“Klanten komen naar je webshop voor je product, maar ze blijven op je webshop dankzij de vlotte navigeerbaarheid. Aanbod kan niet zonder technologie”

“Klanten komen naar je webshop voor je product, maar ze blijven op je webshop dankzij de vlotte navigeerbaarheid. Aanbod kan niet zonder technologie”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & CCV Belgium

Van cd’s, T-shirts en hoodies tot wieleroutfits en zelfs badslippers: voor ieder wat wils op de webshop van StuBru. De merchandising van de radiozender ga je niet op bol.com, Zalando of Amazon vinden. CCV bouwde de webshop van de populaire jongerenmuziekzender en integreerde het betaalplatform, Mister T neemt de hele logistiek voor zijn rekening. “Er zijn zoveel webshops vandaag dat je een uniek aanbod moet creëren en een niche vinden”, zegt Tom Verscheure, alias Mister T. “Maar dat aanbod moet hand in hand gaan met de technologie. Zonder vlotte navigeerbaarheid - tot en met het betalen - zijn de bezoekers weg zonder iets te kopen.”

Toen Studio Brussel een eigen webshop wilde lanceren, klopte de zender aan bij Mister T om die in goede banen te leiden. Mister T is een bekende naam in de muziek- en festivalwereld. Tom Verscheure verkoopt merchandising van tientallen bands (Milow, Arsenal, Triggerfinger,…), maar evengoed van festivals, comedians en tv-zenders en -programma’s: van T-shirts van de Callboys of truien met één van de legendarische quotes uit Het Eiland tot een pet van Gert Late Night. Eerst deed hij dat op de klassieke manier, door met een merchandising stand optredens en festivals af te schuimen. Die kreeg een online verlengstuk met een eigen webshop.

Als webshop moet je vandaag echt moeite doen om klanten iets extra te bieden. Iets dat ze nergens anders vinden

Voor het bouwen van de webshop deed Mister T een beroep op CCV. StuBru leverde een aantal designfiles aan voor de webshop, om een consequente branding te garanderen. CCV bouwde dat design volledig na in zijn eigen e-commerceplatform. Een complexe opdracht, want de unieke look and feel van Stubru moest verzoend worden met een webshop die ook achter de schermen van A tot Z naadloos functioneert.

CCV nam het volledige platform – van design tot en met betaalgedeelte - voor zijn rekening, Mister T is de logistieke partner die de webshop uitbaat. “StuBru bepaalt natuurlijk het aanbod”, legt Tom Verscheure uit. “Zij kiezen welke producten ze willen aanbieden, zij stellen het assortiment samen. Wij doen de webshop achter de schermen draaien: opvolgen van de bestellingen, stockbeheer, de bestelde items op tijd leveren, aftersales als er nog vragen of opmerkingen zijn,…”

Uniek aanbod garanderen

Een succesvolle website moet volgens Verscheure aan twee criteria beantwoorden. “Eerst en vooral moet het assortiment goed zitten. De laatste jaren is het aantal webshops echt ontploft. Het aanbod is zo gigantisch groot dat je als merk moet opvallen met unieke producten. Je moet een niche vinden. StuBru heeft zo’n unieke plek gevonden in het landschap van de online shops. De merchandising is niet zomaar op bol.com of op Zalando te vinden. Bovendien denkt StuBru heel goed na over het assortiment. De t-shirts en de hoodies zijn natuurlijk klassiekers, maar er zijn niet zoveel merken die hun eigen badslippers hebben.”

“Klanten worden ook in de watten gelegd. Bij elke bestelling krijgen ze bijvoorbeeld gratis stickers. Als webshop moet je vandaag echt moeite doen om klanten iets extra te bieden. Iets dat ze nergens anders vinden. Niet in een winkel, maar ook niet online bij de grote online marktplaatsen. Dat heeft StuBru heel goed begrepen.”

Vlotte navigeerbaarheid, tot en met het betalen

Maar met een sterk assortiment alleen kom je er vandaag niet meer als webshop, benadrukt Verscheure. “Ook de technologie moet goed zitten. De consumenten van vandaag zijn veeleisend. Als de navigeerbaarheid van je webshop niet goed zit, gaan ze niet lang blijven. Ze zijn het gewoon dat ze snel en efficiënt online kunnen winkelen. Als het te lang duurt of ze onderweg te veel bottlenecks tegenkomen, dan haken ze af. Ze komen naar je webshop voor de producten die je aanbiedt, maar je houdt ze op je webshop met een goeie navigeerbaarheid. De flow moet van A tot Z logisch en vlot in elkaar zitten.”

CCV is de nummer twee in België op vlak van betaalterminals. Het bedrijf heeft dus bakken ervaring in betaaltransacties. Een betaalprovider die ook uitgegroeid is tot webshopbouwer, die combinatie levert volgens Verscheure een belangrijke meerwaarde op. “Het is een voordeel als je voor de integratie van het betaalgedeelte geen extra partij nodig hebt. Als er problemen rijzen met het betaalgedeelte, kan CCV die rechtstreeks in zijn platform oplossen.”

Je moet de vlotte navigeerbaarheid doortrekken tot helemaal op het einde van de rit. Tot en met het betalen én uitchecken. Soms zitten webshops heel goed in elkaar, maar moet je bij het betalen plots wachten of overbodige stappen zetten. Dan riskeer je de klant alsnog te verliezen. Bij de StuBru-webshop heeft CCV erover gewaakt dat elke stap vlot overgaat in de volgende. Eén vlotte flow. Een goeie webshop is aantrekkelijk én eenvoudig. Tot en met het betalen en uitchecken.”

“Een bijkomend voordeel is dat CCV een acquirer is van Bancontact. Er is geen tussenpartij meer nodig voor de betalingen. Dat vertaalt zich in de transactiekosten voor de klant.”

Grootste obstakel voor webshops: vindbaarheid

De webshop van StuBru draait ondertussen op volle toeren. Van het grootste obstakel waar (nieuwe) webshops tegenaan lopen, had de jongerenmuziekzender volgens Verscheure dan ook geen last. “Hét grote probleem voor veel webshops is de vindbaarheid. Verkopen is pas de tweede uitdaging, je moet er eerst en vooral voor zorgen dat bezoekers de weg naar je online shop vinden. Of het nu om een fysieke winkel of om een online winkel gaat: om van iemand een klant te maken, moet je bij die persoon op de radar komen én moet je hem vervolgens binnen zien te krijgen.”

“Voor StuBru is die vindbaarheid nooit een issue geweest. Het is een ijzersterk merk, met een heel grote bekendheid bij de doelgroep die het wil bereiken. StuBru had al een heel goeie website en bijzonder populaire sociale mediakanalen. Die genereren ontzettend veel traffic. Via de website en de sociale media van StuBru komen de fans automatisch bij de webshop terecht. Zelfs zonder dat de zender ze echt moet pushen. Daar kunnen de meeste webshops alleen maar van dromen.”

Meer weten over de diensten van CCV en hoe zou jou kunnen helpen met jouw webshop? Neem dan snel een kijkje op hun website

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & CCV Belgium

Connecteer met 81.629 abonnees