Waarom je je buikgevoel moet combineren met duidelijke inzichten uit data voor de perfecte mix: “Data vormen de uitweg uit deze crisis”

Waarom je je buikgevoel moet combineren met duidelijke inzichten uit data voor de perfecte mix: “Data vormen de uitweg uit deze crisis”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Biztory

Talloze bedrijven in België waren in meer of mindere mate aan hun digitale transformatie aan het sleutelen toen de pandemie de digitale transformatie plots in zesde versnelling forceerde. Velen slagen er niet in bij te benen. Databedrijf Biztory wil hen nu mee trekken, en lanceerde daarom een nieuwe campagne. Wij mochten als eerste een tipje van de sluier lichten.

Biztory ontstond vijf jaar geleden in de schoot van de Belgische Cronos-groep en telt vandaag vijftig medewerkers, verspreid over vier landen: België, Nederland, Duitsland en de UK. Het bedrijf is gespecialiseerd in de visualisering van data en behoort tot Europese top-resellers van Tableau, een platform voor visuele analytics. De software connecteert naar relationele databases, online analytische processing cubes, cloud databases en spreadsheets en zet de verzamelde gegevens om in intuïtieve visualisaties.

“Eigenlijk zijn zij analytics visueel beginnen voor te stellen”, vat Geoffrey Smolders, medeoprichter en CEO van Biztory, het krachtig voor ons samen. “De mission statement van Tableau is dan ook ‘Helping people see and understand their data. Eén van de oprichters komt zelfs van Pixar Entertainment. Het bedrijf werd opgericht in 2003, als een spin-off van research aan de universiteit van Stanford in de VS.”

“Sindsdien is het uitgegroeid tot de onbetwiste marktleider met tachtigduizend klanten, en werd het in juni vorig jaar voor meer dan vijftien miljard dollar overgekocht door Salesforce. Ze hebben de analytics-wereld op hun kop gezet.”

Geoffrey Smolders, CEO van Biztory

Data voor iedereen

Geoffrey Smolders wil zijn schouders mee onder de visuele verovering van analytics zetten, want, zo zegt hij, “alle bedrijven investeren momenteel massaal in data, maar amper 8% haalt ook écht iets uit die investering. Die cijfers komen niet van ons, maar van gevestigde bronnen als Gartner en Forrester Research.”

Alle bedrijven investeren momenteel massaal in data, maar amper 8% haalt ook écht iets uit die investering

De reden voor deze onderbenutting van data moeten we volgens mij zoeken bij het feit dat data nog al te vaak het domein is van het IT-departement, terwijl data eigenlijk beschikbaar zouden moeten zijn voor het hele bedrijf. Iedereen binnen de organisatie moet data driven worden. Maar dat vereist change management.”

Even de dokter bellen

Bovendien is het volgens Geoffrey Smolders niet eens zo moeilijk om werkelijk data driven te worden. “Het is echt gewoon een kwestie van doen. Het ironische is dat we eigenlijk al jaren over een lab model beschikken om bedrijven op weg te helpen. Learn, adapt and build, noemen wij dat. In plaats van een groot traject waar je maanden aan werkt, condenseren wij alles in mini labs en workshops van twee of drie dagen, zodat je meteen vertrokken bent en waarde kan beginnen halen uit je data via de eenvoudige visualisaties in Tableau.”

“Eens een bedrijf die eerste labs voorbij zijn, beginnen we al snel met trainingen”, gaat Geoffrey Smolders enthousiast verder. “Tableau is een self-service oplossing, dus mensen moeten er uiteindelijk zelf mee aan de slag kunnen. Dat kan in co-creatie met ons of helemaal zelfstandig, waarbij wij af en toe nog eens langskomen voor wat wij een ‘dokterssessie’ noemen, een consultatie die hen voorbij pijnpunten kan helpen.”

De wc-rol-race

Maar, herhaalt Smolders, toch zijn er nog altijd teveel bedrijven die hun data onvoldoende benutten. En dat kan, zeker in deze tijden, gevaarlijk worden. “De coronacrisis heeft de consumptiepatronen pijlsnel omgegooid. E-commerce is gigantisch belangrijk geworden, de supply chain is compleet veranderd.”

“Je herinnert je vast de toiletpapierincidenten aan het begin van de crisis. We hebben daar toen wel mee gelachen, maar eigenlijk was dat een probleem. Want er was wel voldoende stock, maar toch waren de rekken allemaal leeg. Het probleem was dat de rekken niet snel genoeg gevuld raakten of de vrachtwagens niet snel genoeg tot bij de winkels geraakten.”

Pas als je buikgevoel kan ondersteunen met duidelijke inzichten uit data, dan krijg je echt de perfecte mix.

“Dat is dus een supply chain probleem, aangevuurd door een gebrek aan inzicht in de consumptiepatronen. Dat moeten we veranderen. Op het hoogtepunt van de crisis hebben veel bedrijven noodgedwongen hun gut feeling moeten volgen. Ik wil dat zeker niet onderschatten, want dankzij dat buikgevoel en hun ervaring hebben veel bedrijven de storm doorstaan. Maar als je dat buikgevoel kan ondersteunen met duidelijke inzichten uit data, dan krijg je pas echt de perfecte mix. Data vormen de uitweg uit deze crisis.”

New to normal

“Ik denk dat iedereen het intussen kotsbeu is om te horen hoe erg de coronacrisis is”, windt Geoffrey Smolders zich plots op. “Laten we daar dan ook gewoon mee ophouden en onze aandacht vanaf nu vestigen op wat er moet gebeuren. We leven nu in het nieuwe normaal, en dat zal nog wel even duren. Het is nu al duidelijk dat 10% van de bedrijven daar wel bij gaat varen, zoals de e-commerce, de supply chain, life sciences, farma enzovoort. Maar 60% gaat het maar nipt overleven en 30% waarschijnlijk zelfs helemaal niet. Dat cijfer van 10% succesvolle bedrijven moet echt omhoog. En wij willen daar aan meewerken.”

Om dat te bereiken, lanceert Biztory de campagne NewToNormal. “We willen het de komende maanden minder hebben over het technische verhaal van Tableau en de diensten die wij aanbieden, en veel meer over de noodzaak om een een data-driven bedrijf te worden.”

“Daarom willen we alle bedrijven aanmoedigen om een Inspire Lab van negentig minuten te boeken bij ons. Daarin gaan we het voornamelijk hebben over data, over digitale transformatie, over de vele mogelijkheden die hen dit biedt en over de verschillende opties die ze hebben om snel meer data driven te worden.”

“Om dat te bereiken, gaan we de komende maanden heel veel content, series en video’s publiceren op ons online platform NewToNormal.com, verdeeld over verschillende sectoren. Momenteel staan er nog maar drie sectoren op ons platform, maar tegen het einde van het jaar zullen dat vijftien of zestien sectoren worden, met regelmatige updates en nieuwe video’s.”


Wil je meer weten over de mogelijkheden die visuele data jouw bedrijf bieden, of wil je een inspiratiesessie op maat van jouw sector boeken? Kijk dan snel op NewToNormal.com of neem hier contact op met Biztory.

Waarom je je buikgevoel moet combineren met duidelijke inzichten uit data voor de perfecte mix: “Data vormen de uitweg uit deze crisis”

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Biztory

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.798 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief