In tijden waarin sociale media steeds meer de startpagina van het internet worden is het een grote uitdaging geworden voor bedrijven om klanten of gebruikers naar hun website te lokken. Wanneer dat dan gelukt is is het uiteraard zaak om die bezoekers zo lang mogelijk geboeid op je website te houden. Maar hoe zorg je ervoor dat iedere bezoeker zich persoonlijk aangesproken voelt en ook nog de gewenste acties onderneemt? Predictive Analytics kunnen helpen om je website zo in te richten dat elke klant het gevoel krijgt dat die persoonlijk voor hem of haar gemaakt is. Maar hoe krijg je dit voor elkaar? Bob Bogaard, manager digital transformation bij Progress, onthult de geheimen van Predictive Analytics.

1.  Predictive Analytics zijn bijna overal bruikbaar

Bain and Company kwam na onderzoek tot de conclusie dat 80% van de CEO’s geloven dat ze een unieke customer experience aanbieden, maar dat slechts 8% van hun klanten daarvan overtuigd is. Om dat gat van 72% dicht te rijden zijn Predictive Analytics een handig middel. Door gebruik te maken van data, statistische algoritmen en machine learning technieken op basis van data uit het verleden kan je de kans op toekomstige resultaten berekenen. Maar volgens Bob is er geen vastomlijnde definitie van wat je met Predictive Analytics kunt doen: “Het is een begrip dat in veel omstandigheden gebruikt kan worden. Het speelt in op de trend dat organisaties meer en meer autonoom gaan opereren en heeft ook toepassingen in een hele brede waaier aan sectoren. In productie wordt het gebruikt om preventief onderhoud in te plannen om eventuele problemen voor te zijn. In marketing is het een onontbeerlijke tool aan het worden om gedrag van bezoekers te voorspellen. En in de financiële sector helpt de data om te voorspellen wat er met organisaties kan gebeuren in de toekomst.”

2. Predictive Analytics laten je toe het gedrag van je gebruiker te sturen

Het is dus moeilijk om een sector te bedenken waar geen toepassingen zijn voor Predictive Analytics, maar ze vormen slechts de eerste stap. Bob: “Op basis van data en machine learning kan je bepaalde patronen ontdekken en daar conclusies uit trekken, bijvoorbeeld over de customer journey op je website. Maar het wordt pas echt interessant als je ook een stapje verder gaat met Prescriptive Analytics. Hiermee kan je het gedrag van je gebruiker sturen in de richting van bepaalde businessdoelen die je wil halen.”

3. Goede content blijft belangrijk

De consument wil vandaag gepersonaliseerde content. Bezoekers worden niet meer geinspireerd door ‘one size fits all’-content en komen daar al helemaal niet terug voor naar je website. Content op maat van de doelgroep(en) die je wil bereiken is dus onontbeerlijk. Via inzichten uit Predictive Analytics kan je ervoor zorgen dat de meest relevante content ook de meest relevante persoon bereikt. Bob geeft een concreet voorbeeld van een onderwijsinstelling die meer studenten richting een proefles wilde lokken: “Met de tools die vandaag voorhanden zijn kan een marketeer perfect de weg volgen die een student aflegt wanneer hij of zij de site van de school binnenkomt, welke filmpjes of artikels hij of zij bekijkt en hoe die uiteindelijk op het contactformulier komt om zich in te schrijven voor de proefles. Op basis van de customer journey en het profiel van de student kan de computer een profiel re-engineeren en aan gelijkaardige profielen dezelfde journey aanbieden. Ons systeem ‘Progress Sitefinity’ geeft zelfs aanbevelingen om verbeteringen aan te brengen in de journey.”

>>>> Meer weten over Predictive Analytics? Schrijf je dan in voor het webinar.

4. Alles is meetbaar

Bob merkt dat bedrijven steeds meer inzien hoe groot de impact van gepersonaliseerde communicatie kan zijn: “We zien dat de loyaliteit van klanten stijgt en dat ze fouten van het bedrijf sneller door de vingers zien. Wat het allemaal nog beter maakt is dat al deze bewijzen perfect meetbaar zijn en makkelijk te evalueren.” Toch is het met de grote hoeveelheid data die voorhanden is niet eenvoudig om er iets nuttigs mee te doen. Bob: “Er is veel expertise nodig om alle data op de juiste manier te interpreteren en er zinvolle acties mee te ondernemen. Gelukkig zijn er steeds meer eenvoudige tools om dit te doen. Daardoor is het ook voor middelgrote ondernemingen en KMO’s interessant om de mogelijkheden van Predictive Analytics voor hun werking te onderzoeken. Met een tool als de onze hoef je geen data-analist te zijn om nuttige informatie uit je analytics te halen. Het systeem maakt bijvoorbeeld zelf profielen - wij noemen ze ‘personas’ - op van bezoekers van je site. Op basis daarvan geeft het zelf aanbevelingen om bijvoorbeeld je customer journey te optimaliseren.”

5. Creativiteit blijft nodig

Het lijkt te mooi om waar te zijn, maar Bob waarschuwt toch dat marketeers nog maar beter geen maandenlange vakantie nemen. “De tijd dat een computer de digital marketeer overbodig maakt is nog veraf. Er zal altijd een creatieve, menselijke insteek nodig blijven om je klanten een verrassende customer journey aan te bieden. Maar met de tools die vandaag voorhanden zijn, kunnen bedrijven er wel voor zorgen dat hun marketingdoelen op de meest efficiënte manier behaald worden.” Om te bewijzen dat je ook zonder veel technische kennis of diepgaande training van de voordelen van Predictive Analytics kan genieten, organiseert Progress op 14 maart een webinar. Bob: “We willen vooral de kracht en eenvoud van onze tool aantonen die zeer gebruiksvriendelijk is en makkelijk te integreren in andere systemen. We demonstreren hoe je met Progress eenvoudig webpagina's maakt, edit, beheert en personaliseert, bijvoorbeeld op basis van locatie of personas van gebruikers. We laten zien hoe je inzage krijgt in nauwkeurige voorspellingen van online bezoekersgedrag en hoe je conversies verder verhoogt, door de meest relevante inhoud voor elke individuele bezoeker aan te bevelen. Op die manier hopen we dat mensen inzien dat Predictive Analytics geen rocket science is.”

Ontdekken wat Predictive Analytics kunnen doen voor het halen van jouw marketingdoelen? Schrijf je in voor het webinar van Progress en maak kennis met Progress Sitefinity, dat nu al gebruikt wordt door organisaties als NASA, Chevron, Expedia, PepsiCo, Panasonic, Roche om ervaringen van klanten over meerdere digitale kanalen te optimaliseren.