Het ondernemersverhaal van de man die er mee voor zorgde dat internet in België betaalbaar werd

Het ondernemersverhaal van de man die er mee voor zorgde dat internet in België betaalbaar werd

Het ondernemersverhaal van de man die er mee voor zorgde dat internet in België betaalbaar werd

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & DX solutions

Het ondernemersverhaal van serial internet-entrepreneur Xavier Dekeyster (39) leest als een roman waar visie en durf als een rode draad doorheen loopt. Zijn bedrijf, DX Solutions, startte ooit als een online computerwinkel en groeide nadien uit tot goedkoopste internetaanbieder van het land. In 2013 ging het voor de derde en laatste keer een nieuwe richting uit: DX Solutions bouwt nu websites, e-shops, mobile apps en andere e-tools waarmee het ondernemingen uit diverse sectoren helpt om de digitale kloof te dichten.

Van webshop tot internetprovider

Naarmate het ondernemersbloed steeds harder begon te stromen, besliste Xavier Dekeyster een mooie job als customer service engineer bij Barco op te zeggen om terug vanaf nul te beginnen. In 2005 lanceerde hij een webshop voor computers. Wat de startende ondernemer op dat moment niet wist, is dat DX Solutions -zoals hij het bedrijf doopte- in de daaropvolgende jaren nog andere gezichten zou krijgen.

Klanten van DX Solutions konden hun pc zelf online samenstellen. Niks bijzonders, zou je kunnen denken, maar toen was zoiets behoorlijk vernieuwend. Het concept sloeg aan. “Een kleine 1.000 klanten op een jaar tijd, wat best veel is. De reden waarom ik er in 2006 toch mee stopte, is omdat ook warenhuizen computers begonnen te verkopen waardoor de marges op hardware heel snel afkalfden.”

In het jaar dat DX Solutions nog een online computerwinkel was, hoorde de zaakvoerder opvallend veel klanten klagen over hoe duur en traag het internet in België op dat moment wel was. De nieuwe opportuniteit die zich op dat moment aanbood, werd met beide handen gegrepen. Nog in datzelfde jaar zette de ambitieuze ondernemer daarom een eigen label in de markt, dxADSL, en kregen de grote spelers op de markt van breedbandinternet er een nieuwe te duchten challenger bij. “Ik bood internetabonnementen aan met een veel hogere datalimiet en bovendien tegen lagere tarieven: slechts de helft zo duur als mastodonten Belgacom en Telenet.”

Intussen hadden ook de media de rijzende ster aan het internet-firmament opgemerkt, waardoor de naamsbekendheid als een komeet de lucht in schoot. Het succes bleef niet uit: op vier jaar tijd zag de goedkoopste Belgische internetprovider zijn klantenbestand groeien tot 26.000 abonnees.

Digitale transformatie ‘avant la lettre’

Om die scherpere prijzen te kunnen handhaven, met een minimum aan fulltime medewerkers, moest Xavier Dekeyster heel goed nadenken over hoe hij zijn business beter kon gaan runnen. “Het maandelijks factureren aan 26.000 klanten mocht geen fulltime administratieve job worden”, geeft hij als voorbeeld aan. Die zoektocht resulteerde in een digitale transformatie ‘avant la lettre’ waarbij Dekeyster erin slaagde alle administratieve processen te automatiseren.

Teammeeting DX Solutions

Na de overname door Belgacom in 2008 ging dichtste concurrent Scarlet zich steeds meer gedragen als een prijsbreker, op een steeds sneller netwerk en met een ongelimiteerd download volume. “Toen de grote jongens Belgacom en Telenet ook andere producten zoals telefonie en digitale televisie aanboden, besliste ik in 2011 dxADSL te verkopen aan Scarlet, onder de voorwaarde dat mijn klanten hun bestaande abonnementstarieven konden behouden.”

Het nieuwe gat in de markt

In de twee daaropvolgende jaren verdiende de West-Vlaming de kost met consultancy in digitale transformatie. Dat deed hij onder andere voor grote bedrijven als Belgacom en BNP Paribas. “Zelfstandig consultant zijn, was leuk maar ik wilde toch vooral weer een eigen bedrijf runnen. Temeer omdat ik in de digitalisering die zich nu sterk manifesteert in de bedrijfswereld, opnieuw het gat in de markt zag.”

De wedergeboorte van DX Solutions was een feit! In 2013 nam Dekeyster weer een eerste medewerker in dienst. Vandaag -vier jaar later- is het team 20 man groot en in de komende drie jaar wil de zaakvoerder dat aantal nog verdubbelen. Momenteel heeft het bedrijf 6 openstaande vacatures. “Die groeiambitie past in onze internationale plannen. We werken al voor buitenlandse klanten, tot in Namibië, maar tachtig procent van onze omzet wordt nog steeds in eigen land gerealiseerd.”

Voor de derde keer verschoof de focus, dit keer waren er drie grote pijlers die vandaag nog steeds de core business uitmaken: think, build en maintain. “Vanuit een helikopterview gaan we meedenken met klanten -dat zijn ondernemingen met 50 tot 500 medewerkers- over hoe ze hun bedrijfsprocessen kunnen automatiseren om zich klaar te stomen voor de digitale morgen. We bedenken, bouwen en onderhouden software tools op maat waarmee ze evenveel omzet kunnen halen met minder mensen of meer omzet met evenveel mensen, door deze efficiënter te gaan inzetten”, aldus Xavier Dekeyster.

Collectieve bewustwording

De uitdagingen die het bedrijf uit Harelbeke voorgeschoteld krijgt, zijn heel divers: een mobiele applicatie voor het sales team van een groothandel in vleeswaren, parkingsoftware voor een grote projectontwikkelaar, een nieuwe website én e-shop gekoppeld aan een ERP-systeem voor een opleidingsinstituut, het uitrollen van een netwerk van webwinkels voor een B2B e-commerce project, en ga zo maar door.

Voor ons maakt het niet uit dat de klanten actief zijn in heel uiteenlopende sectoren. Integendeel, de uitdagingen worden er alleen maar boeiender door. Onze sterkte is dat we heel snel bedrijfsprocessen doorhebben en op maat gemaakte tools kunnen ontwikkelen die makkelijk te implementeren zijn. DX Solutions staat bekend om zijn nuchtere visie en no-nonsense aanpak.”

Het evangeliseren zoals vroeger gebeurde, is er nu wel een beetje uit want iedereen beseft dat digitaliseren geen keuze meer is maar een absolute noodzaak. Met dank aan mensen zoals Peter Hinssen en Steven Van Belleghem die deze bewustwording mee in de hand hebben gewerkt”, zegt Dekeyster. “Alleen weten veel bedrijfsleiders niet waar te beginnen. Dit is het moment waar DX Solutions op het toneel verschijnt: wij begeleiden ondernemingen in hun digitale transformatie.”

"Je zou schrikken moest je weten hoeveel Belgische kmo’s nog nooit van CRM hebben gehoord. Het toont aan dat er nog veel werk aan de winkel is!"

Teamwork

Het ondernemersbloed kruipt waar het niet gaan kan want naast DX Solutions heeft Xavier Dekeyster in de loop der jaren nog een aantal spin-offs: Studyx is een training- en opleidingsplatform voor e-designers en Billonline bundelt facturatie, CRM & Projectmanagement in één slimme tool.

Teamwork bij DX Solutions

“Digitalisatie is voor ons dagelijkse kost. Het feit dat onze medewerkers zich continu bijscholen en verdiepen in nieuwe zaken als artificiële intelligentie, blockchain en GDPR zorgt ervoor dat we bezig blijven met de toekomst. Het team is goud waard, zonder hen zou DX Solutions het nooit zo ver hebben geschopt”, benadrukt Xavier Dekeyster.

“Hoe kan ik mezelf misbaar maken voor het bedrijf, is de volgende denkoefening die me sinds twee jaar heel hard bezighoudt. Vandaag zitten we al op het niveau dat ik overbodig begin te worden in de operationele cyclus van het bedrijf. Er komt een operations manager die al mijn operationele taken zal overnemen.”

Leergeld betalen

Toen hij drie à vier jaar terug aan een aantal werkgeversorganisatie voorstelde om een uiteenzetting te geven over topics als cyber security en blockchain, kwam Xavier Dekeyster iedere keer van een kale reis thuis. “Op dat moment leek niemand daar echt in geïnteresseerd, terwijl vandaag iedereen er de mond van vol heeft. Gelukkig is men mij nog niet vergeten (lacht).”

Dekeyster was zijn tijd vaak vooruit maar denk nu vooral niet dat alles wat hij aanraakt in goud verandert. “Het klinkt als een heel mooi verhaal, doordat ik in het verleden bijna altijd de juiste keuzes maakte. Als ondernemer moet je sowieso een stukje visionair zijn, maar daarnaast is er wat geluk nodig. Maar vergis je niet, ook ik heb de bal al meermaals misgeslagen. Zoals de prospectietool die ik achteraf gezien voor de verkeerde doelgroep had ontwikkeld. Er zijn momenten geweest waar ik zwarte sneeuw zag, wegens te veel vertrouwen in klanten die achteraf moeilijke betalers bleken te zijn, of te afhankelijk van één grote partij.”

De allergrootste uitdaging is wellicht het aantrekken en vooral tevreden houden van bekwame mensen. “Je moet mensen voldoende kansen bieden om zich verder te ontwikkelen”, zegt hij daarover. “Ook kunnen aanvaarden dat ze eens een mindere dag hebben. Vroeger had ik het daar moeilijker mee, maar nu kan ik dat veel beter relativeren. Ook daarin moet je als ondernemer leergeld betalen.”

Meer weten over DX Solutions en de mogelijkheden die zij aanbieden? Neem dan snel een kijkje op de website.

Het ondernemersverhaal van de man die er mee voor zorgde dat internet in België betaalbaar werd

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & DX solutions

Connecteer met 81.596 abonnees
Schrijf u in voor onze wekelijkse nieuwsbrief