“Growth hacking vergt tijd en discipline, zoals je ook jarenlang keihard moet trainen voor een sixpack”

“Growth hacking vergt tijd en discipline, zoals je ook jarenlang keihard moet trainen voor een sixpack”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Conversion Day

Langzamerhand treedt growth hacking uit de schaduw en begint het ook in onze contreien mainstream te worden. Niettegenstaande er alsmaar meer bedrijven voor openstaan, bestaan er nog heel wat misvattingen rond deze ‘onconventionele marketing methode’. Chris Out, CEO van RockBoost, het allereerste en intussen ook grootste growth hacking agency in Nederland, laat tijdens Conversion Day 2017 aan de hand van zeven stappen zien hoe ieder bedrijf -in welke branche ook- growth hacking kan inzetten als groeiversneller. Bloovi had een gesprek met deze growth hacker van het eerste uur.

Vlag dekt de lading niet

Eigenlijk houdt Chris Out niet van de term ‘growth hacking’. Hij vindt het een vlag die de lading niet dekt en neemt zelf liever de woorden ‘growth system hacking’ in de mond. “De vele zogezegde experts die het altijd maar over growth hacking hebben, laten eigenlijk alleen maar hacks zien. Ze gebruiken een tool of tactiek die de omzet eenmalig de hoogte doet ingaan maar het is nooit een schaalbare, langdurige oplossing. Om stap voor stap langdurige groei te krijgen, moet je eerst een groeisysteem opzetten waarbij dan het hacken een doeltreffend instrument is om de zwakke plekken in dat systeem te vinden. Het is telkens kijken waar je moet testen en experimenten om ervoor te zorgen dat het nadien nog sneller kan.”

Vermijd losse flodders

Hoe beter je het eigen systeem begrijpt, des te logischer de hack wordt. Daartegenover staat een realiteit die zegt dat veel bedrijven niet goed weten hoe ze aan lead generatie en conversie optimalisatie moeten doen. “Bijgevolg gaat men dan maar een tooltje installeren, in de veronderstelling dat daarmee het probleem van de baan is”, zegt Chris Out. “Meer dan een losse flodder is dit niet. De beste manier om te begrijpen hoe iets werkt, is door heel veel dingen uit te proberen en op een gestructureerde manier te ervaren wat wel en niet werkt. De oplossing voor het probleem ligt niet in wat zich voor je neus afspeelt maar zit vaak veel dieper in de organisatie. Eenmaal je dat ontdekt hebt, beginnen er allemaal radartjes te draaien waardoor het ineens veel makkelijker gaat.”

Zwaar onderschatte stiel

Chris Out zucht gefrustreerd als de vele cowboys in de sector ter sprake komen. “Mensen onderschatten hoe moeilijk het eigenlijk is wat wij aan het doen zijn. Iemand kan wel staan roepen dat hij growth hacker is en met behulp van Facebook-advertenties een aantal klanten binnenhalen maar na drie maanden is hij die weer kwijt. Een bekwame growth hacker beschikt over een uitgebreide skillset en moet van zoveel verschillende disciplines kennis hebben: design, development, copy, statistiek, data,… Ik wil wel graag geloven dat er best wat mensen zijn die dit zichzelf snel kunnen aanleren, maar dan nog blijf je een one-stop-shop. Alle expertise rond development, design, statistiek, data,…, onder één dak brengen is absoluut nodig maar het kost gewoon jaren om dat allemaal op te bouwen.”

“Tegenwoordig wil ieder bedrijf aan growth hacking doen maar bij velen gaat dit nooit lukken”, is het harde verdict. “Eerst een systeem neerzetten en daar dan je organisatie volledig op afstemmen, is de enige goede aanpak. Dat gaat van een juiste mindset tot en met de manier waarop je je groeiteams structureert, de mate waarin je datagedreven bent en hoe hard je met het eigen product en jouw eindgebruikers bezig bent.”

“Tegenwoordig wil ieder bedrijf aan growth hacking doen maar bij velen gaat dit nooit lukken”

Eerst de achterdeur goed afsluiten

Chris vertelt ons hoe RockBoost vaak bedrijven over de vloer krijgt die gewoon aangeven dat ze heel hard willen groeien. “Maar dat wil toch iedereen?! Wat wij vooral willen weten: stel dat een klant één van jouw producten of services niet meer kan gebruiken, hoe vervelend zou dat voor hem zijn? In de meeste gevallen blijken mensen dat helemaal niet zo erg te vinden. Mijn punt is: in plaats van eerst goed de achterdeur af te sluiten, gooien bedrijven aan de voorkant heel veel leads naar binnen en gaan ze daar op A/B testen waardoor die prospects net zo hard weer weglopen. Je moet heel veel discipline en focus hebben om op het juiste moment het juiste ding te doen, iets waar heel veel partijen te ongeduldig voor zijn."

“Je moet heel veel discipline en focus hebben om op het juiste moment het juiste ding te doen, iets waar heel veel partijen te ongeduldig voor zijn”


Hard trainen voor een sixpack

Biedt growth hacking 100% garantie op snel succes? Chris schudt heftig neen. “Bedrijven die enkel azen op een get-rich-quick scheme worden door ons meteen wandelen gestuurd. Enkel wanneer men ten volle bereid is minstens twee jaar consequent aan growth hacking te doen, zal een bedrijf daar altijd de vruchten van plukken.”

“Ik denk dat heel veel mensen een sixpack kunnen krijgen. Het enige wat ze daarvoor hoeven te doen, is twee jaar lang vijf keer per week naar de sportschool gaan én dit combineren met gezond eten. De reden waarom de overgrote meerderheid geen gespierde buik hebben? Omdat het net iets moeilijker blijkt te zijn dan gedacht. Voor een succesvolle growth hacking moet een bedrijf zich eenzelfde discipline kunnen opleggen. In die zin kan je ons beschouwen als een personal trainer die een bedrijf helpt de gewichten te tillen. Vandaar dat wij geen losse projecten uitvoeren maar enkel met abonnementen werken. Je kan wel blijven fitnessen zonder personal trainer maar de kans dat je het dan allemaal laat schieten, is gewoon veel groter.”

A never ending story

Is growth hacking een proces dat je op een bepaald punt kan afsluiten of moet het gezien worden als ‘a never ending story’? “Sowieso het laatste”, geeft Chris aan. “Omdat er zodanig snel nieuwe concurrenten op de markt komen, kan wat vandaag jouw competitief voordeel is morgen alweer weg zijn. Dan kan je als bedrijf maar beter blijven evolueren. Kijk naar wat Dropbox is overkomen. Dat ging ontzettend hard tot het moment dat Google en Apple precies hetzelfde begonnen te doen waardoor het unieke aan Dropbox in één klap teniet werd gedaan.”

Growth hacking in 7 stappen

Op basis van de jarenlange ervaring bij honderden klanten ontwikkelden Chris Out en zijn team een eenvoudig 7-stappen model waarmee growth hacking binnen elke organisatie succesvol kan worden toegepast. Het is dan zaak om op een gestructureerde manier bij elk van onderstaande pijlers te zoeken naar de zwakke plek die je dan kan hacken:

  1. Mindset - is iedereen binnen het bedrijf in staat om met verandering en snelle groei om te gaan?
  2. Team - hoe is de T-Shape / skillset van je mensen?
  3. Measurement - stuur je op één KPI?
  4. Listen to your market - hoe goed kun je voorspellen wat jouw klanten willen?
  5. Product/market fit - hoe teleurgesteld zouden je klanten zijn als ze jouw product of service niet meer hebben?
  6. Traction channels - via welke kanalen genereer je de meeste tractie?
  7. Optimization - hoe ben je constant je marketing aan het analyseren en optimaliseren?

Dit beproefd framework -‘7 pillars of Growth Hacking” gedoopt- is perfect toepasbaar bij bedrijven uit verschillende industrieën, zowel uit online als offline. Chris Out zal dit tijdens zijn keynote op Conversion Day nader toelichten.

Growth hacking staat of valt met de juiste mindset

Dat mindset als eerste pijler bovenaan het lijstje staat, blijkt geen toeval. “Growth hacking kan enkel slagen indien de mindset helemaal juist is: die moet zijn dat je in een constante staat van verandering leeft. Wanneer die een bedrijf niet openstaat voor verandering, gaat dit sowieso niet werken. Want wat vandaag van toepassing is, zal over een jaar weer compleet anders zijn.”
Zet alle werknemers die verandering tegenhouden aan de deur. Deze moet je zien als overtollige ballast, terwijl het bedrijf net wendbaarder probeert te worden. Leer als leidinggevende ook je ego opzij zetten en accepteer dat jij het dit keer niet weet. Het is gewoon heel vaak proberen en leren uit wat je gedaan hebt. Bedrijven die growth hacking al toepassen, zijn voor ons de beste kanten om mee te werken. Daar gaan wij dan een soort structuur en methodiek overheen leggen waardoor dit hele proces nog versneld wordt.”

“Growth hacking kan enkel slagen indien de mindset helemaal juist is: die moet zijn dat je in een constante staat van verandering leeft”

RockBoost zet groeiteams neer, gaat deze ook opleiden en zorgt ervoor dat de groei steeds kan versnellen. “In elke fase zal het bedrijf weer nieuwe groeiuitdagingen tegenkomen waar wij hen dan constant doorheen helpen. Op die manier blijft je business jaar na jaar groeien", aldus nog Chris Out.

Wil jij graag meer te weten komen over de 7 pijlers voor growth hacking? Kom dan zeker luisteren naar de keynote presentatie van Chris Out tijdens Conversion Day op 28 november 2107 in Autoworld Brussels.

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Conversion Day

Connecteer met 81.595 abonnees