Waarom zou een bank zich op crowdfunding storten? Een blik achter de schermen bij Hello crowd:

Waarom zou een bank zich op crowdfunding storten? Een blik achter de schermen bij Hello crowd:

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Hello crowd!

Crowdfunding is booming business in België. In 2015 is er in ons land in totaal tien miljoen euro opgehaald. In de eerste helft van 2016 stond de teller al op 13 miljoen. Daarnaast zit ook het aantal spelers in de Belgische crowdfundingsector in de lift. Eén van de opvallendste nieuwkomers was Hello bank!, de 100% online bank van BNP Paribas Fortis, dat in 2015 het platform Hello crowd! lanceerde. Wij hadden een gesprek met Hello bank!. Wat blijkt? Op Hello crowd! is het slaagpercentage 64%. Hoe dat komt, lees je hieronder:

Crowdfunding: alternatief voor een traditionele banklening

Crowdfunding betekent letterlijk financiering (funding) door de massa (the crowd). Het is een alternatieve financieringsvorm waarbij een hele grote groep mensen samen een project financieren met elk relatief kleine bedragen. In plaats van naar een bank te stappen, stelt een ondernemer zijn project of idee voor op een online crowdfundingplatform, waar iedereen die in het project gelooft mee kan funden. Vele kleine bedragen maken zo één groot, vaak groter dan een bank.

Zonder crowdfunding had Vrijheidsbeeld er nooit gestaan

Crowdfunding is een relatief recent fenomeen. Al bestaat het volgens Michiel Van Hove, Business Development Manager bij Hello crowd!, al veel langer: “Crowdfunding bestaat al jaren in onze buurlanden, en nog veel langer in Amerika. Wist je bijvoorbeeld dat het Vrijheidsbeeld in Amerika tot stand is gekomen dankzij crowdfunding? Elke New Yorker heeft toen meebetaald om de sokkel van het Vrijheidsbeeld aan te kopen.”

In België pas échte doorbraak in 2013… en dat is best ok

In België is crowdfunding pas rond 2013 echt doorgebroken. Die achterstand wijt Michiel aan de Belgische mentaliteit. “Als je ziet hoe traag we hier waren in het oppikken van wifi, mobiele data, en vooral hoe we nu nog altijd achterlopen op het vlak van online aankopen, dan is het niet te verwonderen dat we ook op het vlak van crowdfunding achter de rest van de landen aanhollen.”

Maar Michiel ziet die achterstand niet noodzakelijk als een nadeel: “Wij kunnen leren van de fouten die gemaakt zijn in andere landen. Heel die kostelijke trial and error fase hebben wij gewoon overgeslagen. We gebruiken de beste voorbeelden die er vandaag op de markt bestaan en baseren ons daarop. Met Hello crowd! werken we bijvoorbeeld samen met Ulule, de grootste crowdfundingspeler in Europa. Daar hebben we veel van geleerd, bijvoorbeeld over hoe we moeten communiceren met projecteigenaars en hoe we hen kunnen helpen om een project te realiseren.”

Zonder risico testen of je product écht aanslaat

In tegenstelling tot grote Belgische crowdfundingorganisaties zoals MyMicroInvest, is Hello crowd! geen platform voor durfinvesteerders die grote risicokapitalen verstrekken. “Bij ons krijg je als funder geen aandeel, maar wel één van de eerste producten in handen”, legt Michiel uit. “En kan het project niet opgestart worden omdat bijvoorbeeld het benodigde startkapitaal niet is bereikt, dan storten we je geld terug.

Het grote voordeel is dat je als ondernemer niet langer een stock op voorhand hoeft aan te kopen zonder dat je weet of er interesse bestaat op de markt. Via crowdfunding test je eerst of iets aanslaat bij je consumenten, en pas wanneer je een bepaald startkapitaal hebt bereikt, ga je het product ook echt aanmaken.

Naast de geld-terug policy, is de laagdrempeligheid ook een opmerkelijke eigenschap van Hello crowd!. “We laten onze ondernemers niet aan hun lot over, maar gaan hen intens begeleiden bij het opzetten van hun pagina, die we trouwens ook in de twee andere landstalen vertalen. Bovendien kunnen funders bij ons gewoon met hun bankkaart betalen, terwijl grote internationale spelers vaak enkel met Paypal of kredietkaarten werken. Dat houdt veel Belgen toch nog altijd tegen.”

Waarom een bank een crowdfundingplatform opricht:

Uiteraard doet Hello crowd! dit niet voor niets. “We werken met een succescommissie”, doet Michiel uit de doeken. “Als het project 100% van de financieringsdoelstelling haalt, vragen we een commissie van 8%. Anders vragen we niets. In die 8% zit alles al inbegrepen, ook BWT en de transactiekosten. Daar gaan we natuurlijk niet rijk van worden. Het gaat ons erom mensen te helpen in elke fase van hun onderneming. Maar heeft de onderneming na de crowdfundingcampagne een lening nodig om verder te groeien, dan zijn wij als bank en als voormalige crowdfundingpartner vaak het best geplaatst om hen te helpen.”

Slaagpercentage: 64%

Na een jaar activiteit en een zeventigtal succesvolle trajecten kan Hello crowd! een slaagpercentage van 64% voorleggen. “Het verschil met andere crowdfundingplatforms is opmerkelijk, dat klopt”, lacht Michiel. “Grote internationale spelers als Indiegogo hebben een slaagpercentage van 9%. We zijn dus heel tevreden.”

Droom jij al langer van een project, of wil je de droom van een andere ondernemer helpen realiseren? Maak dan kennis met alle mogelijkheden op hellocrowd.be

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Hello crowd!

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.604 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief