De digitalisering brengt nogal wat verschuiving op de arbeidsmarkt teweeg. Hoewel er legio jobs worden gecreëerd, zal er ook een flink aandeel het onderspit mogen delven. Daarom ontwikkelde Bloovi Me - rekruteringskantoor voor digitale profielen - een eigen webtool die marketingprofessionals helpt om digitale competenties onder de knie te krijgen. Hoe het bedrijf daarmee de kloof tussen bedrijven en de arbeidsmarkt dicht? Bloovi redactrice Magali De Reu vroeg het aan Camille Meert, managing partner bij Bloovi Me.

Waarde op arbeidsmarkt vrijwaren

DigiMaps, zo heet de eigen webtool van Bloovi Me die ze binnenkort lanceert, mede dankzij de steun van het ESF-fonds. Camille verduidelijkt dat ze het als HR-bedrijf belangrijk vindt om, buiten businessperspectieven, ook een maatschappelijke invulling te geven. “De kritische blik die we telkens opnieuw werpen op de markt, leert ons dat de kloof tussen vraag en aanbod groter wordt”, meent ze. “Enerzijds kampen we met de problematiek dat de instroom van competenties te zwak is, waarvoor we onze Digital Masters Academy in het leven riepen. Anderzijds zien we dat professionals die reeds actief zijn op de arbeidsmarkt, zich onvoldoende snel bijscholen. Daarvoor is deze tool er.”

“Het internet barst van informatie over digital, toch vinden mensen er hun weg niet”

De nieuwigheid is allesbehalve een academie om nieuwe marketingkennis op te snuiven, maar eerder een wegwijzer om digitale competenties op te bouwen. Gebruikers krijgen er een relevant overzicht van hun huidige competenties enerzijds en de vaardigheden die ze moeten ontwikkelen om bij te blijven.

“Ja, het internet barst al van informatie over digital”, vertelt Camille. “Maar mensen vinden er hun weg niet. Traditionele marketeers die afgelopen jaren nauwelijks met online zijn bezig geweest, krijgen kop noch staart aan dat jargon. Zo krijgen zij snel de indruk dat de digitale snelweg onbereikbaar is, wat een soort van drempel creëert om zich bij te scholen. Dus blijven ze liever in hun comfortzone zitten. En dat terwijl die digitale kennis echt nodig is om hun waarde op de arbeidsmarkt te vrijwaren.”

Tinder-gewijs klaarstomen voor job in digital

In tegenstelling tot Bloovi Me’s eerdere initiatieven, is de tool inderdaad eerder gericht op professionals die al een job hebben of terugblikken op eerdere werkervaringen. Camille vertelt dat DigiMaps elke gebruiker een actieplan voorschotelt met concrete tips om digitale competenties te kweken. “De tool kent 3 belangrijke fasen”, legt ze uit. “In de eerste, de discovery fase, krijg je als gebruiker de kans om een job in digital te vinden die bij jou past. Dat doe je door Tinder-gewijs dagtaken te selecteren van je huidige job. Op die manier krijg je de digitale jobs voorgeschoteld die het best bij jou passen. Je kiest er één uit, die je instelt als persoonlijk doel. Vervolgens kun je een rugzaktest doen: in deze stap test je welke competenties je voor die job al op zak hebt. Ook ontdek je welke je nog verder moet ontwikkelen. Op basis daarvan krijg je leermiddelen aangereikt - van bijscholing tot andere hulpmiddelen. Maar we gaan verder. Zo geven we ook tips om het cv te verbeteren. De ultieme doelstelling bestaat erin dat je als gebruiker klaar bent om te solliciteren voor een job in digital. Dat kan bij het huidige, maar ook bij een ander bedrijf.”

“We geloven dat offline profielen zich gemakkelijk kunnen omscholen naar online functies”

DigiMaps focust zich integraal op hard skills. Digitale advertentiemogelijkheden, SEO-technieken, HTML en CSS: het zijn maar enkele competenties die werden opgenomen in de webapplicatie. “Om het goed te doen in een digitale job, heb je een mix nodig van soft en hard skills”, licht Camille toe. “Empathie, het opmaken van een briefing, … Dergelijke sociale vaardigheden heb je waarschijnlijk al opgebouwd in vorige functies. Ze zijn niet per definitie gelinkt aan het digitale. Wetende dat soft skills voor werkgevers het allerbelangrijkste zijn, geloven we dat kandidaten met een offline profiel zich vrij gemakkelijk kunnen omscholen naar een online functie. Een goede projectmanager in klassieke media campagnes zoals TV, radio of print zal bijvoorbeeld zijn soft skills kunnen gebruiken  wanneer hij of zij projectmanager wordt in digitale media campagnes..”

Digitale adoptie ook bij bedrijven stimuleren

Dat de tool ook de bedrijfswereld ten goede komt, staat buiten kijf. Camille stipt aan dat pas sinds 18 maanden de nood aan digitale profielen in een echte versnelling is beland. “Het stemt mij optimistisch dat steeds meer bedrijven aan boord zijn van de digitale sneltrein”, stelt ze. “Digitale transformatie valt niet langer meer te omzeilen. Voor sommige spelers beslaat dat hun hele organisatie, bij andere bedrijven is dat vooral marketing. We zien het als de taak van Bloovi Me om de digitale adoptie en maturiteit bij bedrijven te stimuleren. Voor hen is het veel te duur om mensen te ontslaan en nieuwe profielen aan te werven. Het is goedkoper om bestaand personeel bij te scholen.”

Eens DigiMaps uit pilootfase is, plant Bloovi Me daarmee haar aanbod ook uit te breiden. “Concreet gaan we DigiMaps gebruiken om bedrijven te ondersteunen in de Training & Development van hun medewerkers, de doorstroom te stimuleren”, verklaart Camille. “Zo kunnen we bij bepaalde medewerkers of teams identificeren wat het meest interessante traject is voor hen in functie van de bedrijfsnoden. Stel dat een bedrijf een groot aantal medewerkers heeft op de folderdienst en een deel daarvan wil overdragen naar het e-mailmarketingteam, dan kunnen wij volgens de benodigde competenties en de tool een traject uitkienen.”

Het eerste piloottraject van DigiMaps wordt binnenkort gelanceerd, waarvoor Bloovi Me 200 marketeers zoekt die binnen de doelgroep passen. Wil jij jezelf ook klaarstomen voor de digitale jobwereld van vandaag? Registreer je dan nu gratis voor DigiMaps!