The Birdhouse opent nieuwe applicatieronde voor start-ups en scale-ups

The Birdhouse opent nieuwe applicatieronde voor start-ups en scale-ups

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Birdhouse

The Birdhouse, het acceleratorprogramma van het gelijknamige bedrijf (voorheen bekend als Aerey), heeft een tweede applicatieronde geopend. Tot 11 november kunnen bedrijven zich opnieuw aanmelden voor een traject van 6 maanden. Opvallend is dat de Gentse accelerator nu ook mikt op scale-ups. Wat mogen deze bedrijfjes ditmaal verwachten? Een gesprek met CEO Jan-Willem Callebaut:

Meer mentors, meer personal coaching

Een onweerlegbare differentiator van The Birdhouse is haar mentorschap. De geselecteerde start-ups mochten tot vandaag al begeleiding genieten van mentors waaronder Guy Wollaert (Coca-Cola), Bart De waele (Wijs) en Erik Verdeyen (Qpinch). Dat lijstje wordt binnenkort uitgebreid met namen zoals Maurice Engelen (ArtFabric), Christophe Degrez (Eneco BE), Cedric Bouckaert (Carya Group), Philip Timmermans (Sunweb BE) en Tom Maerten (Maerten & partners). Naast de coaches engageren ook de partners Belfius, Securex en EY om hun expertise met de start-ups te delen.

“Afgelopen jaar werden er 7 bedrijven geselecteerd, maar bij de volgende ronde gaan we voor 15”, legt Callebaut uit. “Aangezien we binnenkort neerstrijken in Antwerpen en ook bezig zijn met andere locaties, is het belangrijk om genoeg capaciteit te hebben voor alle start-ups.

“Onze mentors houden geen handjes vast, maar stellen de juiste vragen op de juiste momenten”

Wie denkt dat de mentors er zijn om de jonge bedrijfjes een hand vast te houden, heeft het mis. De definitie van mentorschap wordt volgens The Birdhouse helemaal anders ingevuld. “Kijk, voor ons is het belangrijk dat alle bedrijven hun autonomie behouden”, benadrukt Callebaut. “Wat onze mentors doen, is eenvoudigweg een spiegel voorhouden. Alles draait om het stellen van de juiste vragen op de juiste momenten, zodat de start-ups en scale-ups zélf tot inzicht kunnen komen.”

“Zelfsturing is belangrijk. Wie mentaal bewust omgaat met bepaalde zaken, zal het ver schoppen met zijn bedrijf”

Eerder al hamerde Callebaut tevens op het belang van personal coaching. “Als je het als startend of groeiend bedrijf wil maken, moet je feedback kunnen accepteren om jezelf continu te verbeteren”, vindt hij. “Met The Birdhouse hameren we op zelfsturing. Voor ons betekent dat mentaal bewust omgaan met bepaalde zaken. Daardoor neem je betere beslissingen, sta je sterker in je schoenen en zal je gewoonweg veel meer bereiken.”

Groeipil voor ondernemingn

Om in aanmerking te komen voor het acceleratorprogramma van The Birdhouse moet je reeds een afgelijnd businessmodel hebben en een eerste prototype (MVP) van je product. “Aangezien het traject intensief is en amper 6 maanden duurt, zou het niet verstandig zijn om projecten aan te trekken die hun product from scratch moeten opbouwen”, knikt Callebaut.
 

De bedoeling is dus volgens Callebaut eerder om de product market fit zeer snel en intensief af te toetsen en heel je business op korte termijn enorm te laten groeien. “Zie het als een soort groeipil voor je onderneming”, bevestigt hij. “Een volledig team is daarvoor geen vereiste, maar de co-founders moeten er wel zijn, natuurlijk. We selecteren voorts enkel start-ups en scale-ups die klaar zijn voor snelle groei. Zelf kunnen we met The Birdhouse trouwens een handje toesteken dankzij de expertise van partners zoals EY, Belfius en Securex.

De starters van afgelopen editie hebben alvast straffe resultaten neergezet. In amper 100 dagen hebben ze straffe resultaten neergezet, goed voor een totale omzet van 1,4 miljoen euro en klanten zoals United Brands, Disney en Zalando. Dat toont aan dat we ons extreem hard focussen op kwaliteit en snelle groei.”

Complimentaire teams staan sterker in hun schoenen

Callebaut vertelt me dat The Birdhouse zelf start-up zijnde logischerwijs goed kan inschatten wat andere starters nodig hebben. Volgens de ondernemer is het zeskoppige team achter The Birdhouse een onmiskenbare pijler in haar snelle groei. “Het belang van de juiste mensen in je bedrijf te hebben, zien we dagelijks terugkeren bij onze starters”, geeft hij aan.

“Een bedrijf moet zich kunnen differentiëren met de complementaire skills van haar team”

Volgens Callebaut gaat het daarbij heus wel verder dan een collectieve drang om ervoor te gaan. “Voor ons is het belangrijk dat een bedrijf zich kan differentiëren met de complementaire skills die in haar team vervat zitten”, verduidelijkt hij. “Daar kijken we bij deze applicatieronde nog strenger op toe.”

Netwerk én programma uitbreiden

Tien start-ups en scale-ups in een gedeelde kantoorruimte, begeleiding door mentors, workshops, ondernemersevenementen: The Birdhouse blijft met haar aanbod inspelen op de stuwende kracht van een netwerk. “Ken je ons weekly lunch concept al?”, vraagt Callebaut. “Elke dinsdag eten we allemaal samen en nodigen we twee ondernemers uit om mee aan tafel te schuiven. Onder andere Omar Mohout, Muriel Uytterhaegen en Dirk Smet zijn de revue al gepasseerd. Met The Birdhouse willen wij mensen met elkaar in contact brengen en zo’n beetje optreden als matchmaker.”

Om een totaalpakket te verzorgen binnen het volledige start-up ecosysteem, heeft The Birdhouse dan ook besloten haar aanbod uit te breiden met diensten voor start-ups en scale-ups die niet in haar acceleratorprogramma zitten. Op het programma staat een Start-up Academy die jonge ondernemers opleiden in de nodige start-up skills, naast het Investor Matchmaking Program voor groeibedrijven. Bij die laatste worden groeiende start-ups en scale-ups klaargestoomd voor een investering. “Concreet gaan we de bedrijven ondersteunen in de voorbereiding van hun pitch én faciliteren we in ‘warme’ meetings met relevante investeerders”, gaat Callebaut verder. “Zo’n programma is redelijk uniek in ons land.

Ben jij klaar om je start-up of scale-up naar the next level te tillen?
Meld je dan aan voor het acceleratorprogramma van The Birdhouse!

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Birdhouse

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.798 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief