Alles is marketing, en ja: ook recruitment

Alles is marketing, en ja: ook recruitment

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & NedWorks

Vandaag wordt wel vaker gezegd dat 'alles' marketing is. En dat is niet anders voor HR en recruitment. Vergeet functiebenamingen als 'HR-consultant' of 'recruitment officer': rekruteerders zijn ook gewoon marketeers. En dit is wel precies waarom:

De candidate journey

Rekrutering is meer dan het verzamelen van werkzoekende kandidaten. Dat is dan ook meteen de reden waarom bedrijven een beroep doen op een HR-expert: ze willen kandidaten aantrekken die ze zelf nooit zouden kunnen vinden. Precies daarom moeten recruiters mensen uit hun tent lokken die zich niet profileren als werkzoekenden. Dat is vaak een enorme uitdaging en vereist 1) een breed netwerk 2) kennis van de candidate journey. 

candidate journey

Bedoeling is dus om kandidaten onder te verdelen in niet-geïnteresseerden, passief geïnteresseerden, en de actief geïnteresseerden. 

Talent verleiden met techniek en technologie: 4 recruitment tools

Hoe een recruiter dat werkzoekend talent verleidt? Door verschillende marketingtechnieken en  -technologieën in de strijd te gooien:

1. Online recruitment en lead management:

Via lead management en recruitment campagnes kan een recruiter relevante kandidaten aantrekken, een band met hen opbouwen en hen warm maken voor een job. 

2. CRM en data-analyse

Belangrijk voor elke recruiter: centraliseer alle gesprekken en communicatie die je voerde met je potentiële kandidaten. Een CRM komt daarbij goed van pas. En heb je al nagedacht over de manier waarom kandidaten je benadering beleven? Of de manier waarop ze naar je bedrijf kijken? Die elementen breng je idealiter in kaart op basis van data, en dus niet enkel en alleen intuïtief. 

3. Social recruitment

We kennen allemaal de klassieke e-mailtjes die een interessante jobopportuniteit voorschotelen. Not the way to go: ze wekken enkel irritatie op. Haast iedereen is aanwezig op social media, dus als recruiter moet je daar gretig gebruik van maken. Ga interessante en persoonlijke gesprekken aan op Facebook, Twitter en LinkedIn: die leveren meestal meer op dan platte massacommunicatie. 

4. Content marketing

Betrokkenheid genereren bij die ene kandidaat? Geen betere manier om dat te doen dan met content marketing. Segmenteer je kandidaten en schotel hen de informatie voor waarop ze wachten. Schrijf over je bedrijfscultuur en zet de juiste content in om te tonen waarvoor je staat. Bouw een ervaring rond je werknemersbeleid, en je zal zien dat je doelkandidaten dat vaak nog belangrijker vinden dan een interessant verloningspakket. 

Mag het wat menselijker? 

Bovenstaande technologieën draaien rond pure marketing én automatiseren voor een stukje de recruitmentwereld. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de recruitment videospelen die worden ingezet om bepaalde competenties te meten. Aan de hand van die data kan een recruiter afleiden of iemand geschikt is voor de job of niet.

Of we evolueren naar een volledige automatisatie van het HR-proces is nog koffiedik kijken. Analytics kunnen amper soft skills meten, zoals een persoonlijke klik, de mentaliteit en hoe iemand zou functioneren in groep. Recruitment is een belangrijk onderdeel van HR, afkorting van 'Human Resources'. Dus laten we de 'human' van deze job behouden, goed? 

Meer weten? Of ben je zelf op zoek naar een nieuwe job? Check deze vacatures eens! 

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & NedWorks

Connecteer met 81.600 abonnees