“In webinars moet technologie ondersteunend zijn. Het draait in de eerste plaats om authenticiteit en kennisoverdracht”

“In webinars moet technologie ondersteunend zijn. Het draait in de eerste plaats om authenticiteit en kennisoverdracht”

“In webinars moet technologie ondersteunend zijn. Het draait in de eerste plaats om authenticiteit en kennisoverdracht”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Storycatchers

Webinars lijken alleen maar voordelen te hebben: als bedrijf of opleidingscentrum bereik je potentieel een veel groter publiek; dat publiek hoeft zich bovendien niet te verplaatsen, maar heeft genoeg aan een internetverbinding en een laptop; en de presentator kan moeiteloos in interactie treden met dat publiek. Maar wat dan met de interpersoonlijke ervaring? Is die dan niet essentieel?

Hans Mathieu runde jarenlang een digital marketingbureau. “Het probleem daarbij was dat videobedrijven destijds niet verder dachten in termen van communicatie en marketing als het over online video ging. De video zelf was het eindproduct, punt. Vandaar dat ik met Storycatchers mijn eigen online videobedrijf besloot op te richten en onder meer op livestreams te focussen – we spreken hier over 2001, dus dat was toen echt pionierswerk.” Vandaag organiseert Storycatchers jaarlijks zo’n 150 webinars en livestreams – van culturele activiteiten over congressen tot gemeenteraden. Daarmee behoort het bedrijf tot de top in België.

Binnen in de industriële printer

Om maar te zeggen dat Hans Mathieu weet waarover hij spreekt als we het over webinars hebben. Vandaar ook meteen onze vraag of die, gezien hun populariteit, op termijn klassieke face-to-face presentaties zullen vervangen.

Ik zie klassieke persconferenties en productpresentaties op termijn verdwijnen

“Het hangt wat af van over welk type presentaties je praat”, antwoordt Hans Mathieu. “Neem nu klassieke persconferenties en productpresentaties: die zie ik op termijn bijvoorbeeld wel verdwijnen. Waarom? Ten eerste omdat de pers er sowieso amper op afkomt en ten tweede omdat er online zoveel meer mogelijk is. Ik geef een concreet voorbeeld: onlangs verzorgden wij de productlancering van een industriële printer via een webinar. Daarvoor hadden we iemand die voor de camera de printer en zijn eigenschappen en voordelen voorstelde, terwijl via een andere camera een technicus heel specifieke onderdelen toonde. Ten derde hadden we ook nog eens een camera in de printer zelf zitten, die we konden sturen op basis van vragen van het onlinepubliek dat iets concreets wilde zien. Met andere woorden: je kan veel meer tonen, een fysiek publiek is geen must én – omdat je met webinars een veel groter bereik hebt – varen ook je businesscase en waardenpropositie er alleen maar wel bij.”

Ook voor hybride versies ziet Mathieu een toekomst: conferenties met live publiek én met mensen die – desnoods betalend – online via webinars topics kiezen die hen interesseren. Met andere woorden: volgens het principe van cherrypicking. “Ik geloof dat er voor congressen altijd wel een fysiek publiek zal bestaan, bijvoorbeeld wanneer het rond specifieke thema’s gaat, of wanneer een medewerker van een bedrijf sowieso in die buurt is en het dus even goed kan meepakken. Het ene zal dus het andere niet vervangen, maar er is wél een grote verschuiving aan de gang.”

Actie en gedragsverandering

We hebben het dan vooral over de troeven in termen van bereik. Maar wat met de livesensatie zelf, het bijwonen van een opleiding, presentatie of seminar in levende lijve? Die ervaring wil Hans Mathieu nuanceren. “Iemand die gewoon een uur lang slides aframmelt, daar knapt het publiek op af – of dat nu een live of onlinepubliek is. Het komt er in wezen op neer alles dynamisch te houden. Daarom werken wij in onze eigen studio’s met verschillende camerastandpunten. Niet om filmisch of fancy over te komen, maar om de dynamiek van een livepresentatie te benaderen en de kijker te blijven boeien.

Techniek heeft dus als belangrijkste taak het doel van de webinar te ondersteunen – zij het verkopen, opleiden, informeren… – zodat die webinar maximaal impact heeft. Impact die wij definiëren als ‘actie’ en ‘gedragsverandering’: de kijker moet na afloop van de webinar iets doén. De boodschap verspreiden, een product aankopen, of leerinzicht verkrijgen. Wij gaan dus nooit zeggen dat een presentatie zo creatief en overdonderend mogelijk moet ogen.”

Maar als techniek en technologie ondergeschikt zijn, moeten we dan veel heil zien in nieuwe ontwikkelingen als VR en AR? Kunnen zij disruptief worden in de webinarwereld, zeker als je ziet wat vandaag allemaal mogelijk is? Zo verzorgde Storycatchers in 2016 de allereerste 360-graden (live)uitzending ooit in het Midden-Oosten: de finale van The Voice Kids in Beiroet, goed voor meer dan 60.000 kijkers met VR-bril. De finale werd tegelijkertijd in elf landen via een 360-graden internetstream gevolgd.

Een dagenlang congres waarin een nieuw product wordt voorgesteld, dat is gewoon niet meer van deze tijd

Toch denkt Hans Mathieu niet dat we voor webinars hetzelfde moeten verwachten. “Mensen willen vooral hun boodschap snel en betaalbaar en op kleinere schaal kunnen delen. En duurzaam: een dagenlang congres waarin een nieuw product wordt voorgesteld aan vertegenwoordigers uit heel de wereld, dat is gewoon niet meer van deze tijd. Maar mensen willen wél die live beleving behouden en het groepsgevoel versterken via interactie. Bijvoorbeeld in de vorm van live polls. Je moet dus echt meer doen dan een videootje maken van een opleiding en dat online zetten. Maar nogmaals: al die technologie moet ondersteunend blijven. Het draait in de eerste plaats om authenticiteit en kennisoverdracht.”

Gezichtsverlies vermijden

Dat betekent echter niet dat een laptop met webcam, Skype of Zoom of een bepaalde webinar-softwaretool volstaan om je boodschap krachtdadig met de wereld te delen. “Als een bedrijf dat doet, loopt er altijd wel iets mis”, aldus Hans Mathieu. “Tijdens de uitzending wordt opeens een gat geboord in de ruimte ernaast, tijdens de opbouw zit het licht helemaal anders dan tijdens de uitzending zelf, de internetverbinding laat het afweten … Om nog te zwijgen van het feit dat de presentator in kwestie geen begeleiding of ondersteuning krijgt, waardoor het verhaal minder sterk wordt. Om dan op een bepaald moment aan je honderden kijkers te moeten zeggen dat de uitzending niet meer doorgaat, dat is zwaar gezichtsverlies.” Maar het alternatief – opnemen in een high-end black box-studio’s – is dan weer een dure oplossing, waar bovendien veel verplaatsingstijd en opbouw voor nodig is.”

Wanneer je een webinar zelf organiseert, loopt er altijd wel iets mis. Maar een high-end black-box studio is dan weer véél te duur

Dat bracht Storycatchers op het idee een eigen webinarstudio te bouwen, waarin men alle knowhow en jarenlange internationale ervaring binnen corporate omgevingen kon bundelen en waarin klanten konden langskomen om in één à twee uur hun webinar in te blikken volgens een gestandaardiseerd proces. “Vandaag zijn wij wellicht de enige organisatie in België die niet één maar twee dergelijke professionele all-in webinarstudio aanbiedt”, aldus Hans Mathieu. “Ze laten toe op een veel slimmere, tijdsefficiënte en prijsvriendelijke manier presentaties op te nemen of live uit te zenden. Met alle techniek voorhanden, zonder dat de kijker die de webinar volgt daar iets van merkt. De term die wij in dat opzicht gebruiken is ‘onzichtbaar effectief’.”

Meer weten over de webinarstudio en de aanpak van Storycatchers? Neem dan snel een kijkje op hun website.

“In webinars moet technologie ondersteunend zijn. Het draait in de eerste plaats om authenticiteit en kennisoverdracht”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Storycatchers

Connecteer met 81.629 abonnees