Waarom dit PR-bureau een toekomst ziet in print: “In een wereld die steeds digitaler wordt, is het net interessant om te investeren in klassieke media”

Waarom dit PR-bureau een toekomst ziet in print: “In een wereld die steeds digitaler wordt, is het net interessant om te investeren in klassieke media”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Evoke

Print is dood, kon je tot enkele jaren terug nog luidkeels horen roepen. Vandaag ziet PR- en contentbureau Evoke het tij echter keren. “We zijn er rotsvast van overtuigd dat het meer dan ooit de moeite loont om te investeren in public relations in klassieke media”, zeggen zaakvoerders Corneel Haine en Jesse Huybrechts. Wij willen natuurlijk weten waarom.

Interessante verhalen van start-ups

Na omzwervingen in de mediawereld bij onder meer VijfTV, productiehuis Sultan Sushi en reclamebureau Kunstmaan opende Corneel Haine in 2016 samen met Jesse Huybrechts het PR- en contentbureau Evoke. Het bureau heeft een grote expertise in technologie, industrie en transport. “Maar dankzij ons kantoor in ICAB, een Brusselse business & technology incubator, zijn we intussen ook erg sterk geworden in PR voor start-ups en scale-ups”, vult Corneel Haine aan. “Dat is leuk, want start-ups hebben vaak heel interessante verhalen te vertellen. Die krijgen we makkelijker in de pers. Anderzijds hebben start-ups meestal weinig budget, dus bijten ze elke euro in vier. Daar klagen we niet over, want het maakt ons alleen maar creatiever. Bovendien is het natuurlijk zo dat als een start-up het mede door onze inspanningen goed doet, wij met hen mee kunnen groeien.”

Vroeger kreeg je als PR-bureau wel eens het verwijt toegeworpen dat je niet kon weten wie je nieuws gelezen had. Nu zien ze in Google Analytics dat PR wel degelijk traffic genereert naar hun website

Naast PR voor technologie, industrie, transport en dus ook start-ups, specialiseert Evoke zich ook in content marketing, legt Jesse Huybrechts uit: “Pitchen in de media is interessant, maar daarnaast is het ook goed voor bedrijven om informatie te blijven delen via hun eigen kanalen. Wat we niet kwijt kunnen aan de pers, kunnen ze wel gebruiken in hun eigen kanalen.”

De kracht van online

“Die wisselwerking tussen content en public relations was vroeger minder relevant”, blikt Corneel Haine terug. “Toen ik ben begonnen in een PR-agentschap, heb ik letterlijk nooit een blog geschreven, laat staan podcasts gemaakt zoals we nu ook doen. Bij magazines en nieuwsplatformen was daar eenvoudigweg geen ruimte voor. Nu is het hele online gegeven veel groter geworden. Vroeger kreeg je als PR-bureau wel eens het verwijt toegeworpen dat je niet kon weten wie je nieuws gelezen had. Nu zien ze in Google Analytics dat PR wel degelijk traffic genereert naar hun website. Nieuwssites met hoge authoriteit hebben immers een hoge SEO-waarde.”

“Bovendien is het beter voor je reputatie om met mooie nieuwsartikels bovenaan Google te staan, dan met een Google ad. Dat mag je echt niet onderschatten. Kijk bijvoorbeeld naar de recente heisa rond dat bedrijf dat de Corona-app mocht ontwikkelen. Niemand had ooit iets over dat bedrijf gelezen, dus trok iedereen meteen in twijfel of ze het wel zouden kunnen. Sommigen stelden zelfs de vraag of het bedrijf wel echt bestond. Hadden er mooie interviews met de CEO in kranten als De Tijd of in een vakblad als Data News op Google gestaan, dan waren die twijfels er nooit geweest.”

De comeback van klassieke media

Heeft Evoke de klassieke media dan opgegeven? “Helemaal niet, integendeel zelfs”, is het verrassende antwoord van Corneel Haine. “Het lijkt misschien contradictorisch, maar in een wereld die steeds digitaler wordt, is het interessanter geworden om te investeren in klassieke media dan pakweg 10 jaar geleden. Ik geef toe dat als ik ’s morgens mijn krant lees, ik een groot deel van het nieuws een dag voordien al digitaal heb zien voorbij komen.”

“Maar online krijg je dagelijks zó veel informatie te verwerken, dat je het eenvoudigweg vergeet. Kranten en weekbladen bieden je een overzicht van wat je écht moet onthouden van de dag voordien. Ze brengen achtergrondstukken, opinies en interviews met specialisten over zaken die de waan van de dag overstijgen. Net daarom ben ik er zo rotsvast van overtuigd dat het meer dan ooit de moeite loont om ook in te zetten op de klassieke media. Je ziet die tendens trouwens algemeen in de maatschappij. Kranten doen het tegenwoordig weer goed. Mensen grijpen terug naar hun vertrouwde medium als houvast in die enorme informatiestroom die ze dagelijks over zich heen krijgen.”

Mensen grijpen terug naar hun vertrouwde medium als houvast in die enorme informatiestroom die ze dagelijks over zich heen krijgen

“Bovendien hangt er toch nog een zeker prestige aan klassieke media”, vult Jesse Huybrechts aan. “Klanten geven er meer gewicht aan als ze hun naam gedrukt zien staan. Bovendien is de vluchtigheid minder groot in print dan digitaal. Een magazine blijft al gauw een week bij bedrijven op tafel liggen, terwijl je digitaal al na een uur naar beneden wordt geduwd door het volgende artikel.

The magic is in the mix”, vat Corneel Haine samen. “Je bereikt digitaal vaak ook een ander publiek. Zeker start-ups en scale-ups hechten bijvoorbeeld meer belang aan LinkedIn omdat ze op een globale markt mikken die ze bijvoorbeeld met De Tijd of Trends moeilijker bereiken. Wij zetten als PR-bureau sterk in op die totaliteit.”

PR als partner

Volgens Corneel Haine is het daarom erg belangrijk dat hun klanten hen als partner zien: “Je kan je PR bij ons niet zomaar uitbesteden. Wij willen een samenwerking waarin we ook input van onze klanten verwachten. Zij kennen hun business immers als de beste. Maar ze moeten ook bereid zijn om als gezicht naar buiten te treden. Investeren in public relations maar weigeren interviews te geven, dat wordt natuurlijk moeilijk.”

Jesse Huybrechts en Corneel Haine, oprichters van Evoke PR

Anderzijds moet je ook niet met alles in de pers willen staan”, benadrukt Jesse Huybrechts. “Tijdens vergaderingen met onze klanten bepalen we wat échte nieuwswaarde heeft en wat journalisten interessant gaan vinden. Je moet de aandacht van journalisten verdienen door hen relevante informatie aan te bieden. Doe je dat goed, dan zal je na verloop van tijd zien dat journalisten zelf vragende partij worden voor een interview, omdat ze weten dat daar kwaliteit te rapen valt.”

“Om die reden werken we liever op maandelijkse basis met onze klanten samen. Je moet een constante flow van informatie creëren waarbij je voortdurend van je laat horen, hetzij via een blog of een podcast, hetzij via een interview of door in te haken op de actualiteit en te laten weten dat je bereid bent er een interview over te geven. Die constante inspanning en die mix levert nog altijd het meeste resultaat op.”


Kan jouw bedrijf ook wat van de magische mix van Evoke gebruiken? Maak hier een afspraak om de verschillende mogelijkheden te ontdekken.

Waarom dit PR-bureau een toekomst ziet in print: “In een wereld die steeds digitaler wordt, is het net interessant om te investeren in klassieke media”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Evoke

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 85.550 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief