Marjol Buijs

RGF Staffing is een ecosysteem van uitzendbureaus en recruitment agencies zoals Start People, Unique, Bright Plus en USG Professionals. Werving en selectie staan er centraal, maar daartoe moet de digitale web presence van de verschillende labels wel op punt staan. Om dat te garanderen, host RGF Staffing niet voor elk merk een aparte website, maar werkt het met een multisite Content Management Systeem (CMS) en Digital Experience Platform (DXP) van Progress. Een vruchtbare samenwerking waar beide partijen graag over vertellen.

We vertellen niets nieuws als we zeggen dat er een hevige war for talent woedt, waarbij de machtspositie verschoven is van de werkgever naar de rekruut, omdat er te weinig talent is voor te veel vacatures. Dat betekent ook dat talent niet meer uit zichzelf naar bedrijven stapt, maar binnengetrokken moet worden. En daar speelt de website als toegangspoort en gateway een cruciale rol in.

Marjol Buijs is manager e-commerce bij RGF Staffing, dat momenteel twaalf merken beheert. “Een echt multibrand verhaal dat een heuse uitdaging vormt: al die labels moeten namelijk voldoende aandacht krijgen en voldoende gedifferentieerd worden. De respectievelijke website is daarbij het allerbelangrijkste. Heel concreet proberen we die op twee manieren in topconditie te houden: via SEO, online advertising en content willen we dat de website en de vacatures online goed zichtbaar en vindbaar zijn, en via conversion rate optimiziation (CRO) streven we ernaar dat meer mensen via de websites solliciteren en meer klanten vacatures achterlaten. We schuwen daarbij het experiment niet, bijvoorbeeld met A/B-splits testen, waarbij we twee varianten van een webpagina tegen elkaar testen om de conversieratio te verhogen. We moeten daar non-stop op inzetten, want iedereen die vandaag bij ons solliciteert komt binnen via de website. Dus moeten we iedereen op die website krijgen. Zeker gezien de superkrappe arbeidsmarkt van vandaag, die het heel moeilijk maakt om mensen te vinden. In het hele proces – van werving en selectie tot indiensttreding – is de website niet meer weg te denken.

Iedereen die vandaag bij ons solliciteert komt binnen via de website. Dus moeten we iedereen op die website krijgen

Customer journey optimaliseren

Eenmaal een klant of sollicitant op de website van een van de labels komt, begint pas het echte werk: hij of zij moet er blijven en idealiter een vacature droppen dan wel solliciteren – daar zit immers het verdienmodel van RGF Staffing. Met andere woorden: de journey moet zo logisch, transparant en aangenaam mogelijk zijn. Dat is waar Riecold Veldkamp zich als manager data & analyse bij RGF Staffing mee bezighoudt. “Wij kijken hoe we data doorheen de processen efficiënter mee kunnen nemen, hoe we de customer journey kunnen verbeteren en hoe we aan de voorzijde sterke merken kunnen neerzetten en aan de achterzijde schaalvoordeel creëren voor onze eigen organisatie. Vroeger had elk label daarbij een eigen website – zelfs vaak van verschillende leveranciers – tot we inzagen dat we ze beter op een multisite Content Management Systeem (CMS) en Digital Experience Platform (DXP) konden zetten.”

Riecold Veldkamp

Bedrijfskritische website

Dat klinkt op het eerste gezicht niet heel logisch: krijgt een label niet méér aandacht op een eigen site? En niet minder wanneer hij zijn platform met verschillende andere labels moet delen? “Ik begrijp die redenering”, aldus Riecold Veldkamp. “Maar op zo’n platform kan je veel meer snelheid maken. Wat ik daarmee bedoel: je kan voor alle websites met dezelfde basis werken, zodat je niet telkens weer van nul moet beginnen. Dat geeft je veel meer tijd om na te denken over aparte, onderscheidende features voor dit of dat label, of over het feit of we bepaalde functionaliteiten prominenter dan wel minder tonen. Zo hebben studenten, die we ook rekruteren, minder werkervaring. Hierdoor is hun CV minder relevant. Met Start People rekruteren we dan weer voor de overheid, waar een CV wél belangrijk is en zelfs bepaalde vereisten heeft. Dankzij het platform hebben we juist tijd om deze onderscheidende factoren te ontwikkelen.

“Bijkomend voordeel van zo’n platform is dat de labels dicht bij elkaar staan en de bezoeker van de website in contact kan komen met merken waar hij misschien aanvankelijk niet naar zocht, maar die wel beter bij hem passen. Last but not least krijg je vaak meer inzicht in wat wel en niet werkt als alle labels samen op één platform staan.

Niet meer weg te denken uit processen

“De journey moet dan ook helemaal goed zitten”, vult Marjol Buijs aan. “Door websites op hetzelfde platform te laten draaien, kunnen we meer snelheid maken. De tijd ligt dus lang achter ons dat de website iets ondersteunend was, iets leuk om te hebben als een van je marketinginstrumenten. Vandaag is, zeker voor ons, een website bedrijfskritisch en volledig ingebed in onze processen. Want elke kandidaat moet op de website zijn of haar gegevens achterlaten zodat wij verder kunnen bemiddelen.”

Door websites op hetzelfde platform te laten draaien, kunnen we meer snelheid maken

De multisite management oplossing waar RGF Staffing concreet mee werkt is Sitefinity van Progress, een overkoepelend CMS-systeem van waaruit nu al verschillende en ten laatste volgend jaar alle merken hun digitale web presence inregelen. Deze innovatieve multisite management toepassing levert veel bedrijfsvoordelen op, waarvan snelheid en efficiëntie dus misschien wel de belangrijkste zijn. “Je kan het misschien nog het best vergelijken met een autobouwer”, aldus Riecold Veldkamp. “Je maakt één chassis en daarop kan je vervolgens verschillende carrosserieën bouwen. De behoefte is immers dezelfde – rijden van punt A naar B – maar met de nuances kan je het verschil maken. Uiteraard zijn er nog voordelen. Zo kunnen we nieuwe labels veel sneller integreren en worden alle integraties in de back-end ook vanuit dat multisite platform gefaciliteerd. Dat laat ons toe heel complexe zaken heel eenvoudig uit te voeren, waarmee we opnieuw tijd winnen. Ook om meer met interactie bezig te zijn: we zijn een bedrijf van, met en vooral voor mensen, en digitalisering laat ons toe hen beter te helpen. Ons onderscheidend vermogen is om de match te maken tussen organisatie en kandidaat – dat zal digitalisering nooit kunnen. Maar het laat ons wel toe dat gemakkelijker te kunnen.”

Samen sparren over de cloud

Hoe RGF Staffing in contact kwam met Sitefinity, willen we ten slotte nog weten. “We waren op zoek naar een CMS-systeem dat merken samen kon brengen”, aldus Riecold Veldkamp, “en waarvan content en lay-out even gemakkelijk te beheren moesten zijn. Van alle kandidaten kwam het content management en digital experience platform Sitefinity van Progress er het beste uit. We besloten met hen in zee te gaan en langzaam maar zeker zagen we het product groeien en verrijkt worden, zodat het vandaag heel volwassen is en ons enorm helpt met alle mogelijke sollicitatiefaciliteiten. Bovendien zijn ze sparringpartner en denken we bijvoorbeeld samen na hoe we de Sitefinity Cloud als next step kunnen inzetten om het platform verder te professionaliseren. Om aan te tonen hoe belangrijk de klant en diens feedback wel niet is: Progress heeft zelfs een apart customer validation-programma, waarbij klanten inspraak krijgen in nieuwe ontwikkelingen in Sitefinity.”

De nieuwe RGF Staffing website van ASA Talent is genomineerd als finalist voor Sitefinity website van het jaar. U kunt nog stemmen.