“Consumenten zijn niet alleen op zoek naar buitenkansen en kortingen, maar vooral ook naar inspiratie”

“Consumenten zijn niet alleen op zoek naar buitenkansen en kortingen, maar vooral ook naar inspiratie”

“Consumenten zijn niet alleen op zoek naar buitenkansen en kortingen, maar vooral ook naar inspiratie”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & BD myShopi

E-commerce is booming business en webshops blijven als paddenstoelen uit de grond schieten. Initiatieven als The Lazy Sundays, waarbij consumenten van heel wat online promoties kunnen genieten, drijven dat succes nog op. Maar dergelijke acties zijn deels ook bewustmakingscampagnes: om mensen erop te wijzen dat ze maar beter hun aankopen doen bij erkende en dus betrouwbare (Belgische) webwinkels.

The Lazy Sundays zijn tijdelijke en kortstondige events die online winkelen promoten. Het initiatief van e-commerce-associatie SafeShops werd ook gepromoot via myShopi, het grootste omnichannel activatie- en promotieplatform in België. Een unieke samenwerking, en dus reden genoeg om Greet Dekocker, managing director bij SafeShops, en Marlies Vangeel, Business Manager Digital bij myShopi, samen te zetten om hun licht over deze actie te laten schijnen.

A good deal is a safe deal

“Het doel van SafeShops is lokale e-commerce te doen groeien”, begint Greet Dekocker. “En daarvoor moet er in de eerste plaats een vertrouwensbasis zijn. Zowel tussen consument en webshop als tussen webshop en partners. Dat doen we onder meer met security-diensten en met een kwaliteitslabel, waardoor de consument weet dat hij met een betrouwbare webshop te doen heeft. Dat label verkrijg je namelijk alleen maar na een ‘kruisverhoor’ door een advocaat en het overlopen van een omstandige checklist met juridische voorwaarden, consumentenrechten, enzovoort. Binnen The Lazy Sundays brengen we partners en webshops samen en laten we die door de consument ontdekken, onder de slogan ‘a good deal is a safe deal’. Betrouwbaar shoppen vormt dus echt de kern.”

Om e-commerce te doen groeien met er in de eerste plaats een vertrouwensbasis zijn

“Met myShopi werken we dan ook graag mee aan dergelijke initiatieven”, vult Marlies Vangeel aan. “Consumenten zijn namelijk niet alleen op zoek naar buitenkansen en kortingen, maar ook naar inspiratie via nieuwe webshops. En die moeten natuurlijk betrouwbaar zijn. Voor ons is dit dus een heel logisch partnership. We maken dan ook graag promotie voor die events, die voor ons een relevante boodschap uitdragen. Resultaten? De uitgestuurde push notification rond The Lazy Sundays genereerde een click through rate van 7 procent, wat alleen maar bevestigt dat de myShopi users een sterke match zijn met het doelpubliek van The Lazy Sundays. Een enorme traffic boost tegen een minimale inspanning dus. Het helpt natuurlijk ook dat The Lazy Sundays met hun kortingen en korte duur zélf een enorme urgentie creëren. Dan werkt zo’n push als de onze nog des te beter.”

Geen twijfelachtige aanbieders

Als online shopping zo sterk in de lift zit, in welke mate zijn dergelijke boost-initiatieven dan nog echt nodig? Ligt bij consumenten de drempel misschien nog te hoog? “Ik denk wel dat veel mensen vandaag nog altijd in een verkennende fase zitten”, antwoordt Dekocker. “Daarom vinden wij het belangrijk dat de consument tijdens The Lazy Sundays in contact komt met webshops die het SafeShops-label dragen, zodat hij beseft hoe belangrijk betrouwbaar online shoppen is. Er wordt vandaag immers nog altijd – en vaak onbewust – geshopt bij twijfelachtige aanbieders. Omgekeerd beseffen ook heel wat uitbaters van webshops vaak niet dat ze niet volledig in orde zijn: élke webshop die bij ons aanklopt, moet wel ergens aanpassingen doen om helemaal betrouwbaar te zijn. Voor ons gaat The Lazy Sundays dus veel verder dan alleen aanzetten tot koopgedrag: het is ook de betrouwbaarheid van webshops positioneren.”

Greet Dekocker (Safeshops) & Marlies Vangeel (BD myShopi)

“Ook voor myShopi zijn vertrouwen en betrouwbaarheid essentieel” gaat Vangeel verder. “Bij myShopi zetten we de inzichten die we krijgen uit analyse van data van onze users in om hen nog meer relevante content aan te bieden, zoals lokale folders binnen hun interessegebied of targetted push notificaties. Doordat we die meerwaarde bieden, krijgen we het vertrouwen van de consument om zelfs met heel gevoelige informatie aan de slag te gaan. Zo dien je voor het verzilveren van een cashback via myShopi je bankrekeningnummer aan je profiel te koppelen. Dat doe je enkel wanneer je het platform voor de volle 100% vertrouwt.

Consumentenervaring is de sleutel

Als omnichannel activatie- en promotieplatform wil myShopi trafiek naar zowel fysieke winkels als webshops genereren. Die hebben dus duidelijk een bestaansreden naast elkaar? “Nu vraag je natuurlijk naar mijn persoonlijke mening”, lacht Marlies Vangeel. “Maar ik geloof wel dat het een en-en-verhaal is, en dat de ene niet bang moet zijn voor de andere. Je moet de consumenten gewoon een reden geven om bij jou te komen shoppen. Vroeger moesten mensen verplicht naar een fysieke winkel, nu hebben ze de keuze. Dus je moet ze weten te overtuigen. Fysieke winkels kunnen dat bijvoorbeeld door inrichting en beleving, online shops door hun service. Voor beiden zijn er nog veel opportuniteiten, op voorwaarde dat de retailers in kwestie goed over hun concept nadenken. Want consumentenbeleving en -ervaring wordt hoe dan ook de sleutel.”

Het is een en-en-verhaal, je moet de mensen gewoon een reden geven om bij jou te komen shoppen

Greet Decocker beaamt: “Ik geloof niet dat fysieke winkels ooit gaan verdwijnen, maar ze zullen wel meer dan ooit moeten focussen op experience en convenience. Het moet met andere woorden de moeite zijn om naar die winkel te gaan. Ik denk dat online, ondanks nieuwe technologie, nooit de sensatie van een fysieke shop zal kunnen evenaren.”

“Anderzijds zal die laatste nooit de convenience van een online shop bereiken. Nogmaals, het is een en-en-verhaal. Zeker wanneer je ziet dat er nu ook hybride modellen ontstaan: zo opende Alibaba, ’s werelds grootste online B2B-handelsplatform, onlangs een warehouse – met zowaar een restaurant – waar je je producten scant die even later door een koerier bij je thuis worden afgezet. En Coolblue, ooit een pure player, heeft ook al verschillende fysieke verkooppunten. Of denk maar aan de vele pop-up stores van kleine webshops. Consumenten blijven voorlopig nog net iets meer vertrouwen hebben in een winkel met een fysiek adres – ze willen die kunnen vinden, uit een soort psychologische reflex. Maar toch, op den duur kan je je wel afvragen in hoeverre een platform nog offline of online is: succes draait rond een omni-channel verhaal waarin betrouwbaarheid en convenience centraal staan.”

Meer weten over hoe BD myShopi jouw omnichannel aanpak kan activeren? Neem dan snel een kijkje op hun website.

“Consumenten zijn niet alleen op zoek naar buitenkansen en kortingen, maar vooral ook naar inspiratie”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & BD myShopi

Connecteer met 81.704 abonnees
Schrijf u in voor onze wekelijkse nieuwsbrief