Hoe Gary Vaynerchuk aan de basis lag van dit Belgische contentbureau:

Hoe Gary Vaynerchuk aan de basis lag van dit Belgische contentbureau:

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Snackbytes

foto: Sam Berteloot & Gary Vaynerchuck

‘Laat ons eerst klanten hebben, cases en referenties opbouwen, een  team samenstellen en dan pas naar buiten komen’, dacht Sam Berteloot, CEO van digital content agency Snackbytes. Dat moment is nu. De start-up, in maart 2015 gestart in de start-up incubator van Start it @kbc in Antwerpen, maakt ‘snackable’ content voor klanten als Quick Step, Luminus, Dewaele vastgoed en Telenet. Het team is ondertussen uitgegroeid tot elf mensen. En Snackbytes organiseert What next?! conference met een keynote en Q&A van Sams inspiratiebron Gary Vaynerchuk.

De onuitwisbare indruk van Gary Vaynerchuck

Sam Berteloot: “Ik volg Gary al 10 jaar en hij is echt een fenomeen. Zijn visie ligt aan de basis van waar we met Snackbytes qua content marketing mee bezig zijn, maar zijn verhaal gaat veel verder. Gary is in staat om mensen niet alleen te inspireren en concreet advies te geven, maar ook om mensen hun leven een nieuwe wending te geven. En dat kan ik bevestigen.”

Het is 2010 als Sam Gary voor het eerst ontmoet op LeWeb en een onuitwisbare indruk op hem maakt. “Hij had toen net het boek ‘Crush it’ met de veelzeggende ondertitel ‘Why NOW is the time to cash in on your passion’ geschreven. Een ondernemersverhaal pur sang om mensen te stimuleren iets te gaan doen.

Sam herinnert het zich nog goed, samen met Dado Van Peteghem had hij een mailtje naar Gary gestuurd met de vraag hem te interviewen en Gary stemde in. Die decemberdag sneeuwde het verschrikkelijk in Parijs, Gary miste zijn vlucht en kwam later dan gepland op de conferentie aan. Maar belofte maakt schuld. Eenmaal aan de ingang belt Gary en vraagt Sam en Dado naar hem te komen voor het interview.

 

Verkopen zonder te verkopen

Sam ontmoet Gary opnieuw in 2014 als hij mee is op een inspiratietour van Peter Hinssen en Steven Van Belleghem, allebei partner in Snackbytes, naar San Francisco. Met Steven werkte Sam 13 jaar samen bij InSites en hij was nauw betrokken bij zowel onderzoek, inhoud als workshops van Stevens bestseller boeken ‘The Conversation Manager’ en ‘The Conversation Company’.

Sam: “In dat laatste boek ‘The Conversation Company’ spreekt Steven Van Belleghem over nieuwe communicatiemodellen met als filosofie: verkopen zonder echt te verkopen.

Bedrijven hebben uiteraard campagnes nodig om bepaalde boodschappen te verspreiden. Daar is niets mis mee. Vandaag is er echter meer nodig. Er is enerzijds de nood om hun verhaal te vertellen op een snelle, leuke, informerende manier en anderzijds om  ‘klaar te zijn’ als de klant in zoekmodus komt. En zeker dat laatste wordt vaak vergeten.

"Op het moment dat een klant informatie begint te zoeken voor een aankoop is de uitdaging dat die potentiële klant bij jou terecht komt.  Om daarin te slagen, moet je een heel eenvoudige strategie toepassen: een antwoord bieden op de vragen van je klanten.”

Snackable content

In San Francisco ziet en hoort Sam hoe Gary dat doet en hij begint na te denken over wat hij daar mee kan doen in België. 

Sam: “Steven krijgt van bedrijven waar hij inspiratie en visie brengt regelmatig de vraag wie hen kan helpen bij hun marketingverhaal. Hij had daar geen antwoord op. Dat was voor ons een teken dat er wel een markt voor kon zijn en daarom is Steven van in het begin als partner bij Snackbytes betrokken. Zowel grote als kleinere bedrijven willen gebruik maken van digitale media om hun verhaal te vertellen en er is nood aan bedrijven die op een efficiënte en kwaliteitsvolle manier online content kunnen maken.

"Content marketing vraagt een grote inspanning van bedrijven en daar is vaak te weinig focus. Je moet op wekelijkse en soms dagelijkse basis kleine stukjes ‘snackable’ content delen met de markt.”

Op die behoefte wil Sam inspelen door bedrijven te helpen om op een efficiënte en kwaliteitsvolle manier content te brengen.”

Relaties bouwen

Sam: “Content maken die waarde biedt en volume draaien. Je kunt discussiëren over de video’s die wij maken, maar dat hoeft niet. We gaan het gewoon doen en zien wat werkt en wat niet. Een video heeft misschien maar 400 views, maar als er bijvoorbeeld één iemand een huis koopt, omdat hij die video heeft gezien, dan loont het de moeite. Dus als één iemand het ziet, dan is er één kans dat diegene klant wordt en misschien wel voor het leven. Misschien koopt hij niet alleen een huis, maar verkoopt hij er ook een en zijn kinderen later ook.

Gary vaynerchuck

Er is bij ons weten bijna niemand die het op die manier aanpakt. Er wordt te snel naar campagnes gekeken. In plaats van een campagne die zegt: ‘zie eens hoe goed wij zijn, koop ons product’ is onze visie juist dat je het format niet moet overdenken en heel veel content moet maken, zodat je veel contactmomenten hebt. Dan ben je bezig een relatie op te bouwen en als je relaties opbouwt, dan is het heel gemakkelijk om iets terug te gaan vragen.

Dat is het ‘verkopen zonder te verkopen’ van Steven. Het is een continu verhaal. Het is investeren in een relatie, waarbij je er niet zeker van bent dat je iets gaat terugkrijgen. Het is geven zonder iets terug te verwachten, maar we gaan elkaar wel beter leren kennen.”

Ander model dan reclamebureau

Sam: “Het investeren in die relatie kun je enkel doen als je een ander model hebt dan een reclamebureau. Bij de reclamebureaus zitten de beste grafische mensen van België en ze werken met productiehuizen met de beste cameramannen, maar ze maken geen content die digitaal vluchtig kan passeren. Het is altijd iets teveel, met een gouden randje: het is meer een reclamespot, dan een video maken.

"Ik zeg niet dat je geen campagnes meer moet gaan doen, maar misschien moet je toch een deel van dat budget anders gaan besteden, kleinere campagnes doen en er ook meer gaan doen."

Dat duidelijk maken, daar hebben we nog een hele weg af te leggen. Wij moeten echt nog evangeliseren.”

België is nog niet genoeg ‘gevaynerchukt’

Dat is ook, maar zeker niet de belangrijkste reden, waarom  Snackbytes Gary Vaynerchuk naar België haalt.

Sam: “Wij willen dat hij het verhaal hier eens zelf komt vertellen en wij gaan er ook vanuit dat mensen daardoor misschien makkelijker meegaan in ons verhaal.

Hij is hier zes jaar  geleden op Phare Conference in Gent geweest, maar er is ondertussen zoveel evolutie in zijn verhaal dat wij vinden dat België Gary opnieuw moet zien.

"Wij vinden dat België nog niet genoeg is ‘gevaynerchukt’. Ook naar entrepreneurship, zijn visie is zo breed dat het eigenlijk een heel ruim publiek aanspreekt. Hij is visionair en tegelijkertijd heel hands on."

Je kan zijn keynotes ook op YouTube kijken en je zal er heel veel uit leren, maar die energie die ik in San Francisco heb gevoeld, is zo waardevol, zo inspirerend, zo powerful. Hij heeft mijn leven veranderd. Vanuit de drive en het vuur uit die korte ontmoeting met hem in San Francisco ben ik met twee nieuwe bedrijven gestart.

"Als dat kan, als hij één iemand, maar ik ben ervan overtuigd dat het er meer zullen zijn, zover krijgt om een stap te zetten en daar gelukkig in te zijn, dan is het evenement geslaagd.”

What’s Next?! gaat door op 16 februari 2017 in Antwerpen met Gary Vaynerchuk (keynote en Q&A), Peter Hinssen en Steven Van Belleghem. Het aantal plaatsen is beperkt: snel zijn is de boodschap. Meer info vind je hier.

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Snackbytes

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.642 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief