Waarom jouw digitale transformatie begint bij het aantrekken van de juiste mensen

Waarom jouw digitale transformatie begint bij het aantrekken van de juiste mensen

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & NedWorks

Veel bedrijven worstelen nog met hun digitale transformatie. Ze beseffen wel dat het tijd is om hun onderneming klaar te stomen voor het digitale tijdperk, maar weten dikwijls niet waar te beginnen. Ver hoef je het als manager niet te zoeken: het succes van je bedrijf is meestal het resultaat van menselijke talenten en vaardigheden. Hoe je met de juiste medewerkers werk maakt van je digitale transformatie? We zetten enkele tips voor jou op een rijtje: 

Maak je bedrijfsomgeving klaar voor digitale transformatie

Misschien heb je al de eerste stappen gezet om digital-minded professionals in huis te nemen. Alleen: is je organisatie daar wel klaar voor? Aangezien digitale transformatie voor veel bedrijven complex is, groeit het besef dat ze voor digitale congruentie moeten zorgen. Dat betekent dat zowel de bedrijfscultuur, de strategie, de werknemers, hun taken als de structuur moeten worden gealigneerd met elkaar.

Het zal moeilijk zijn om enthousiast digitaal talent aan te trekken als je bedrijf nog steeds gebruik maakt van oude software, voorbijgestreefde processen en vastgeroeste denkpatronen. Citaten zoals ‘we deden het altijd al op deze manier’ of ‘waarom moeten we veranderen als het op deze manier werkt’ zijn uit den boze. Sta open voor verandering en besef dat die nodig is om je bedrijf te laten groeien in het digitale tijdperk.

De razendsnelle digitalisering vereist bovendien dat bedrijven hun strategie regelmatig moeten herbekijken. En dat hun werknemers hun kennis dan ook voortdurend moeten bijschaven. Als ze daartoe de kans niet krijgen, zal hun motivatie snel verdwijnen.

Zorg ervoor dat ook de juiste soft skills aanwezig zijn in je onderneming

Managers geloven dikwijls dat ze voor hun digitale transformatie bijna uitsluitend technologische keikoppen nodig hebben, en dat ze als het ware een digitaal team moeten samenstellen. Laten we alvast dit misverstand uit de wereld helpen: een digitale afdeling bestaat niet. Digitale transformatie zit verweven in alle departementen. De bedoeling is dan ook dat je niet langer een hiërarchische organisatiestructuur met tientallen aparte silo’s hebt, maar functieoverschrijdende teams die met elkaar samenwerken en open communiceren. 

Precies om dat te verwezenlijken, heeft je bedrijf mensen nodig met de juiste mentaliteit. Uit onderzoek van Deloitte bij 3.700 executives, managers en analisten blijkt dat digitale transformatie pas kan gestart worden als de juiste soft skills aanwezig zijn. Het is belangrijk dat niet alleen het senior management, maar alle medewerkers een transformatieve visie hebben, vooruit durven denken, openstaan voor verandering en andere meningen. Tijdelijke, jonge krachten kunnen een wind van vernieuwing doorheen je bedrijf blazen. Zij kunnen andere werknemers nieuwe inzichten bezorgen

Durf te delegeren én te experimenteren

Managers die bij de kleinste operationele verandering willen betrokken zijn, missen veelal hun kans om snel aan boord te zijn op de digitale trein. Durf taken te delegeren aan experten en geef hen ook de kans om te experimenteren. Besluit je om een nieuwe betalende tool te implementeren waarvan je niet zeker bent of ze voldoende resultaat oplevert? Integreer een experimenteerfase als onderdeel van je strategie en zet je digitale talent erop.

Snel en efficiënt het juiste talent aantrekken voor jouw digitale transformatie? Alle informatie vind je op www.digitalmastersacademy.be, en neem profielen in huis met hands-on digitale skills!

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & NedWorks

Connecteer met 81.596 abonnees
Schrijf u in voor onze wekelijkse nieuwsbrief