Team Lightstream (©Emilie Bonjé)

Dylan Caufrier van studiebureau Lightstream bouwde CabinetManager om onderhoudstechnici bij storingen maximaal te ondersteunen. Heel concreet door hen bij een storing alle noodzakelijke informatie overzichtelijk aan te bieden. Een noodzakelijke oplossing, want elektrisering op de werkvloer leidt jaarlijks tot gemiddeld 1186 werkdagen werkonbekwaamheid, hoofdzakelijk als gevolg van ontbrekende of gedateerde elektrische schema’s. “Op papier tellen die vaak honderden pagina’s – dat zijn echte telefoonboeken.”

Softwareplatform CabinetManager werd gebouwd om onderhoudstechnici maximaal te ondersteunen bij storingen aan elektrische installaties, technische deelinstallaties, mechanische installaties, procesinstallaties, piping systemen en wat nog meer. Heel concreet doet het platform dit door alle noodzakelijke informatie – plannen, keuringsverslagen, handleidingen, noodcontacten, … – gedigitaliseerd en overzichtelijk aan de technici te bieden.

Een noodzaak, want tot dan gebeurde zowat alle administratie rond die installatie op papier. Via digitalisering zorgt het platform ervoor dat technici hun taken snel, veilig en administratief efficiënt kunnen uitvoeren. CabinetManager wordt door Lightstream beschikbaar gesteld als full service DaaS-oplossing, ofte Digitalisation as a Service. Wie na installatie zelf wil instaan voor de verdere digitalisatie kan kiezen voor een White Label licentie. De licentie is ook beschikbaar voor installatiebedrijven.

Dylan Caufrier, founder (©Emilie Bonjé)

“Via de licentie kunnen we samen met andere professionals zoveel mogelijk werkomgevingen veiliger en efficiënter maken. De twee drijfveren waarom ik CabinetManager heb ontwikkeld”, vertelt Dylan Caufrier.

Nooit geactualiseerd

“Aan de basis van CabinetManager liggen een aantal frustraties”, aldus Dylan Caufrier van studiebureau Lightstream. “Zoals tijdverlies, omdat onderhoudstechnici bij een storing naar de juiste informatie op zoek moeten: gemiddeld verspillen betrokken technici elk zes minuten per storing, alleen al maar door naar de juiste installatieschema’s te zoeken.”

Als je tien storingen op een dag hebt waar vijf technici aan werken, dan heb je als bedrijf op één dag tijd 300 minuten ofte vijf uur verloren. Ook het feit dat studiebureaus moeten werken op basis van verkeerde informatie of een nooit geactualiseerde digital twin zorgt voor frustratie.”

“Maar de grootste motivatie om met CabinetManager te beginnen was natuurlijk het gebrek aan veiligheid op de werkvloer. Wij werken namelijk niet in ‘koekjesfabrieken’, maar met grote industriële installaties met enorme vermogens. Een ongeval of incident kan ernstige gevolgen hebben.”

Team Lightstream (©Emilie Bonjé)

“In België vinden jaarlijks gemiddeld 68 ongevallen met elektrisering plaats (elektrisering is gewond geraken door elektrische schok, elektrocutie is een dodelijk ongeval, red.), met gemiddeld 1186 werkdagen werkonbekwaamheid tot gevolg. En dan zijn voor alle duidelijkheid 68 gerapporteerde ongevallen – de vele near-misses worden hierin niet meegeteld.”

In België vinden jaarlijks gemiddeld 68 ongevallen met elektrisering plaats met gemiddeld 1186 werkdagen werkonbekwaamheid tot gevolg

Als je dan weet dat 30 procent van deze ongevallen de deeloorzaak had dat er werd gewerkt met verouderde installatieschema’s, dan was het duidelijk dat er iets moest gebeuren. Ik ging op zoek naar een oplossing waarin alle nodige technische informatie duidelijk, digitaal en realtime beschikbaar werd gemaakt.”

Indrukwekkende mogelijkheden

Het idee voor dergelijk platform ontstond in 2012, toen Dylan Caufrier als electrical designer bij ArcelorMittal met die bovenstaande frustraties werd geconfronteerd. Hij besefte namelijk dat digitalisering van technische informatie een cruciale en logische antwoord kon zijn, maar had nog niet de middelen om er concreet werk van te maken. Daarom liet hij het idee rijpen en begon hij in 2015 als zelfstandig ondernemer. Hij richtte Lightstream op, ook en vooral om het nodige kapitaal bij elkaar te kunnen brengen om het platform te ontwikkelen.

Ik had het gevoel dat ik met mijn idee de wereld een beetje beter kon maken”, vertelt hij. “Dan is de stap naar ondernemerschap natuurlijk snel gezet (lacht). Al vanaf de start mochten wij als klein bedrijf voor grote bedrijven als ArcelorMittal, Christeyns en Jan De Nul elektrische installaties ontwerpen en dimensioneren.”

(©Emilie Bonjé)

“Die opdrachten bevestigden mij dat CabinetManager nodig was: industrie loopt van nature altijd wat achter op technologie en is dus constant voor verbetering en innovatie vatbaar. Zoals gezegd gebeurde het leeuwendeel van de administratie op papier, zodat een digitale versnelling zich opdrong. Of, zoals in ons geval, een digital twin. Als je weet dat een schema van een industriële elektrische installatie al snel enkele honderden pagina’s telt, dan kan digitalisering een wereld van verschil maken. Dat zijn bijna letterlijk telefoonboeken.

Als je weet dat een schema van een industriële elektrische installatie al snel enkele honderden pagina’s telt, dan kan digitalisering een wereld van verschil maken

“Een wijziging aan die installatie moet daar dan manueel op worden bijgetekend. Je kan je voorstellen wat voor chaos dat kan opleveren. Zeker omdat een elektrische installatie ‘leeft’ en er dus aanpassing op aanpassing op aanpassing volgt, waardoor onderhoudstechnici bijna non-stop met administratie bezig zijn. Uren die veel nuttiger konden besteed worden.”

Onmisbaar tegen hacking-aanvallen

De lancering van de Microsoft Surface 3 met Smartpen Stylus in 2014 was een cruciaal kantelpunt. “De mogelijkheden bleken indrukwekkend en maakten het mogelijk om met de pen ter plaatse heel eenvoudig en elegant wijzigingen te tekenen op schema’s, die digitaal ter beschikking waren op een tablet. Hier hadden we op gewacht, besefte ik, en we sprongen meteen op die kar.”

CabinetManager werd quasi volledig met eigen middelen ontwikkeld – op de innovatieve starterssubsidie van VLAIO na – en kon na enkele proofs of concept en iteraties naar de markt. “Het moest vooral een goede tool zijn”, aldus Dylan Caufrier. “Een platform mag er nog zo mooi uitzien, als de technicus op de werkvloer er niet vlot mee aan de slag kan, is zo’n tool niets waard.”

Kelly Van Haarlem, co-founder (©Emilie Bonjé)

Gebruiksvriendelijkheid is key. Zeker omdat het die technicus is die de digital twin onderhoudt en niet zozeer het studiebureau dat meer de opvolging doet. De tool moest dus op maat zijn van de digitale skills van de technicus, die vaak zijn hele professionele leven met pen en papier heeft gewerkt. Laat zo iemand bij een storing met complexe software werken op een tablet: hij wordt gek”, lacht Caufrier.

“We moesten dus een oplossing ontwikkelen die informatie ondubbelzinnig, zonder intensieve zoektocht en dus zo laagdrempelig mogelijk aan de gebruiker presenteerde. Iedereen moest er mee kunnen werken, en in gelijk welke taal, want de wereld van industriële installaties is bijzonder divers geworden. Anno 2022, zeven jaar na de start van het proces, kunnen we zeggen dat we die oplossing hebben. Iets eenvoudigs maken vraagt doorgaans de meeste tijd, omdat er heel hard over nagedacht moet worden. De grootste moeilijkheid was om het platform zo simpel mogelijk te maken.”

Realtime zichtbaar

Maar hoe werkt het platform dan concreet? “Eén scan, drie kliks en een save: daar komt het in wezen op neer”, legt Dylan Caufrier uit. “Als we die belofte niet konden hardmaken, gingen we terug naar de tekentafel tot het wel lukte. Elke installatie krijgt een unieke QR-code die – na persoonlijke login – toegang geeft tot de informatie. Om information overload te vermijden en vertrouwelijke bedrijfsinformatie te beschermen duid je per gebruiker aan welke info ze wel en niet mogen raadplegen, en voor welke periode. Eenmaal opgeslagen – wat verplicht is – zijn die wijzigingen realtime zichtbaar voor anderen.”

CabinetManager

Inloggen op CabinetManager kan via de smartphone, tablet en desktop. “Je moet ook geen app downloaden en installeren, wat het gebruiksgemak verhoogt”, licht Dylan Caufrier toe. “Doordat de informatie digitaal beschikbaar is, maakt CabinetManager technische ondersteuning vanop afstand en remote werken mogelijk. De bedrijfsdata worden beschermd via een drielagig back-upsysteem. Dat is onmisbaar in een wereld waarin hacking-aanvallen aanzienlijk toenemen.”

Geen ongevallen met elektrisering op de werkvloer: is dat de uiteindelijke ambitie met CabinetManager? Of is dat een illusie? “Dat is zeker niet realistisch”, antwoordt Dylan Caufrier. “Maar als we er van die 68 ongevallen al twintig zouden kunnen vermijden, zou ik tevreden zijn. Mijn grootste betrachting is echter meer efficiëntie op de werkvloer: dat is ook wat uit onze bevraging dé nood bij technici bleek. Ze willen bij een storing meteen toegang tot de broodnodige informatie. Zodat die 300 minuten tijdverlies waarover we het hadden naar nul kunnen terugbrengen en bedrijven zelfs een technicus winnen.”