Ondernemerskoppel Isabel Van Ruyskensvelde & Stein Peeters van T-shaped Academy

Bijna drie jaar geleden startten Isabel Van Ruyskensvelde en Stein Peeters met T-shaped Academy. Hun doel was om digitaal marketingtalent volledig anders op te leiden. Met de ambitie om te pionieren in een nieuw soort B2B-opleidingen en evangelist van actief leren. Hoog tijd voor een stand van zaken.

Zeker omdat vandaag alles zo snel evolueert, vragen digitale marketingprofielen om de juiste opleidingen. Alleen zagen Isabel Van Ruyskensvelde en Stein Peeters die nergens. Dus besloten ze er een eigen Academy rond te bouwen, met digitale opleidingen die focussen op praktische skills, individuele begeleiding, flexibiliteit en een persoonlijk traject. “Digitale marketingopleidingen zijn niet alleen ons expertisedomein, maar ook hyperrelevant voor een nieuw soort leren”, steekt Isabel Van Ruyskensvelde van wal. “Want waar de klassieke opleidingssystemen voor trager veranderende sectoren misschien minder snel tegen de lamp lopen, werd in digitale marketing snel duidelijk dat de bestaande opleidingen te kort schoten.”

Voor de opstart van de T-shaped Academy werkte Isabel Van Ruyskensvelde als operations manager bij een agency. “Ik herinner mij dat ik na mijn eerste bedrijfsopleiding wat gedesillusioneerd was, waarna mijn toenmalige manager mij zei dat je bij dit soort opleidingen blij moet zijn als je er twee of drie dingen uithaalt die je later kan gebruiken”, vertelt ze daarover. “Ook later kwam deze feedback regelmatig terug van andere collega’s. Maar dat is toch absurd? Je spendeert een volledige dag of zelfs meerdere dagen en vaak een grote som geld aan een opleiding waar je in het beste geval twee of drie dingen uithaalt.”

De afgelopen jaren boomden de online opleidingen, was dat dan het perfecte alternatief? Stein Peeters was meteen grote fan en kocht meerdere opleidingen op platformen als Udemy. Het probleem daarmee? Het gebrek aan accountability. Want voor je het weet, stel je eens een keertje uit omdat je in die week geen tijd hebt en de weken nadien eigenlijk ook niet. Hij heeft intussen zo’n 50-tal onafgewerkte Udemy cursussen liggen. “Dat zal zeker ook aan mij liggen (lacht). Maar anderzijds hoor ik vaak gelijkaardige verhalen bij collega’s en vrienden’.

De opleiding die we zelf hadden willen volgen

De missie van T-shaped Academy is helder: ten eerste een nieuwe manier van opleiden uitwerken met focus op actief leren en persoonlijke trajecten. En ten tweede de begeleiding van junior profielen uit handen nemen van bedrijven.
Isabel Van Ruyskensvelde: “We hadden de luxe te kunnen starten met een leeg blad en stelden ons de vraag: welke opleiding hadden wij zelf willen volgen toen we net kwamen kijken als digitale marketeers? In welke vorm? Hoe hadden we daar het meest van opgestoken? Op basis van de antwoorden kwamen we tot een opleidingsaanbod dat stoelt op drie pijlers.”

“De eerste is dat elke opleiding persoonlijk is. Dat betekent dat iedereen die bij ons een opleiding volgt een ander traject krijgt afhankelijk van de noden, ervaring, ambities en de sector waarin men actief is. Logisch ook: wie in een SaaS-bedrijf werkt, heeft heel andere noden dan een marketeer in een retailbedrijf.”

“De tweede pijler is dat de opleidingen praktijkgericht zijn. Alles wat de cursisten doen zetten ze onmiddellijk om in de praktijk. Ze bekijken bijvoorbeeld een video rond SEO, SEA of social, dan volgen er vragen en opdrachten om de stof veel beter in de hersenen te verankeren. Bovendien werken ze binnen die oefeningen meteen op hun eigen projecten in hun bedrijf, dus niet op een dummyproject.”

“De derde pijler is één-op-één begeleiding, telkens rond het vak dat ze die week hebben gevolgd. Dan kijken we naar de opdrachten die ze gemaakt hebben, geven daar feedback op, sparren erover …”

De cursisten leren op drie verschillende manieren: ze bekijken de lessen, passen de opdrachten meteen toe in de praktijk en sparren erover tijdens de coaching sessies. Door die pijlers toe te passen combineren we de flexibiliteit van een online opleiding met accountability en één-op-één begeleiding waardoor de deelnemer een heel snelle groei doormaakt.”

Juniors snel up to speed brengen

Vacatures voor een digital marketeer staan vandaag soms meer dan een jaar open, gewoon omdat er te weinig profielen zijn. Hoe dat komt? Vooral omdat de hogeschoolopleidingen - die weliswaar een inspanning doen om praktijkgerichter te worden - heel breed blijven. Er zijn zoveel tactieken die je kan toepassen, zoveel acties die je kan doen. Maar wat gaat nu precies je bedrijf of project vooruithelpen? Waar moet je nu echt op focussen? Die vragen zijn heel moeilijk te beantwoorden door juniors.”

“Daarom vermijden bedrijven het aanwerven van juniors, en gaan ze op zoek naar profielen met minstens twee jaar ervaring. Om die reden wil T-shaped Academy dit van bedrijven overnemen zodat junior marketeers op heel korte tijd wel die praktische skills meekrijgen en inzetbaar zijn.”

De sterktes van een T-shaped profiel

Dan nog even over die naam. Een T-shaped individu is iemand met brede vaardigheden en kennis, aangevuld met specialistische knowhow en skills. Is dat waar de Academy bijgevolg naar streeft? “Ja, maar wij willen vooral die brede basis niet uit het oog verliezen”, aldus Stein Peeters. “Marketeers en marketing agencies roepen vandaag om ter luidst dat je met de nieuwste trends en technologieën mee moet zijn: je moet ChatGPT onder de knie hebben, podcasten en webinars kunnen maken,…”

“En ja, het gaat inderdaad allemaal snel - je moet bij wijze van spreken om de zes maanden specialist in weer iets nieuws worden - maar als je een stevige basis hebt, zal je er veel beter in slagen op al die nieuwigheden te springen, en vervolgens weer stabiel te landen. Het zal je ook helpen vermijden dat je de weg kwijtraakt. Waar wij vooral in geloven is dat, als je een heel goeie, stevige basis hebt, aangevuld met je eigen specialiteiten, je daarbinnen kunt gaan puzzelen en snel zelf bijleren.”

Belangrijke learning

“Dat is inderdaad wel een belangrijke learning na die ruim twee jaar ervaring met T-shaped Academy”, aldus Stein Peeters. “Er zijn nog heel wat bedrijven waarin digitale marketing echt basic is, of zelfs onbestaande. We stellen vast dat zich vandaag nog steeds mensen inschrijven die de eerste marketeer moeten worden in een bedrijf van honderd man. Omdat ze er tot nu toe nog nooit op ingezet hebben.”

De T-shaped Academy doet het in digitale marketing omdat dat onze specialiteit is, maar we hopen dat meer sectoren dit soort leermethodes overnemen

“Anderzijds voelen we wel dat het besef groeit dat die switch naar digital er echt moet komen. Het mooiste bewijs is misschien dat zich vandaag ook hele teams van bedrijven inschrijven. Ook daar werken we trouwens individuele trajecten voor uit op basis van een gesprek met de deelnemers, maar we koppelen dat aan een gesprek met de manager van het team, zodat alle neuzen in dezelfde richting staan.”

“De T-shaped Academy doet het in digitale marketing omdat dat onze specialiteit is, maar we hopen dat meer sectoren dit soort leermethodes overnemen. Zodat wanneer iemand een bedrijfsopleiding volgt de ambitie terecht hoger mag liggen dan die twee of drie learnings die de norm zijn.”