Hoe dit digitale platform na amper 1 jaar al 500.000 gebruikers had: “Dankzij corporate venturing hebben we de start-up fase overgeslagen”

Hoe dit digitale platform na amper 1 jaar al 500.000 gebruikers had: “Dankzij corporate venturing hebben we de start-up fase overgeslagen”

Hoe dit digitale platform na amper 1 jaar al 500.000 gebruikers had: “Dankzij corporate venturing hebben we de start-up fase overgeslagen”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Bizon awards

Hoeveel Belgische start-ups kunnen zeggen dat ze na amper één jaar al 500.000 gebruikers hadden? Doccle werd opgericht door Telenet, de CM en Acerta om hun digitale administratie te bundelen in één platform en is één van de laureaten van Bizon (de eerste corporate venturing award in België). Ondertussen zijn 120 bedrijven en organisaties mee aan boord gesprongen. Corporate venturing zet volgens oprichter Bram Lerouge een turbo op de groei van start-ups én de innovatie van corporates. “We hebben de start-up fase eigenlijk overgeslagen, we zijn rechtstreeks naar de scale-up fase kunnen gaan. En onze aandeelhouders hadden hun klanten op eigen houtje nooit even snel op de digitale snelweg gekregen.”

Telenet, Acerta en de CM zijn drie totaal verschillende bedrijven met totaal verschillende doelstellingen: een grote telecomspeler, een grote HR-dienstverlener en een grote mutualiteit. Maar ze hadden één gemeenschappelijk probleem: ze worstelden alle drie met hun digitale administratie. Daarom beslisten ze vijf jaar geleden om een onafhankelijke start-up op te richten die een oplossing moest uitdokteren voor hun probleem. Doccle was geboren.

“We bundelen alle administratie in één digitaal platform”, verduidelijkt CEO Bram Lerouge, die mee aan de wieg van Doccle stond. “Geen papieren documenten meer, die ergens op zolder in kaften steken en die je nooit kan vinden als je ze nodig hebt. Doccle bewaart alle administratie in een persoonlijke digitale kluis. Via het platform kan je ook betalingen doen, domiciliëringen regelen, contracten ondertekenen,…”

Bram Lerouge, CEO van Doccle

Doccle is een coöperatief model: de drie grote organisaties achter Doccle stelden de start-up van meet af aan open voor andere klanten/aandeelhouders. 120 bedrijven en organisaties (watermaatschappijen, ziekenhuizen, sociale secretariaten, corporates,…) gingen al op die uitnodiging in. “We hebben VISA als voorbeeld genomen”, legt Lerouge uit. “Ooit opgericht door een paar banken om de kosten van het uitdelen van kredietkaarten te verminderen, maar al snel waren zo goed als alle banken mee klant en aandeelhouder. Zo’n ecosysteem kan een virale dynamiek creëren. Als je gebruiker wordt via één van de 120 bedrijven kan je ook meteen je digitale administratie bij alle andere bedrijven op hetzelfde platform regelen.”

Inkomsten, gebruikers en marketing power voor de start-up

Ondertussen heeft Doccle 1,6 miljoen gebruikers, die samen 90 miljoen documenten in hun digitale kluizen hebben steken. Dat kan een start-up onmogelijk op eigen houtje realiseren, geeft Lerouge toe. “Corporate venturing heeft ons veel sneller doen groeien. Na een jaar hadden we al 500.000 gebruikers. We hebben ook snel inkomsten kunnen genereren, we hebben nooit de cash flow problemen gehad die zoveel start-ups wel tegenkomen de eerste jaren. We hebben de start-upfase eigenlijk overgeslagen, we zijn rechtstreeks naar de scale-upfase gegaan.”

Ook de markt heeft ons nooit echt als een start-up gezien. Als bedrijven als Telenet, CM en Acerta samen een start-up lanceren, dan zorgt dat natuurlijk voor vertrouwen bij andere bedrijven. Doccle heeft een totaal andere kapitaalstructuur dan start-ups die durfkapitaal ophalen bij VC’s. Onze aandeelhouders investeren in Doccle vanuit een doelstelling op lange termijn: alle Belgen op die digitale snelweg krijgen. Die doelstelling geeft de markt ook vertrouwen in onze continuïteit.”

Corporate venturing versnelt de innovatie bij grote bedrijven en organisaties

Een ander belangrijk voordeel van corporate venturing is volgens Lerouge de marketing power. “Een marketingcampagne die zich richt op twee miljoen mensen is voor een start-up onhaalbaar. Dat is een rib uit je lijf. Wij moeten die campagne alleen creëren, vervolgens verspreiden onze klanten ze via hun eigen kanalen. Die impact kan je als start-up niet realiseren met je eigen kleine marketingbudget.”

Snellere innovatie en minder kosten voor de corporate

Corporate venturing versnelt de innovatie bij grote bedrijven en organisaties, zegt Lerouge. “We vullen met Doccle een generieke behoefte in: elk bedrijf heeft administratie, maar het is zelden of nooit de core business van het bedrijf. Het innoveren van de digitale administratie is dus ook geen prioriteit als er budgetten en tijdslijnen worden opgemaakt. Het is wel onze core business en onze topprioriteit. Wij schuiven die innovatie naar voor op de roadmap.”

“We hebben nu bijvoorbeeld als een van de eersten Itsme signing geïntegreerd op ons platform. Als elk van de 120 klanten van Doccle dat zelf had moeten doen, dan zou dat veel langer geduurd hebben en veel meer gekost hebben.”

“Naast onze raad van bestuur hebben we ook een community van ambassadeurs die ook elke twee, drie maanden samenkomt. Mensen uit 120 bedrijven wisselen ideeën uit. Het zijn concurrenten – en soms is die concurrentie echt beenhard – maar bij Doccle hebben ze een gemeenschappelijk belang. Veel van die bedrijven zouden elkaar nooit rechtstreeks benaderen om samen te werken, wij zijn de omweg die ervoor zorgt dat ze toch samenwerken om kosten te besparen en waarde toe te voegen.”

Opgelet: valkuilen

Er zijn ook een aantal valkuilen waar start-ups voor moeten oppassen als ze aan corporate venturing gaan doen, waarschuwt Lerouge. “Een gevaar bij corporate venturing is dat je als start-up afhankelijk bent van één sector of van één bedrijf. Als je oplossing puur steunt op de behoeften van één bedrijf bots je eerder vroeg dan laat tegen een plafond.”

Als je maar in één sector actief bent, kan je veel minder makkelijk schalen”

“Wij hebben het grote voordeel dat we voor totaal verschillende bedrijven met totaal verschillende behoeften werken. Telenet stond digitaal natuurlijk al behoorlijk ver, en wilde zijn digitale administratie naar een next level tillen. De CM stond digitaal nog nergens, en daar waren privacy en security dan weer extreem belangrijk. Zo zijn we vanaf dag één verplicht om een platform te bouwen dat niet alleen verschillende behoeften kon verzoenen, maar ook nog eens op grote schaal heel veel transacties aan moest kunnen. Als je maar in één sector actief bent, kan je veel minder makkelijk schalen.”

Wil jij als corporate venture de 2de Bizon awards winnen? Dien dan je dossier in via deze link! Daarbovenop krijg je de kans om samen met Bizidee en groeispecialist Prof. Dr. Omar Mohout mee naar Londen te trekken voor een 3-daags business boostcamp.

Hoe dit digitale platform na amper 1 jaar al 500.000 gebruikers had: “Dankzij corporate venturing hebben we de start-up fase overgeslagen”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Bizon awards

Connecteer met 81.835 abonnees
Schrijf u in voor onze wekelijkse nieuwsbrief