Deze internationale wedstrijd wil nieuwe generatie sociale ondernemers steunen

Deze internationale wedstrijd wil nieuwe generatie sociale ondernemers steunen

Deze internationale wedstrijd wil nieuwe generatie sociale ondernemers steunen

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & The Chivas Venture

Whiskymerk Chivas Regal heeft de namen van de 5 meest beloftevolle sociale ondernemers van België en Luxemburg bekendgemaakt. Binnenkort nemen ze deel aan de finale van The Chivas Venture, een internationale wedstrijd die een nieuwe generatie ondernemers wil steunen. Waarom deze competitie in het leven werd geroepen en welke start-ups precies in aanmerking komen? Bloovi redactrice Magali De Reu vroeg het aan Marie-Camille Lesueur van Pernod Ricard.

Ondernemerschap en vrijgevigheid gaan hand in hand

Natuurlijk stelt zich meteen de vraag waarom een whiskymerk zijn schouders zet onder sociaal ondernemerschap. Lesueur vertelt dat het wedstrijdproject, getiteld ‘The Venture’ er dan ook niet zomaar kwam. “De kern van Chivas’ geschiedenis is een combinatie van ondernemerschap en vrijgevigheid”, legt ze uit. “De oprichters van het merk wilden dat die waarden echt zaten ingebakken in het merk. Als ondernemers wilden ze hun sociaal geweten voeden en hun lokale gemeenschap helpen naarmate de onderneming groeide. Eigenlijk hebben ze flink wat gemeen met de sociale ondernemers van vandaag. Dat klopt ook: ondernemerschap en teruggeven aan de maatschappij gaan hand in hand. Door samen de positieve dingen te delen en ervan te genieten, kunnen we samen ook meer bereiken.”

"Al sinds het begin wilden de oprichters van Chivas Regal hun succes delen en teruggeven aan de lokale community"

En het is menens: sinds de start van de wedstrijd in 2014 investeert het whiskymerk jaarlijks 1 miljoen dollar in start-ups die een positieve verandering en een betere toekomst creëren. Naast de financiering met het zogeheten one-million-dollar-fund genieten deelnemers van de wedstrijd ondersteuning door de juiste professionele coaches op nationaal en internationaal niveau. “In feite is The Chivas Venture zelfs geen wedstrijd - maar eerder een oproep tot actie”, nuanceert Lesueur. “Ongeacht wie we zijn kunnen we allemaal een duit in het zakje doen om een betere wereld te realiseren. Dat is ook het mooie aan de oprichters: sinds het begin van hun succes waren ze ervan overtuigd dat ze dat moesten delen. Door telkens opnieuw in contact te treden met de lokale community.”

 

 

Sociaal geëngageerde start-ups uit België en Luxemburg

The Chivas Venture wil ondernemers en ‘changemakers’ wereldwijd inspireren om positieve verandering na te jagen en hun impact te hebben op de wereld. Onlangs selecteerde de jury, het ‘Skoll Centre for Social Entrepreneurship’ van de universiteit van Oxford, de 5 meest beloftevolle Belgische en Luxemburgse sociale ondernemers. “Die selectie gebeurde eerst en vooral op basis van de impact van het project op de sociale problemen van vandaag”, licht Lesueur toe. “Dat gaat over samenleving en milieu en de actuele problemen die daar vandaag rond leven. Anderzijds wordt er steeds kritisch gekeken naar de duurzaamheid van het businessmodel. Sinds The Chivas Venture in 2014 voor het eerst werd gelanceerd, hebben meer dan 6000 sociale ondernemingen uit zes continenten de kans benut om een ​​deel van het jaarlijkse fonds van 1 miljoen dollar in de wacht te slepen. Dat zijn mooie cijfers!”

"Er zijn 3 Belgische start-ups die stuk voor stuk het verschil kunnen maken in onze maatschappij"

Opvallend: sinds twee jaar doen ook Belgische start-ups mee. Ook deze editie is ons land mooi vertegenwoordigd. Concreet gaat het om Solid Crafts (dat kansarme vrouwen op een eerlijke manier tewerkstelt en zich engageert om hun capaciteiten en competenties te versterken, nvdr), CitizenLab (een participatief platform waarop burgers hun stad co-creëren, nvdr) en Adaptive EyeWorks (ontwerper en ontwikkelaar van innovatieve systemen in de brilsector, nvdr). De overige 2 Luxemburgse start-ups zijn Nouma en Strategic Water. “Stuk voor stuk sociaal geëngageerde ondernemingen die in onze maatschappij het verschil kunnen maken”, aldus Lesueur.

13 december d-day

Deze sociaal geëngageerde start-ups moeten het op 13 december 2017 tegen elkaar opnemen tijdens een spannende finale in Brussel.  “De winnaar van deze Belgisch-Luxemburgse finale mag dan deelnemen aan de internationale wedstrijd”, onthult Lesueur. “Voorts wint dat bedrijf ook 10.000 euro uit het lokaal fonds. Ook betekent deze overwinning dat de ondernemers in kwestie 1 week training aan het Skoll Center for Social Entrepreneurship mogen volgen.”

De door Chivas Regal aangestelde jury is volgens de vrouw niet de minste. “We hebben Piet Colruyt, Michaël Van Cutsem, Jean-Michel Ludwig en Pierre Marcolini”, knikt ze. “Van Cutsem was de grote Belgische winnaar van de editie van vorig jaar. Ditmaal zit hij in de jury en zal hij zijn ervaring en kennis delen met de nieuwe deelnemers. Zijn eigen bedrijf heeft trouwens al mooie dingen verwezenlijkt. Beeoodiversity is een onderneming die vervuiling, pesticides en biodiversiteit meet via analyses van pollen die bijen hebben verzameld. Op basis daarvan adviseert de start-up bedrijven en gemeenten over duurzame milieumaatregelen. Dat is toch wel bijzonder, nietwaar?”

Interesse om de finale bij te wonen? Schrijf je dan nu snel in!

Deze internationale wedstrijd wil nieuwe generatie sociale ondernemers steunen

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & The Chivas Venture

nieuwsbrief

Vink jouw gewenste nieuwsbrief aan en ontvang de sterkste Bloovi artikels.

Connecteer met 82.232 abonnees