merchant bv. merkt dat veel klanten via Google de weg naar zijn webshop hebben ontdekt.”

Eigenlijk kan je zo’n thema beschouwen als een levend organisme. We nemen de feedback over de gebruikservaring van onze klanten ter harte om onze Shopify themes te blijven verbeteren

De klant mag rekenen op brede ondersteuning

Om het hele proces in de best mogelijke omstandigheden te begeleiden, heeft DigiFist een uitgebreide support opgezet. “Gedetailleerde documentatie m.b.t. Mojave en Inner zit inbegrepen in de aankoop, gaande van FAQ’s tot handleidingen voor de correcte instellingen. Heeft de klant nog bijkomende vragen, dan staat ons customer support team voor hen klaar: zo houden we de communicatielijn met de klant te allen tijde open. Eigenlijk kan je zo’n thema beschouwen als een levend organisme”, besluit Aksapli: “We nemen de feedback over de gebruikservaring van onze klanten ter harte, niet alleen om onze Shopify themes te blijven verbeteren, maar vooral om nog meer veelzijdige thema’s in de toekomst te kunnen bouwen.”