Dit kunnen digitale marketeers leren van hun offline collega’s

Dit kunnen digitale marketeers leren van hun offline collega’s

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & StoryChief

Print is dood, wordt al jaren geroepen. Maar online magazines worstelen net zo hard om het hoofd boven water te houden. Valeri Potchekailov heeft vanuit zijn positie als CEO van all-in-one content publishing tool StoryChief een uniek zicht op wat wél werkt in de digitale contentwereld. Zijn advies? "Digitale contentmakers mogen hun inspiratie gerust wat meer bij de offline magazines halen."

StoryChief haalde vorig jaar 1 miljoen euro op. Dat heeft de Gentse start-up vooral te danken aan de uitgebreide mogelijkheden die hun tool biedt om content makkelijk en snel te publiceren, distribueren én analyseren. Maar het feit dat co-founder en CEO Valeri Potchekailov opvallende uitspraken niet schuwt, helpt natuurlijk ook. Zo ook bij de start van dit interview: “Print is helemaal niet dood! Vorig jaar heeft Marc Benioff, de CEO van SalesForce, Time Magazine gekocht voor 190 miljoen dollar. Het jaar daarvoor verwierf Laurene Powell Jobs, de weduwe van Steve Jobs, een meerderheid in The Atlantic Magazine. En in 2013 kocht Jeff Bezos, de oprichter en CEO van Amazon, The Washington Post op. Als die mensen zwaar investeren in print, dan durf ik papier niet voor dood te verklaren, wel integendeel.”

105 miljoen followers

“In de voorbije digitale decennia zijn er inderdaad veel magazines gesneuveld”, geeft Potchekailov toch toe. “Maar dat zijn vooral uitgevers die hun weg niet vinden in de digitale wereld. Succesvolle uitgevers hebben hun businessmodel intussen grondig aangepast. De basis is nog altijd het printmagazine, maar daarboven hebben ze verschillende lagen aangebracht. Wist je bijvoorbeeld dat National Geographic het meest populaire Instagram-account heeft van alle print en digitale magazines? Meer dan 105 miljoen followers! Ok, dat heeft geen rechtstreekse invloed op de ROI, maar het zal ongetwijfeld wel de brand awareness en de loyalty versterken. En dat leidt dan weer wel tot sales.”

Omgekeerd ziet hij echter te weinig interesse bij digitale magazines voor wat hun offline collega’s doen. “Terwijl ze er echt wel wat van kunnen leren. Een recente studie van Orbot media heeft bijvoorbeeld aangetoond bloggers die meer tijd investeren in hun blogs en langere artikels produceren, veel meer lezers bereiken en interacties creëren. De beste SEO-resultaten bereik je tegenwoordig met pagina’s van 2.000 woorden. Maar als je zo’n longread interessant wil houden, mag je hem niet zomaar als één lap tekst online smijten. Dan moet je hem interessanter maken, verfrissen en verbeteren. Net zoals magazines doen.”

10 tips voor een onweerstaanbaar digitaal magazine

Op basis van zijn ervaring met StoryChief, verzamelde Potchekailov onderstaande tien tips om digitale magazines veel aantrekkelijker te maken.

1. Voeg video’s toe

“Een van de meest getipte blogging trends van 2019, is het toevoegen van video's aan je blogs. Mensen kijken nu eenmaal gewoon heel erg graag naar filmpjes. Maar dat is niet de enige reden waarom ze een geweldige aanvulling vormen op je contentcreatie. Met video’s blijven bezoekers veel langer op je pagina’s hangen, en dat zorgt ervoor dat je Google je blog als waardevoller gaat beschouwen.”

example from Fast Company magazine

2. Wissel voldoende af met visuals

Lezers onthouden je informatie tot tweemaal beter als je die info visueel aanbiedt. Daarnaast houden mensen gewoon meer van een kleurrijke, afwisselende blogpost dan van een lap tekst. Een grote aanrader in die context is Unsplash, dat meer dan 80.000 foto’s gratis aanbiedt. We hebben Unsplash dan ook geïntegreerd in StoryChief, zodat je als blogger in enkele klikken een geschikte foto aan je tekst kan toevoegen.”


 

3. Power to the people

“Het is niet omdat 2.000 woorden tegenwoordig de beste lengte is om hoger te eindigen in de zoekresultaten van Google, dat je elke blog zo lang moet maken. Als het onderwerp zich daar niet toe leent, heeft het ook geen nut je tekst nodeloos te rekken. Dan ga je alleen maar lezers verliezen. Ja, SEO is belangrijk. Maar je lezers zijn belangrijker.”

4. Wees een perfecte gastheer/-vrouw

“Volgens Orbit Media hebben bloggers met guest posts 48% meer kans op sterke resultaten. Gastschrijvers frissen je onderwerpen en je stijl op, en ze trekken bovendien extra traffic naar je blog. Waarom zou je dus niet iemand uit je netwerk aanspreken die waardevolle inzichten kan bieden rond de onderwerpen die jij wil behandelen?”

5. Meer mobiel

“Zorg dat je je lezers de vrijheid biedt om zowel je lange als je korte posts te lezen waar en wanneer zij dat willen. Dat betekent dat al je blogposts voor mobiel geoptimaliseerd moeten zijn. In onze editor gebeurt dat trouwens gewoon automatisch.”

mobile readers storychief

Photographer: ROBIN WORRALL | Source: Unsplash

6. Schrijf, meet, pas aan

“Iedereen schrijft wel eens een slechte blogpost. Dat is helemaal niet erg. Je kan echter wel voorspellen of je blogpost success gaat hebben of niet. Research over topics en keywords is daarbij absoluut noodzakelijk. Dat kan via tools zoals Ubersuggest, Google trends, Ahrefs, en binnenkort ook via StoryChief. Alvorens je dus begint te schrijven, kijk je best waar je doelgroep naar zoekt. Op basis daarvan kan je jouw onderwerp vastleggen en kan je ervoor zorgen dat je ook op SEO vlak waarde creëert. Op langere termijn zal jou dat tot drie keer meer leads opleveren.

Daarnaast kan je ook uit het verleden leren. Veel contentmakers moeten nog altijd de drempel van analytics over. Terwijl analytics je gewoon tonen wat je publiek echt waardeert. Dat is toch veel beter dan blind afgaan op je eigen vooroordelen over wat goede content zou moeten zijn?

storychief metrics gif

7. Dood door -dt

Herlezen is de belangrijkste fase in het schrijfproces. Maar toch blijf je makkelijk over fouten heen kijken als het om je eigen schrijfsels gaat. Daarom maken magazines altijd gebruik van een eindredacteur. Digitaal gebeurt dat nog te weinig. Met StoryChief bieden we bijvoorbeeld de mogelijkheid om eenvoudig iemand uit te nodigen om je post te herlezen voor publicatie. En wil je een blogpost echt aan niemand laten zien voor publicatie, dan checkt onze tool de leesbaarheid en de SEO-optimalisatie van je tekst automatisch.”

8. Verandering van spijs doet eten

“Alleen maar long reads publiceren gaat al snel zwaar op de maag liggen. Bovendien kruipt er behoorlijk wat tijd in het opstellen van een long read. Dat zou je ervan kunnen weerhouden regelmatig te posten. Terwijl net die regelmaat ervoor zorgt dat je lezers blijven terugkomen. Wissel long reads dus zeker af met snellere, kortere blogs.

9. Ezelsbruggetjes

“Ankerlinks maken een tekst makkelijker te begrijpen voor je lezers. Met ankerlinks kan je verwijzen naar eerdere delen van je tekst, wat de leeservaring aanzienlijk verbetert. Lezers hoeven alleen maar op de link te klikken om zich meteen te herinneren wat je eerder in de tekst schreef. Zeker in een long read komt dat goed van pas.”

10. Werk slimmer, niet harder

“Een degelijke longread neemt al snel 6 uur van je tijd in beslag. Dan wil je geen tijd verliezen aan pietluttige dingen zoals de integratie van afbeeldingen video’s of het verspreiden van je blogposts op andere kanalen. Vooral dat laatste kan een tijdrovende en afstompende bezigheid zijn. Met StoryChief proberen we de tijd die je aan deze dingen spendeert aanzienlijk in te korten, zodat de creativiteit altijd alive and kicking blijft.”

Wil jij je digitale content ook verbeteren? Ontdek hier hoe je je strategie een niveau hoger kan tillen.

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & StoryChief

Connecteer met 82.121 abonnees
Schrijf u in voor onze wekelijkse nieuwsbrief