Belgische bedrijven zijn totaal afwezig op online marktplaatsen: “We moeten de controle over onze e-commerce terugwinnen”

Belgische bedrijven zijn totaal afwezig op online marktplaatsen: “We moeten de controle over onze e-commerce terugwinnen”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Aleetoe

België lijkt de kloof met de buurlanden eindelijk te dichten op vlak van e-commerce. Of toch tenminste wat de verkoop via webshops betreft. Want voor de verkoop via online marktplaatsen zoals Amazon of Bol.com lijkt België alwéér de slechtste leerling van de klas. En daar wil Aleetoe, een van de eerste marketplace agencies in België, dringend wat aan doen.

Online marktplaatsen zoals Amazon en Bol.com hebben de wind in de zeilen. En dat hebben ze niet alleen aan de recente wereldwijde pandemie te danken. De voorbije jaren groeide hun wereldwijde omzet – waarde: zo’n 1,8 biljoen euro – met gemiddeld 20 procent per jaar. 57 procent van alle wereldwijde e-commerce transacties verloopt momenteel via marktplaatsen. Online shoppers beginnen hun zoektocht vandaag niet meer op Google, maar op online marktplaatsen zoals Amazon en Bol.com. Geen wonder dus dat steeds meer merken hun producten willen aanbieden op deze marktplaatsen.

Behalve in België dan, merkt Tom Charle op, managing director van market place agency Aleetoe. “We zijn tot nu toe nog maar heel weinig Belgische bedrijven tegengekomen die op de juiste manier omgaan met online marktplaatsen. Ze bestaan, maar het zijn grote uitzonderingen.”

Tom Charle, managing director van Aleetoe

Gevaarlijke concurrentie

Die Belgische onwetendheid over online marktplaatsen begint een groot probleem te worden, waarschuwt Tom Charle. “Tot voor kort werden de online marktplaatsen vooral beheerst door resellers. Die verkochten merken online door. Merken willen die controle nu terugwinnen. Ze beseffen eindelijk dat een marktplaats een verkoopplaats is die ze niet zomaar mogen overlaten aan een van hun klanten of distributeurs. Ze willen dat digitaal kanaal zelf beheersen, net zoals ze hun eigen webshop controleren.

Merken mogen marktplaatsen niet zomaar overlaten aan klanten of distributeurs.

Maar eigenlijk zijn die resellers de grote concurrentie niet. De echte concurrentie zijn de Chinese producenten die momenteel de marktplaatsen overspoelen. In december waren 55 % van de nieuwe verkoperaccounts op Amazon.com uit China afkomstig. Met hun eigen producten. Die producenten verkochten tot nu toe hun producten in het Westen via retailers en distributeurs. Maar nu hebben ze begrepen dat ze hun producten ook gewoon rechtstreeks naar de opslagplaatsen van Amazon kunnen sturen, en van daaruit rechtstreeks aan de eindconsument kunnen verkopen. Die concurrentie is best gevaarlijk. Onze merken moeten dringend hun plaats opeisen op de online marktplaatsen.”

Kies de grootste

Maar hoe doe je dat dan, je plek opeisen op een overvolle online marktplaats als Amazon? “Alles begint natuurlijk met goede content voor je listing”, legt Tom Charle uit. “Consumenten moeten een heel duidelijk beeld hebben van wat ze nu juist gaan kopen. Als je al een webshop hebt, beschik je normaal gezien al over goed beeldmateriaal en goede content. Die kan je dus zeker hergebruiken.”

Op welke marktplaats je gaat verkopen, hangt dan weer af van je product”, gaat Tom Charle verder. “Er bestaan immers heel wat succesvolle nichemarktplaatsen zoals ManoMano in Frankrijk voor doe-het-zelfproducten. Samen met de nichemarktplaatsen, adviseren wij om ook te starten op de grootste. En dat is vandaag ontegensprekelijk Amazon. Amazon heeft in Europa 48 procent marktaandeel in handen, Bol.com 2 procent. Amazon US is zelfs nog groter. Een groot deel van onze klanten is daarom ook daar actief.”

Het belang van advertising

Eens je listing online staat, begint volgens Tom Charle pas het echte werk. “Je moet er natuurlijk voor zorgen dat je ook gezien of gevonden wordt. Je kan het vergelijken met je website op Google geranked krijgen. Eerst moet je een goede website hebben met de juiste content, maar daarna moet je beginnen met advertising. Marktplaatsen werken meestal met een kost per klik-systeem. Je advertentie wordt getoond en je betaalt enkel als mensen effectief doorklikken.”

Advertising is cruciaal geworden om te verkopen op marktplaatsen.

"Advertising is een van de snelst evoluerende zaken op Amazon. Recent zijn ze in Duitsland en de UK bijvoorbeeld gestart met sponsored videos. En ook Bol.com is volop aan het investeren in nieuwe adverteermogelijkheden binnen hun platform. Advertising is cruciaal geworden om te verkopen op marktplaatsen. Via advertising zal je getoond worden bij de bovenste gesponsorde listings. Maar als merk moet je er ook naar streven om eveneens vlak eronder te staan, bij de beste organische resultaten. Want daar haal je traffic binnen zonder ervoor te betalen.”

“Die plekken worden, net zoals bij Google, bepaald door een ingewikkeld algoritme dat met tal van factoren rekening houdt. Wat is de kwaliteit van je listing? Hoeveel tijd spenderen mensen op je listing? Klikken ze effectief op je advertenties en kopen ze daarna ook? En hoeveel mensen sturen jouw product terug? Niemand weet exact hoe het algoritme van Amazon werkt. Zelfs binnen Amazon zit het algoritme verdeeld over verschillende afdelingen, zodat niemand een overzicht heeft.”

De alwetende e-commerce manager

Aleetoe is een van de eerste agencies in België die merken helpt om hun producten hoger te laten scoren op marktplaatsen en er meer te verkopen. “We passen onze aanpak zoveel mogelijk aan het team van onze klant aan”, benadrukt Tom Charle. “We bekijken eerst hoe het team bij de klant te werk gaat, en proberen dan te achterhalen wat ze zelf kunnen uitvoeren, en waar wij hen bij kunnen helpen. Het enige wat telt, is dat wat moet gebeuren ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd.”

Ik moet trouwens altijd lachen als ik vacatures zie voor een e-commercemanager. Bedrijven verwachten dat een e-commercemanager alles kan: prachtige foto’s maken, content schrijven in zeven talen, de conversie voortdurend verbeteren, advertising en sales beheren. Gelukkig beginnen mensen nu te beseffen dat één persoon dit onmogelijk kan. Dit moet door een team uitgevoerd worden.

Wij bieden dat team aan, maar wel via een single point of contact. Die aanpak slaat aan. Toen we in 2018 zijn begonnen met Aleetoe, zijn we in België echt van nul moeten beginnen. Vandaag tellen we een dertigtal klanten. Daar zitten startups tussen, kmo’s maar ook corporates met een omzet van boven de tweehonderd miljoen euro. En tot nu toe werken we nog altijd met alle klanten waarmee we ooit zijn begonnen. Dat bewijst toch dat klanten een meerwaarde in ons zien als partners op lange termijn.”


Wil jij jouw e-commerce uitbreiden naar marktplaatsen en heb je behoefte aan professioneel advies? Boek hier volledig vrijblijvend een eerste kennismakingsgesprek met Aleetoe en ontdek de beste aanpak voor jouw merk en producten!

Belgische bedrijven zijn totaal afwezig op online marktplaatsen: “We moeten de controle over onze e-commerce terugwinnen”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Aleetoe

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 91.194 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief