Deze selfmade ondernemer speelt in op de fietsgekte in België en Nederland: “Ondernemen is proberen. Vallen en opstaan, tot je iets vindt dat werkt”

Deze selfmade ondernemer speelt in op de fietsgekte in België en Nederland: “Ondernemen is proberen. Vallen en opstaan, tot je iets vindt dat werkt”

Deze selfmade ondernemer speelt in op de fietsgekte in België en Nederland: “Ondernemen is proberen. Vallen en opstaan, tot je iets vindt dat werkt”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Platte Band

Nederlander Casper Van Der Ree verkocht vanalles en nog wat op het internet. Hij kocht producten in China, bouwde webshops en bracht ze hier aan de man. Tot hij op compacte en krachtige elektrische fietspompen stootte en in fietslanden als Nederland en België zijn niche gevonden had. Platte Band was geboren. “Ondernemen is vooral proberen. Doén. Vallen en opstaan, tot je iets hebt gevonden dat werkt.”

Nederland telt meer fietsen dan inwoners: 23 miljoen. Elke Nederlander fietst jaarlijks bijna 900 kilometer. Tel die allemaal bij op, en dan weet je dat er in Nederland elk jaar 15 miljard kilometer wordt gefietst. Ook in Vlaanderen neemt de gekte toe, dat ziet iedereen die met de fiets naar het werk gaat of op zondag een fietstochtje maakt. Vlaanderen telt volgens de laatste cijfers ongeveer evenveel fietsen als inwoners: zo’n 6,5 miljoen. Maar met de opmars van de elektrische fietsen zal het ook bij ons niet lang duren voor elke Vlaming gemiddeld meer dan één fiets bezit.

Eén van de belangrijkste dingen die ik al heel snel geleerd heb, is dat de markt de baas is. Je kiest je doelgroep niet zelf, je doelgroep kiest jou

Al die fietsers – opgeteld al snel 30 miljoen – zijn potentiële klanten van Platte Band, de webshop die Van Der Ree in april lanceerde. “Ik verkoop compacte elektrische pompen, ongeveer zo groot als een bidon. Nu meer en meer fietsen elektrisch rijden, is het toch vreemd dat we onze fietsbanden nog altijd op de ouderwetse manier oppompen. Dat kan veel sneller en eenvoudiger.”

Fietscultuur

De Nederlander stootte eerder toevallig op de elektrische pompen. “Ik had met Shopify zelf een webshop gebouwd om kleding te verkopen. Kostte bijna niets. Maar ik had geen budget voor een agency om die webshop ook in de markt te zetten. Er was net geld genoeg om een paar cursussen over e-mailmarkering, over Facebook-advertenties,…, te kopen. Toen kwam ik op het idee om in China spullen te kopen, en die hier te verkopen. Op een jaar tijd heb ik zo een vijftal webshops gelanceerd. Ik had er bijvoorbeeld eentje met studentikoze dingetjes, speciale flessenopeners en dat soort gadgets.”

Casper Van Der Ree, founder Platte Band

“Op een dag botste ik op die elektrische fietspompen. Na wat marktonderzoek te hebben gedaan, bleek dat niemand anders die hier al aanbood. Terwijl de markt in Nederland en België, twee landen met een geweldige fietscultuur, gigantisch groot is. Of het nu gaat om woon-werkverkeer, om recreatieve fietstochtjes op zondag of om wielertoeristen die graag hard op de trappers duwen, het zijn allemaal potentiële gebruikers voor wie zo’n compacte pomp echt handig is. Je kan die namelijk makkelijk meenemen en opladen, en hij is superkrachtig. Je kan er zelfs autobanden mee oppompen.”

Platte Band

Platte Band, doopte Van Der Ree zijn webshop. “Het was eigenlijk de eerste naam die in me opkwam. Maar dat zijn vaak de beste. Geen vergezochte namen of afkortingen, maar gewoon rechttoe rechtaan. Typisch Nederlands, zeker? Ik merkte meteen dat de fietspompen een ander verhaal waren dan de andere webshops. Ik kreeg al snel de nodige tractie en kon op een half jaar al een mooi klantenbestand opbouwen.”

Eén van de belangrijkste dingen die ik al heel snel geleerd heb, is dat de markt de baas is. Je kiest je doelgroep niet zelf, je doelgroep kiest jou. Ik kreeg bijvoorbeeld feedback van mensen die in een rolstoel zitten. Een heel logische doelgroep, want mensen die voor alles afhankelijk zijn van hun rolstoel, hebben extra nood aan een snelle en betrouwbare oplossing om een platte band weer op te pompen. Maar zelf had ik nooit aan die doelgroep gedacht omdat ik zo gefixeerd was op fietsers.”

Het is trial and error. Maar ondernemen is nu eenmaal risico’s nemen

De elektrische pompen blijken ook goed aan te slaan bij de wielertoeristen. ‘Die gebruiken nu vaak van die CO2-patronen om hun band snel op te pompen als ze onderweg pech hebben, maar dat prijskaartje tikt natuurlijk stevig aan als je vaak fietst. Van die wielertoeristen krijg ik feedback dat ze de pompen nog compacter willen. Ze zijn voortdurend bezig met hoeveel gewicht ze meesleuren, en voor hen zijn dingen als het zaklampje en de powerbank die standaard in de pomp zitten eigenlijk overbodig. Hoe eerder je de markt opgaat, hoe sneller je die feedback oppikt.”

Trial and error

De andere webshops die Van Der Ree lanceerde, staan nu op een lager pitje. “Platte Band staat veel dichter bij mij. Ik ken mijn doelgroep, want zit er zelf in. Opgegroeid met die typische Nederlandse fietscultuur, kan ik me veel beter inleven in de noden en wensen van mijn klanten dan bij de meeste andere producten.”

Maar die andere webshops waren dan weer een onbetaalbare leerschool, klinkt het. “Ik heb producten gekocht bij onbetrouwbare leveranciers of via onbetrouwbare agenten in China. Producten die van slechte kwaliteit waren, of die zelfs nooit aangekomen zijn. Maar waar ik dus wel voor betaald heb. Van die ervaringen leer je. Ik kan nu veel beter inschatten welk vlees ik in de kuip heb. Het is trial and error. Je neemt natuurlijk een risico door producten in China aan te kopen. Mijn klanten rekenen mij af op de pompen die ik hen verkoop, niet mijn Chinese leverancier. Maar ondernemen is nu eenmaal risico’s nemen.”

Niet teveel praten en plannen. Gewoon doén

Casper Van Der Ree is het prototype van de selfmade ondernemer. “Ik volgde een businessopleiding, maar daar heb ik eerlijk gezegd niet veel opgestoken. Ik was op zoek naar concrete tips: ‘zo begin je een bedrijf, dit zijn de eerste stappen die je moet zetten’. Maar de theorie stond heel ver af van de praktijk. Van de cursussen van échte ondernemers heb ik zoveel meer geleerd. Dat is het grote voordeel van ondernemen in dit digitale tijdperk: heel veel succesvolle ondernemers delen hun lessen en ervaringen. Je moet als beginnende ondernemer het warm water niet uitvinden.”

Het belangrijkste is dat je de eerste stap durft zetten. Proberen. Vallen en weer opstaan

“Ik heb bijvoorbeeld geleerd dat je niet te veel moet nadenken. Het allerbelangrijkste is dat je de eerste stap durft zetten. Je moet niet blijven praten en plannen, op een bepaald moment moet je vooral doén. Proberen. Vallen en weer opstaan. Risico’s nemen. Doorgaan tot je plotseling iets vindt dat wérkt.”

 

Meer weten over Casper Van Der Ree en Platte Band? Neem dan snel een kijkje op zijn webshop.

Deze selfmade ondernemer speelt in op de fietsgekte in België en Nederland: “Ondernemen is proberen. Vallen en opstaan, tot je iets vindt dat werkt”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Platte Band

Connecteer met 81.864 abonnees
Schrijf u in voor onze wekelijkse nieuwsbrief