In tijden van flitsende marketingcampagnes blijven wij Belgen toch vooral een promovolk. Niet minder dan 9 op 10 Belgen lezen reclamefolders op zoek naar promoties, 7 op 10 Belgen heeft de voorbije 3 maanden daadwerkelijk een kortingsbon gebruikt. Ook cashbacks zijn enorm populair. En ook voor marketeers heeft deze laatste promotievorm grote voordelen, zeggens expert Romina Papalino van BD myShopi en Geoffroy Van Ertvelde van Essity.

BD myShopi is het grootste omni-channel activatieplatform in België. Het bedrijf verdeelt niet alleen wekelijks folders en samples in 4,5 miljoen brievenbussen doorheen het land, maar bezit ook het promoplatform myShopi dat digitale cashbacks, folders en promoties op het mobiele scherm van 1,2 miljoen Belgische consumenten tovert. Het ideale bedrijf dus om ons binnen te leiden in de wereld van de cashbacks.

Profiel van een cashback’er

“Cashbacks werken algemeen gesproken goed bij alle actieve shoppers, van 25 tot 65 jaar”, begint Romina Papalino, expert bij BD myShopi, aan haar verhaal. “77% van onze gebruikers is tussen de 25 en de 54 jaar. De populariteit is het grootst bij mensen tussen de 25 en 35 jaar oud. In die leeftijdsgroep zijn cashbacks erg populair.”

Naast leeftijd kan je cashbackgebruikers volgens Papalino ook indelen in interessegroepen: “We zien twee grote groepen: enerzijds natuurlijk de promoshoppers, de koopjesjagers die ons platform uitvlooien op zoek naar de grootste kortingen. Maar een minstens even grote groep zijn de brand lovers. Die mensen zijn niet noodzakelijk op zoek naar koopjes, maar wel naar nieuwe producten van hun favoriete merken.  Die willen ze dan graag uitproberen aan een voordelige prijs.”

Loopt er ook een duidelijke breuklijn tussen gebruikers van offline online kortingen? Niet echt, volgens Papalino: “De twee kanalen zijn echt complementair aan elkaar. In tegenstelling tot wat de meeste marketeers vaak verwachten, hebben offline kortingen momenteel nog meer impact dan online.”

Er bestaan maar weinig manieren die doeltreffender zijn om mensen een nieuw product te laten uitproberen dan een ‘100% terugbetaald’-actie

Ook wat de producten betreft, ziet Papalino geen duidelijke verschillen tussen de productcategorieën: “Het is niet zo dat de cashbacks van sommige productcategorieën beter werken dan anderen. Of een cashback wel of niet werkt, hangt voornamelijk af van de omvang van de promotie, de zichtbaarheid die eraan wordt gegeven en het aantal retailers dat meedoet aan de actie.”

Voordelen voor marketeers

De voordelen van cashbacks voor marketeers zijn volgens Papalino legio. “Qua tijdsefficiëntie zijn cashbacks haast onklopbaar. We kunnen een campagne al binnen een week opstarten. Dat laat je toe om zeer kort op de bal te spelen. Bovendien hebben marketeers er zelf zo goed als geen werk aan. Wij nemen alles van A tot Z in handen: de opstart, de opvolging en de afhandeling.”

“Veel marketeers gebruiken cashbacks graag als product launch. Er bestaan maar weinig manieren die doeltreffender zijn om mensen een nieuw product te laten uitproberen dan een ‘100% terugbetaald’-actie. Maar ook voor branding is myShopi het ideale platform. Vergeet niet dat we elke maand maar liefst 1,2 miljoen consumenten bereiken via ons online platform.”

Zoveel meer dan cashbacks

Het grootste voordeel van cashbacks schuilt volgens Papalino evenwel in de uitgebreide reportingmogelijkheden en insights. “Cashbacks leveren een grote hoeveelheid data op. We verzamelen niet alleen inzichten over wie de consumenten zijn, maar ook over hun aankoopgedrag. Bovendien kunnen we makkelijk enquêtes koppelen aan onze cashbacks, om te weten te komen wat consumenten vinden van een product. Of het de eerste keer was dat ze het kochten, welke concurrerende merken ze ook gebruiken, waar ze meestal winkelen, noem maar op. Onze enquêtes hebben een gemiddelde response rate van 35%. Die enorme hoeveelheid data kunnen we dan ook nog eens koppelen aan klantenkaarten en we kunnen nagaan welke pagina’s uit welke folders deze klanten het meest bekijken. Dat zijn enorm rijke data, waar we bovendien ook nog eens dagelijks over kunnen rapporteren. Er zijn maar weinig media die dat allemaal kunnen.”

Cashbacks zijn een ideaal middel om het volume van producten verder te boosten. Anderzijds kan je het ook gebruiken voor producten met een lage penetratie of voor nieuwe producten.

Naast reporting kan myShopi ook extra visibiliteit creëren voor de cashbackactie of het merk, legt Papalino uit: “Als we een cashback lanceren, doen we meestal veel meer dan enkel maar de cashback live zetten. Stel bijvoorbeeld dat we in juni een cashbackactie hebben gepland, dan kunnen we in samenspraak met de klant beslissen om in mei de doelgroep al eens te teasen met een pushnotificatie of een e-mailing. Wanneer de cashback start, contacteer je hen opnieuw en tegen het einde bedank je hen en stuur je een enquête mee. Op basis van al die gegevens kan je die consumenten dan opnieuw specifieker targetten met andere cashbacks of promoties. Zo creëer je een mooi ‘closing the loop’-verhaal.

Okay is mee

Keukenpapierproducent Okay Essity maakt vaak gebruik van cashbackacties. “Dat doen we om meerdere redenen”, aldus Geoffroy Van Ertvelde, Customer Marketing Manager bij Essity, het bedrijf achter Okay. “Eerst en vooral zijn cashbacks een ideaal middel om het volume nog verder te boosten van onze producten die al een erg hoge penetratie hebben. Anderzijds gebruiken we cashbacks ook voor onze producten met een lage penetratie of voor nieuwe producten. Dan zijn cashbacks eerder een doeltreffend middel om te rekruteren. En tot slot lenen ze zich in alle situaties natuurlijk goed voor branding. Een bijkomend voordeel van cashbacks via het myShopi-platform is dat we altijd volledige controle behouden over het budget. De reporting is optimaal en snel, en laat ons toe snel te schakelen.”

Heb jij de kracht van cashbacks nog niet ontdekt? Neem een kijkje op de website van BD myShopi en ontdek de talloze mogelijkheden van het grootste omnichannel activatieplatform in België!