“Het druk hebben, is gemakkelijk. De juiste richting uitgaan als ondernemer, dat is pas een uitdaging”

“Het druk hebben, is gemakkelijk. De juiste richting uitgaan als ondernemer, dat is pas een uitdaging”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Re-Treated

Het antwoord van de Belgische ondernemer op de vraag hoe het met hem of haar gaat, luidt doorgaans ‘druk druk druk’. Alsof dat de graadmeter van succes is. Fout, aldus de broers Kasper & Korneel Desmet van Re-Treated. “Het is net door af en toe de pauzeknop in te drukken dat je de essentie in het vizier houdt.” Met hun mini-sabbaticals voor ondernemers geven ze die pauzeknop concreet vorm.

“Heel wat ondernemers gaan er tegen 300 kilometer per uur tegenaan, maar helaas in de verkeerde richting”, begint Kasper. “Om bijgevolg op een bepaald moment vast te stellen dat ze ergens beland zijn waar ze helemaal niet naar toe wilden. Ze worden slaaf van hun eigen bedrijf omdat ze geen enkele keer hebben stilgestaan om zichzelf en hun onderneming in vraag te stellen. Op die manier wordt het de ondernemer zelf die de groei van het bedrijf in de weg staat.”

Bezig zijn met de juiste dingen: dat is de uitdaging. Busy is the new stupid

“We hebben het met z’n allen constant druk”, vult Korneel aan. “En we geven dat ook graag als antwoord, omdat we denken dat het klinkt alsof we goed bezig zijn. Maar het “druk” hebben is nogal gemakkelijk... Bezig zijn met de juiste dingen: dat is de uitdaging. Busy is the new stupid. Nu klinken business en pauze in eerste instantie misschien tegenstrijdig, maar pauzes zijn broodnodig om te evalueren wat exact je beperkte en kostbare tijd waard is. Dat besef dringt hier, in België, trager door dan in meer vooruitstrevende economieën, en net daarom zijn wij met Re-Treated gestart.”

Global Head of Mindfulness

In andere landen, met de Verenigde Staten op kop, staan professionals inderdaad al veel verder in het besef dat pauzes en offline momenten cruciaal zijn voor creativiteit, perspectief en nieuwe ideeën. “In de VS is die idee zelfs al bijna de norm”, vertelt Korneel. “Bill Gates trekt zich tweemaal per jaar een week terug en is dan voor niemand bereikbaar. Tijdens die twee weken schrijft hij, leest hij en denkt hij na. Naar eigen zeggen heeft hij in die stilte en eenvoud zijn meest vernieuwende concepten vormgegeven en beste beslissingen genomen. Of neem Adobe, dat één week per jaar helemaal dichtgaat en zelfs zijn servers plat legt, zodat elke medewerker die pauze wel moet nemen. Proctor & Gamble heeft dan weer een Global Head of Mindfulness. Allemaal initiatieven die professionals leren om regelmatig stil te staan bij zichzelf.” Om die noodzaak er ook bij ‘onze’ ondernemers in te slijpen, organiseren de broers één- en meerdaagse mini-sabbaticals voor professionals.

Zo stellen ze bijvoorbeeld onder de noemer Focus Day een groep van interessante en leergierige bedrijfsleiders samen die, gedurende één dag, willen bijleren van elkaar. Over het precieze programma blijven de broers nogal mysterieus. Wat ze wél kwijt willen, is dat de deelnemers zich kunnen verwachten aan verschillende sessies die hen uit hun comfortzone zullen halen. Deelnemers zullen er bijleren over topics die nooit in het curriculum van een business school worden opgenomen. En dat de sessies doorgaan in een bijzondere setting in de natuur, zonder digitale stoorzenders.

Time is the new money

De meerderheid van hun doelgroep heeft enorm drukbezette agenda’s. Tijd is voor hen veel waardevoller geworden dan geld. Ze gaan tijdens Focus Day dan ook niet gewoon lekker nietsnutten, maar wel slimme pauzes (leren) inbouwen. Via zorgvuldig uitgewerkte input, ervaren experts en het zorgvuldig geselecteerde gezelschap. “Je leert tijdens onze mini-sabbaticals mensen kennen, maar het zijn geen netwerkevents”, aldus Kasper. “Je steekt er dingen op, maar het zijn geen opleidingen. Je moet ze eerder zien als een soort hoogmis voor ondernemers. Deelnemers krijgen er niet alleen waardevolle input in een offline context, hun monkey mind wordt er ook even uitgeschakeld, doordat ze weggeplukt worden uit hun routine. Op die manier kunnen ze veel diepgaander connecteren met gelijkgestemden.”

De meerwaarde van verveling

‘Diepgaander connecteren met gelijkgestemden’: dat klinkt sommige lezers misschien al wat te zweverig in de oren. Maar de organisatoren benadrukken dat dit allerminst het geval is. “Retraites worden inderdaad vaak gelinkt aan spirituele of esoterische toestanden. Wij blijven net vér weg van dat soort wollig gedoe. We helpen deelnemers stilstaan bij hun doelen en prioriteiten, zodat ze weer helder krijgen waar ze hun energie in willen steken. Want nu vullen we élk moment dat we op iemand wachten, of ons dreigen te vervelen, in met schermtijd. Terwijl verveling en downtime net de adempauze kunnen zijn waarin onze hersenen weer creatief worden, inzichten krijgen, linken leggen … Dat willen we tijdens onze sabbaticals benadrukken.”

Om die reden zijn smartphones strikt verboden op Focus Day: die worden aan het begin van de dag in beslag genomen. “Op die manier worden de deelnemers niet afgeleid of onderbroken, zodat de interactie met de andere deelnemers een stuk intenser is”, gaat Kasper verder. “Het is in die prikkelarme context ook veel gemakkelijker om een helikopterperspectief aan te nemen en stil te staan bij de richting die je zélf en met je bedrijf uit wil gaan.”

Het tegenovergestelde van de dagelijkse digitale overload

“We krijgen vandaag evenveel prikkels op één dag als iemand uit de 19e eeuw in een heel leven”, aldus Korneel. “Het gros van die prikkels willen wij gedurende de Focus Day wegnemen. We willen deelnemers eens helemaal uit dat constant geconnecteerd zijn helpen stappen. Het is de bewustwording dat de beste ideeën nooit komen terwijl je naar een scherm staart, maar terwijl je geest in rust is.”

Een op drie heeft de neiging de smartphone niet meteen af te geven in het begin. Na afloop willen ze hun smartphone echter meestal niet meer terug

Of deelnemers aan die time-outs dan soms afkickverschijnselen vertonen, willen we nog graag weten. Absoluut, beamen de broers. “Een op drie heeft de neiging zijn of haar smartphone niet meteen af te geven in het begin”, aldus Korneel. “Omdat ze bijvoorbeeld midden in een overname zitten, een cruciale mail van een advocaat verwachten, net een offerte hebben uitgestuurd ... Ze kunnen altijd wel een goede reden bedenken. Maar wie wil deelnemen aan het programma, kan natuurlijk niet anders dan de regels volgen. Dit gezegd zijnde: na afloop willen de deelnemers hun smartphone meestal niet meer terug (lacht). Ook al omdat ze tot het inzicht zijn gekomen dat ze niet onmisbaar blijken voor hun bedrijf. Of zouden mogen zijn.”

Meer info over Focus Day en de andere offline time-outs van Re-Treated? Neem een kijkje op hun website.

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Re-Treated

Connecteer met 82.039 abonnees