“De reclamefolder is niet dood, er zijn zelfs meer mogelijkheden dan ooit”

“De reclamefolder is niet dood, er zijn zelfs meer mogelijkheden dan ooit”

“De reclamefolder is niet dood, er zijn zelfs meer mogelijkheden dan ooit”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Netmedia Europe

In een tijdperk waarin alles digitaliseert en mensen zich alsmaar vaker oriënteren via internet zou je verwachten dat de papieren reclamefolder definitief op haar retour is. Niet dus, het blijft een krachtig medium dat mensen aanzet tot kopen. Opvallend is dat 60% van de Belgen net zo graag offline als online een folder raadpleegt. “Het is een en-en-verhaal, met twee kanalen die heel complementair zijn”, zegt Patricia Verbovsek, Managing Partner van Netmedia Europe. Met de platformen PromoButler en folders.eu is deze Limburgse kmo pionier (sinds 2008) en Belgisch marktleider in het digitaliseren van reclamefolders voor de retailsector. “Het grote voordeel van datagedreven online folders is dat je die heel relevant kan maken met dynamische content, afgestemd op interesses van de individuele klant en inspelend op het moment.”

Zelfde publiek, ander leesgedrag

Het feit dat de papieren reclamefolder bij een meerderheid van de Belgische consumenten nog altijd top of mind is, betekent in geen geval dat de online folder maar moeilijk doorbreekt. Wie dat beweert, doet de waarheid geweld aan want de markt van digitale folders blijft wel degelijk groeien. Het ene hoeft het andere trouwens niet uit te sluiten: uit een studie van GfK blijkt dat liefst 96% van de Belgen reclamefolders doorbladert en dat 60% van hen zowel de print- als digitale versie bekijkt. “Ook wij zijn overtuigd dat het een en-en verhaal is”, zegt Patricia Verbovsek. “Met beide kanalen bereik je grotendeels hetzelfde publiek - voor online folders vormt de leeftijdscategorie 25 tot 44 jaar de grootste groep - maar het leesgedrag is wel verschillend. Online gaat het allemaal veel vluchtiger, de gemiddelde leestijd van een digitale folder ligt tussen de 2 en 3 minuten. Je zou het kunnen vergelijken met iemand die zijn papieren krant diagonaal leest.”

Tips & tricks

Dit betekent dat je de online lezer meteen moet capteren en hem sturen van het moment dat hij in je digitale folder duikt. “Een visuele inhoudsopgave klikbaar maken zodat de consument meteen op de gewenste pagina terechtkomt, helpt altijd om het leescomfort te bevorderen. Het is één van de vele tips & tricks die wij meegeven aan retailklanten wanneer zij beslissen hun papieren folder in een digitaal kleedje te steken. We raden ook aan de juiste call-to-actions in de folder te integreren: geen uitgeschreven url’s zoals in de offline versie maar sterke visuals met doorklik-functionaliteit die extra traffic genereren naar je website, e-shop, sociale media kanalen, surveys, enzovoort. Je kan een folder op een heel attractieve manier ook interactief maken met integratie van video en audio.”

"We doen zelfs A/B testen waarbij de helft een schreeuwerige folder krijgt te zien en de andere een eerder rustige opmaak. Een retailer kan zo evalueren wat het beste design is voor zijn online folder."

Meten is weten

Dankzij mobiel internet heb je altijd en overal toegang tot de digitale, wat maakt dat je het koopproces van de consument tot in het winkelpunt kan beïnvloeden. Zelfs ver buiten het verspreidingsgebied van je reclamedrukwerk. Over de hoge taksen die de gemeenten in ons land heffen op huis-aan-huisbedeling, is al meer dan voldoende inkt gevloeid. “Online valt deze financiële barrière weg, je maakt de digitale folder zo lijvig als je zelf wil omdat je geen rekening dient te houden met grammage en zo”, zegt Patricia Verbovsek.

Voor een retailer blijft het bijzonder moeilijk om in te schatten in welke mate zijn gedrukte folders converteren. De enige graadmeter die hij daarvoor heeft, is een verhoogde trafiek naar de online of fysieke winkel op het moment dat zijn reclamedrukwerk bij de mensen in de bus valt. Daarmee zijn we meteen beland bij één van de grote voordelen van online folders: de meetbaarheid. “Digitaal laat een meer gerichte en diepgaande rapportage toe, wat maakt dat je op basis van objectieve cijfers jouw doelgroep beter kan bereiken”, weet Verbovsek. “Je kan een online folder volledig taggen, maar net zo goed enkel de coverpagina. Door het toevoegen van tags op productniveau, ga je content categoriseren en kom je op basis van leesgedrag te weten welke categorieën meer of minder populair zijn. Die verworven inzichten helpt een retailer te voorspellen wat klanten écht willen lezen en wat ze morgen zullen kopen. Daar kan hij dan zijn folders -ook de gedrukte- aan aanpassen. Algoritmes bepalen welk artikel op welk moment, op welke pagina en op welke positie in beeld moet komen. De verworven data bieden een retailorganisatie trouwens ook interessante inzichten voor andere marketingactiviteiten, zoals social advertising.”

Meer relevantie dankzij dynamische content

Hoe kan je de relevantie van de boodschap nog verhogen? Door datagedreven digitale folders te vullen met dynamisch gegenereerde content, inspelend op de specifieke interesses en behoeften van de individuele lezer. “Wanneer je dat dan nog combineert met externe data zoals het weer of trends van het moment, is de relevantie van zo’n folder helemaal top”, aldus Patricia Verbovsek. “Heel interessant zijn de realtime prijsaanpassingen, zeker wanneer men snel wil anticiperen op nieuwe promoties bij de concurrentie. Van zodra een retailer de prijzen aanpast in zijn database, worden die automatisch ook zichtbaar in zijn online folder. Daar schuilt vaak het probleem voor papieren reclamefolders. Op het moment dat die op de deurmat vallen, zijn de vermelde prijzen eigenlijk al gedateerd.”

"Een andere troef van digitaal is dat je producten die niet langer voorradig zijn ogenblikkelijk uit de folder kan halen en meteen ook vervangen door artikelen die wel nog leverbaar zijn."

Personaliseren op basis van interesses

Door het leesgedrag in de folder te verzamelen in een e-CRM systeem kan de retailer zijn bestaand klantprofiel verrijken met interessegebieden van deze persoon. “Alleen al door het personaliseren van de coverpagina ga je de impact verhogen. Bedoeling is dat de individuele consument enkel nog folders of promoties te zien krijgt die hij of zij als relevant beschouwt. Dat is niet onbelangrijk, als je weet dat 45% van de Belgen laat verstaan in de toekomst enkel nog een folderpakket op maat in de mailbox te willen ontvangen.”

Wat opvalt in het marktonderzoek, is hoe millennials - de generatie tussen 18 en 35 jaar - zich outen als enthousiaste lezers van reclamefolders. Straffer nog, 58% van de Belgen ziet dit zelfs als vorm van ontspanning. Dat opent uiteraard ook perspectieven voor de digitale versie. “Als je ervoor zorgt dat de gebruikerservaring bij zo’n online folder optimaal is en die ook voldoende relevantie biedt voor de individuele lezer, kan je daarmee elke leeftijdscategorie bereiken”, besluit Patricia Verbovsek.

Wil jij ook je (digitale) reclamefolder(s) performanter maken? Netmedia Europe helpt je graag verder. Neem alvast een kijkje in het gratis e-book.

“De reclamefolder is niet dood, er zijn zelfs meer mogelijkheden dan ooit”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Netmedia Europe

Connecteer met 82.134 abonnees