Onlinemarketingbureau OMCollective komt op de proppen met haar eigen opleidingsprogramma. Bij het zogeheten ‘OMCollege’ kunnen bedrijven hun vaste of nieuwe medewerkers zich laten ontpoppen tot performante online marketeers. Waarom CEO Michel De Baer dit initiatief bedacht en welke plannen hij heeft? Bloovi redactrice Magali De Reu ging op bezoek bij het bureau in Sint-Niklaas.

Online marketing in België moet beter

Michel De Baer, CEO van OMCollective & OMCollege

De Baer legde met zijn agentschap al een lange weg af. De dertiger richtte OMCollective op in 2009, toen de economische crisis volop aan de gang was. “Ik herinner me nog goed hoe ik mijn onlinemarketingverhaal trachtte te verkopen aan bedrijven die met de handen in het haar zaten”, vertelt hij. “Dat was niet simpel, want de marketingbudgetten gingen als eerste op de schop. Maar ik geloofde erin - en was er echt op gebrand om bedrijven verder te helpen. Ken je die quote van Einstein ‘insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results’? Wel het was tijd voor de bedrijfswereld om de dingen anders aan te pakken. En ik ging hen daarbij helpen, met online marketing.”

“Online marketing is in de eerste instantie performance. Het is heus allemaal niet zo sexy”

Met OMCollege heeft De Baer exact dezelfde visie. Het gemiddelde kennis- en expertiseniveau van onlinemarketing vindt hij in ons land uiterst bedroevend. “Ik geef les in vier hogescholen en universiteiten”, licht hij toe. “In het beste geval krijgen de studenten een basisopleiding Google Adwords en kennen ze een aantal buzzwords wanneer ze de schoolbanken verlaten. Een gemiste kans, want de vraag bij bedrijven is er duidelijk wel. Zij gaan er blindelings vanuit dat sollicitanten onlinemarketingkennis hebben gezien hun studies, dus werven zij hen aan met de overtuiging dat zij de grote experts in huis halen. Bedrijven moeten roeien met de riemen die ze hebben, en dat baart me zorgen.

Anderzijds lijken pas afgestudeerden ook een foutief beeld te hebben over online marketing. “Het is heus allemaal niet zo sexy hoor”, lacht De Baer. “Online marketeers in wording die de arbeidsmarkt betreden, hopen vaak dat ze een sexy job als communitymanager kunnen gaan doen. Terwijl online marketing draait om performance. Dat verkeerde verwachtingspatroon zorgt er dan ook voor dat startende online marketeers na hun eerste werkervaring online marketing voorgoed achter zich laten.”

Kwaliteitsinjectie voor de praktijk

OMCollege is dus duidelijk in staat om een gat in de markt te dichten. Daarvoor ontwikkelde OMCollective niet gewoon een onlinemarketingopleiding, maar een intensief traject op maat. “Bedrijven die pas een digitale of online marketeer hebben aangeworven of een bestaande collega willen omscholen tot online marketeer, kunnen zich bij ons aanmelden voor een doorgedreven opleiding”, vertelt De Baer. “Tijdens een intensieve training van drie maanden, plus negen maand coaching en begeleiding, krijgt hij de nodige kennis over SEO/SEA, webanalytics, contentmarketing, online adverteren, conversieoptimalisatie enzovoort. De kandidaat werkt twee dagen in de week bij ons op kantoor, en de overige dagen in de organisatie waar hij is tewerkgesteld. Met concrete opdrachten en zelfs huiswerk mag je on-the-job-learning zeer letterlijk nemen (lacht).”

De opgedane theoretische kennis wordt gevalideerd met de nodige certificaten. De OMCollege-’leerling’ zal proeven kunnen afleggen waarmee hij Google- en Bing-certificaten kan bemachtigen. “Als het bedrijf in kwestie met andere programma’s en tools werkt zoals een Hubspot, zorgen we ook voor dergelijke certificeringen”, legt De Baer uit. “De bedoeling is dat dit echt een traject op maat wordt. Theorie en oefeningen worden ook geïllustreerd volgens de sector en het bedrijf waarin de kandidaat werkt. De output die hij meeneemt in zijn job is direct van een senior kaliber.

De Baer hamert erop dat, naast theorie en de basics, de praktijk wel het belangrijkst blijft. Daarom krijgt de ‘student’ die na drie maanden de kennis mag gaan toepassen bij zijn werkgever, nog negen maanden lang aanvullende begeleiding en coaching van een OMCollective-medewerker. “Online marketing is veel interpretatiewerk”, stelt De Baer. “Theorie is één ding, maar niemand is een wandelende encyclopedie. Door het opleidingstraject nog negen maanden voort te zetten met advies en begeleiding, de nodige check-ups en het ‘opkuisen’ van beginnersfoutjes, hebben bedrijven na in totaal twaalf maanden een top marketeer in huis.”

“Ik wil online marketing in België naar een nieuw niveau tillen.”

Door het intensieve, expertiserijke karakter van het traject stelt de CEO dat OMCollege-opleidingen veel meer waard zijn dan elke bacheloropleiding in online marketing. “Ik wil zeker niet de strijd aangaan met het onderwijs, maar ik geloof dat verandering gewoon nodig is”, verduidelijkt hij. “In België hebben ruim 20.000 bedrijven met meer dan 20 werknemers vroeg of laat één online marketeer nodig. Dat betekent dat er op termijn 20.000 marketeers nodig zijn, terwijl er elk jaar slechts een paar honderden potentiële kandidaten op de arbeidsmarkt komen. Met ons eigen OMCollege wil ik dankzij een kwaliteitsinjectie echte marketeers voortspuien - topmarketeers creëren en zo mee aan de wieg staan van onlinemarketing in België.”

Beroep in beweging

Om startende online marketeers bij te scholen, moet OMCollective natuurlijk zelf up-to-date zijn over de talloze ontwikkelingen, trends en evoluties in het onlinemarketinglandschap. “Online marketing beweegt en verandert voortdurend”, knikt De Baer. “In totaal hebben we 24 uitvoerende in-house marketeers, waarvan ieder één dag per week moet studeren. Criticasters zouden zeggen dat we als agentschap dan maar 4 van de 5 dagen billable zijn, maar die 24 dagen brainpower die we er per week bijkrijgen, is van onschatbare waarde. Vooraleer we kennis zomaar doorgeven via onze opleidingen, doen we uitvoerige tests en weten we wat er al dan niet werkt. Doordat we de gecumuleerde kennis en ervaring doorgeven aan onze klanten, ontwikkelen we een relevante kenniscyclus. Wanneer een OMCollege-traject is afgerond, drukken we het desbetreffende bedrijf op het hart om de kersverse online marketeer ook te laten studeren. Wat hij of zij vandaag al weet, is volgende maand misschien minder relevant.”

“De toekomst van onlinemarketingbureaus is een adviserende rol”

Het initiatief mag dan wel op het juiste moment komen - toch is het frappant hoe een onlinemarketingagentschap meer in-house online marketeers wil opleiden. Je zou kunnen stellen dat die ambitie hun eigen aanbod van onlinemarketingdiensten teniet doet. “Sommigen denken dat we inderdaad onze eigen ruiten ingooien”, bevestigt De Baer. “Bedrijven zullen hun online marketing in de toekomst minder uitbesteden, maar er zal altijd plaats zijn voor ons. Ik geloof oprecht dat de toekomst van onlinemarketingbureaus een adviserende rol betekent. En als onze klanten en de wereld daar beter van worden, wie zijn wij dan om tegen de stroom in te gaan? OMCollective is per slot van rekening gegroeid vanuit de filosofie om bedrijven te helpen. We doen geen harde sales en jagen geen handtekeningen na - we willen samen mooie dingen creëren. Onze visie om ondernemingen te helpen, ligt aan de basis van ons succes. En daar gaan we nooit van afwijken.

Meer weten over OMCollege? Voel jij dat het tijd is voor een kenniskuur in online marketing? Registreer je dan nu voor het traject van OMCollege!